Matkalla alkaa nopeasti ihmettelemään vierasta ympäristöä ja vertailemaan tuttuja asioita Suomeen. Näin kävi tällä kertaa Kiinan etelärannikolla. Hong Kong on kansainvälinen kaupunki, jossa ilmastointilaitteet puhaltavat jokaisessa ostoskeskuksessa, liikkeessä ja ravintolassa ilmaa viileämmäksi. Paitsi talvella, milloin lämpötila pyörii Suomen kesän lukemissa. Liikenne on sujuvaa maalla, merellä ja ilmassa. Paitsi taifuunin iskiessä, mikä tekee asukkaista onnellisia, jos varoitus tarkoittaa työpäivän loppumista aikaisemmin tai lomapäivää. Satama on kontteja täynnä ja ohi lipuu suuria ja jättimäisiä konttilaivoja. Hong Kong on helppo tie Kiinaan ja koko Aasiaan. Maailman pisintä siltaa rakennetaan nopeaa tahtia. Sähköautot ja sähkömopot ovat yleistyneet. Kiinan puolella, Shenzhenissä, taksitkin ovat sähköautoja. Uusi teknologia valtaa Kiinaa eri kolkissa nopeammin kuin toisissa.

Kuva 1. Hong Kong

Tälläkin matkalla tuli jätelajitteluun kiinnitettyä huomiota. Aidatun alueen korkeiden kerrostalojen sisäänkäyntien vierestä löytyy lajittelupiste, joka on aika pieni, vaikka kerrostaloissa asuu moni. Harva kuitenkin lajittelee jätteitä ja tulee mietittyä, millä tavalla eritellyt jätteet käsitellään jätelajittelulaitoksella. Muovia on ryhdytty vähentämään ja muovittomat vaihtoehdot ovat aloittaneet valtaamaan kaupunkia. Uimarannalla kellui välillä muutama muoviroska ja rantoja siivottiin aamuisin maalle huuhtoutuneista tai jätetyistä roskista. Myös huonoon ilmanlaatuun on alettu ottaa kantaa kasvavalla tahdilla koko Kiinassa.
Kiertotalouteen liittyvä toiminta Kiinassa näkyy esimerkiksi Zhuzhoussa, jossa vuosi sitten oli vain autonrämiä liikenteessä. Nyt siellä oli toisesta kehittyneemmästä kaupungista hankittuja uudempia käytettyjä autoja ja myös uusia autoja. Vanhoja mopoja ja skoottereita on muunnettu sähköllä toimiviksi. Kiinassa uuden teknologian käyttöönotto on nopeaa ja volyymi niin suurta, että lopullisesti jätettä syntyy paljon, vaikka sen kierto olisi pitempää. Päästöjä tietysti häviää paljon, kun tapahtuu nopea siirtyminen sähköautoihin ja tehtaiden suodattimet kehitetään paremmiksi. Sen tietää, ettei tämä helle hellitä, joten ei muuta kuin hiki ohimolla kehityksen ohjaksissa kohti tulevaisuutta.

 

Kuva 2. Aegean

 

Mauri Heikkinen