Verkkokaupan kasvu oli valmennusillan teemana lokakuussa. Kameraliike.fi:n Tomi Jaakkola oli mukana POLKU kansainväliseksi verkkokauppiaaksi -valmennuksessa keväällä 2017. Hän vieraili kertomassa verkkokaupan kuulumisia ja käytännön vinkkejä uusille verkkokauppiaille.

 

Kun mainosten seuranta saatiin toimimaan niin verkkokaupan kasvu alkoi

Yrityksen verkkokaupan kasvu on reilun vuoden aikana ollut huikeat 200 %. Kameraliikkeessä on kiinnitetty erityistä huomiota verkkokaupan aktiiviseen markkinointiin ja mainontaan. -”Maksettu mainonta on ollut suurin tekijä kasvussa. Kävijämäärät nousevat ja se vaikuttaa kaupan sijoituksiin myös hakutuloksissa.”  Jaakkolan mukaan jokainen euro, joka on käytetty mainontaan, on poikinut 20 euroa takaisin. -”Tekemisen pitää olla kuitenkin jatkuvaa.”

Osansa kasvusta on saanut myös kivijalkaliike Mikkelissä torin laidalla. Kaikkia tuotteita ei ole tarjolla verkkokaupassa. -”100 tuntia työtä ilman taukoja, niin kaikki tuotteet olisivat verkkokaupassa”, Jaakkola laskeskelee.

Osallistujia kiinnostaa kuinka paljon työaikaa Kameraliike.fi toiminta vaatii. -”Viikossa käytetään analytiikkaan ehkä tunti. Lisäksi noin kaksi tuntia päivässä tuotteiden lisäämiseen + pakkaamiset ja asiakaspalvelu. Ihan liian vähän käytetään aikaa. Kaikki on maksanut itsensä takaisin.”

 

Verkkokaupan kasvu Tomi Jaakkola Kameraliike.fi
Verkkokaupan kasvu vaatii jatkuvaa työtä. Tomi Jaakkola ja Jukka Kumpusalo keskustelevat kasvun tekijöistä
Alustan pitää olla taipuisa ja helppokäyttöinen

Kameraliikkeessä halutaan keskittyä kaupan sisällön kehittämiseen ja myymiseen, ei pakkaamiseen tai alustan kanssa toimintaan. Valmennuksessa olevat uudet yrittäjät ovat kiinnostuneita alustan merkityksestä kaupankäynnille. -”Oma työaika kannattaa käyttää kaupankäyntiin, ei turhan monimutkaisen alustan tekniseen ylläpitoon”, Jaakkola vinkkaa.

Markkinoinnin ja myynnin työkalut ovat merkittäviä tekijöitä, joiden pitää ehdottomasti sopia yhteen alustan kanssa. – “ERP-integraatiot, kassa, varastonhallinta, maksutavat, logistiikka, Google analytics”, Jaakkola luettelee.

 

“Se on hiton paljon, jos konversio-% nousee edes vähän”

Verkkokaupan keskiostos on useita satoja euroja. Kameraliikkeessä ollaan aina valmiita kokeilemaan uutta. -”Aina kun tuntuu, että olisi hyötyä, niin kokeillaan. Maksulliset hintavertailusivut lopetettiin, koska niistä ei tullut kauppaa tarpeeksi. Seuraavaksi kokeiltiin tori.fi -mainontaa, mutta nyt toriin saa vain 5 tuotetta”, Jaakkola selvittää.

-”Blogiyhteistyötä on kokeiltu. Nyt haetaan “ambassadoreja”, jotka kirjoittaisivat tuotteista. Black Friday -päiväksi kokeiltiin kampanjointia ja tuli paljon tilauksia. Tuotteethan ovat kalliita ja joskus tehdään lyhyitä kamppiksia, joissa on ilmaiset postikulut. Se on toiminut hyvin, koska muulloin aina on 5,90 postikulut,” Jaakkola summaa.

 

Jaakkolan vinkit uusille verkkokauppiaille
  • Tuotekategoriat: laita kuhunkin kategoriaan 6-8 tuotetta
  • Asiakaspalvelun puhelinnumero on ollut hyvä olla näkyvillä, se on yksi luotettavuuden tekijä eli “trustmark”. – “Ihmiset eivät soita turhan takia. Usein vain tarkistetaan onko liike olemassa tai kysytään jokin pieni yksityiskohta. Amerikassa ajatellaan palvelu edellä, vastataan puheluun 4 sekunnissa, kun taas Suomessa ajatellaan kustannus edellä”, Jaakkola perustelee.
  • Kerro kaikki mahdolliset asiat ennakkoon asiakkaalle. Se vähentää palautuksia, koska tuotetiedoilla voi vaikuttaa palautusmäärään.
  • Sisäisen haun pitää toimia hyvin, sen pitää ehdottaa asiakkaalle vaihtoehtoja
  • Tuoteteksteissä ei kannata hehkuttaa sellaisia tuotteita, jotka ei ole oikeasti hyviä. Ei saa luvata liikoja.
  • Kannattaa myös kopioida toimivia ratkaisuja, esimerkiksi “Tilaa”-napin väri ja muut vastaavat. Jos ne on hyväksi havaittu, niin ei tarvitse itse keksiä uudelleen.
  • Toimitus- ja maksuehtoja pitää olla paljon. Postiennakkoa ujosteltiin alussa, mutta olisi pitänyt ottaa heti käyttöön.
  • Arvioijia kannattaa houkutella esim. 50 euron lahjakortin arvonnalla.

 

Verkkokaupan kasvu Tomi Jaakkola Kameraliike.fi
Tomi Jaakkola Kameraliike.fi antoi käytännön vinkkejä uusille verkkokauppiaille

 

Verkkokaupan alkuvaiheisiin liittyy myös hauskoja muistoja. -”Oltiin tosi pihejä aluksi. Kauppa-alustan hintaan kuului rajallinen määrä kategorioita. Saatiin 50 kategoriaa ja niitä sitten säädettiin”, Jaakkola nauraa.

-”Kun toiminta oli pientä, niin kaikesta säästettiin. Dyykattiin viereisen tavaratalon pahvilaatikoita ja pakattiin tuotteet myymälän tiskillä. Asiakkaat kysyi, ollaanko muuttamassa jonnekin ja me sanottiin, että ollaan muuttamassa järjestystä. Myös mainoksiin olisi pitänyt panostaa huomattavasti enemmän.”

Nyt on vuokrattu lisätilaa varastoa varten ja laatikot ostetaan isolta tukkurilta. Ulkomaille lähetyksiin otettu vakuutus”, Jaakkola toteaa. Loppujen lopuksi ne ei ole kovin teknisiä asioita, millä kasvua saa.”

 

 

 

 

Teksti ja kuvat Heli Aaltonen

Heli Aaltonen työskentelee yliopettajana ja on mukana Miksei Oy:n ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun yhteisessä POLKU kansainväliseksi verkkokauppiaaksi -hankkeessa.

Hankkeen käytännön toimista kertoo myös Xamkin Read-lehti 3/2018.