Luomuruoan kulutuksen kasvu ei näy vielä kauppojen leipähyllyissä. ProLuomun teettämän markkinatutkimuksen mukaan luomuleipään kaivataan muita ominaisuuksia kuten kuitua, pehmeyttä ja kotimaisuutta – kenties lisää kauraa ja ruista raaka-aineeksi nykyisten hyvinvointitrendien mukaisesti.

Luomuleipä erottuu varsin huonosti leipähyllystä eikä koko luomuleipätarjonta tule esille. Valikoimissa olisi tilaa arkisille leipätyypeille. Markkinatutkimuksen tehnyt Designtoimisto Kuudes Kerros suosittaa, että luomuleivän markkinoinnissa hyödynnettäisiin viljojen ravinnepitoisuutta, luomuviljelyn ympäristöystävällisyyttä Itämeren suojelunäkökulmasta sekä kotimaisuutta, aitoutta ja alkuperäisyyttä. Kuluttajaa tosin ärsyttää markkinoinnin kliseet, joten luomuleivän valmistusketjusta tulisi viestiä avoimesti ja jättää johtopäätösten teko kuluttajalle itselle.

Se, että luomuleipään kaivataan luomuisuuden lisäksi muita ominaisuuksia, ei poikkea juurikaan muiden uusien luomutuotteiden markkinoille onnistuneesti lanseeraamisesta. Lokakuussa 2016 järjestetyillä elintarvikepäivillä päivittäistavarakaupan edustajat toivat tämän vahvasti esille.

Jos mietitään nykyisin trendinä olevia free from –tuotteita, niin leivät ovat hyvin pitkälti maidottomia ja siten myös laktoosittomia sekä munattomia. Tavallisesti ne sopivat myös vegaanin ruokavalioon. Monet kuluttajat suosivat gluteenittomia tuotteita, koska niiden uskotaan olevan terveellisiä. Siksi luomuunkin on monesti yhdistetty gluteenittomuus tuotteita kehiteltäessä. Leivän osalta gluteenittomuus on sitten jo jonkin verran haasteellisempaa varsinkin kotimaisista raaka-aineista. Puhdas kaura tosin sopii osalle keliaakikoista. Juureksia on ryhdytty käyttämään leipien raaka-aineen. Olisiko gluteenittomalla luomujuures-siemenleivällä markkinoita?

Taina Harmoinen, Xamk