Luovan ja matkailualan toimijoista koostuva Luova Kouvola -verkosto tapasi keväällä kahteen otteeseen Luova Kouvola Jatkoilla. Ensimmäiset Jatkot pidettiin Myllykoskella Reuna Kustantamon tiloissa kulttuurikeskus Wanhalla Rautakaupalla. Keskustelua käytiin tuolloin uudenlaisen kirjamessukonseptin luomisen ympärillä. Toisten Jatkojen tapaamispaikkana oli Ankkapurhan Kulttuuripuistossa sijaitseva Anjalan kartano. Kartanon yläkerrassa pohdittiin Kouvola-tuotteita ja niiden myyntikanavia. Jatkojen järjestelyistä vastasivat Xamkin CityDrivers ja Miljöömatkailu -hankkeet.

Kaakon kirjamessut suunnitteilla kesäksi 2019

Asuntomessukesänä ja Kouvolan 10-vuotisjuhlavuonna Kouvolaan odotetaan tuhansia matkailijoita. Yritysten kannattaa hyödyntää tätä tilaisuutta ja näin tekee myös paikallinen, myllykoskelainen Reuna Kustantamo & kirjakauppa. Reunan Tarja Tornaeus on osallistunut Luova Kouvola -tilaisuuksiin mielessään eri taiteen alojen välinen yhteistyö uuden kirjamessukonseptin kehittämiseksi.

https://kouvolansanomat.fi/uutiset/kulttuuri-ja-viihde/385db582-024d-4f22-a115-ccb7507b1b6a

Toukokuun alussa tapasimme Wanhan Rautakaupan tiloissa Myllykoskella, missä Reuna kustantamo ja kirjakauppa toimivat. Tilaisuudessa ideoitiin Kaakon kirjamessuja eteenpäin matkailu-, kuvataide-, sanataide- ja resurssiryhmissä. Syntyi muun muassa seuraavia aihioita jatkotyöstettäväksi; kuljetukset Korian Pioneeripuistosta Myllykoskelle, Taide-joki, lasten huomioiminen kirjamessuilla, kirjoituskilpailun taidepalkinnot, Kirjamessujen oma typografia ja sloganit, livekuvittaja kuvittamaan kirjailijavieraiden luentoja, pioneeritapahtuman talkoot jne. Osallistujista onkin jo löytynyt aktiivinen pienryhmä edistämään toimintaa.

mikä on kouvola-tuote ja missä sitä myydään?

Kesäkuun alussa pohdittiin noin 30 luovan toimijan voimin mikä on Kouvola-tuote ja mitkä ovat tuotteen myyntikanavat. Ideoita tuli jälleen kerran runsaasti. Seuraava steppi olisi kuitenkin siirtyä ideoista konkretiaan. Kouvolan asuntomessutoimisto ja Kinnon Messukohteena koko Kouvola -hanke suunnittelevat Kouvola-shopia messualueelle. Shopissa voitaisiin myydä ja tuoda esiin paikallisia tuotteita. Kouvola-shop -ajatus esiteltiin jo ensimmäisessä Luova Kouvola -keskustelutilaisuudessa maaliskuussa 2018 Kouvolan asuntomessujen projektipäällikön toimesta.

Lue lisää ensimmäisestä keskustelutilaisuudesta: https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahella/70952976-949c-4e8c-8e31-f3be93009256

Kouvola-shop ei ole kuitenkaan ainoa myyntikanava luovan alan toimijoiden tuotteille. CityDrivers- ja Miljöömatkailu -hankkeet kannustavat Luova Kouvola -verkostossa olevia pohtimaan erilaisia ansaintamalleja ja tuotteistamista matkailijoille. Kouvola-tuotteen ei tarvitse myöskään olla konkreettinen esine tai tavara. Tuote voi olla myös elämys tai palvelu. Tärkeää on myös tuntea kohderyhmä, jotta tiedetään mistä kanavista heidät tavoittaa ja saa oman tuotteen esille oikealle yleisölle.

Tuotetta suunniteltaessa on hyvä pohtia vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä olet tekemässä?
  • Kenelle teet sen?
  • Miksi teet sen?
  • Miten teet sen?
  • Missä kerrot tekemisestäsi?
  • Kenen kanssa toimit?

Vastausten kanssa pääsee askeleen kohti konkretiaa!

Täältä löydät jutun viimeisimmästä Luova Kouvola -tilaisuudesta:

https://kouvolansanomat.fi/aiheet/luova-kouvola/sivu/1

viestintää facebookissa

Luova Kouvola -verkostolle päätettiin luoda Facebook-ryhmä ”Luova Kouvola”, jotta yhteydenpito ja verkostoituminen olisi vaivattomampaa. Facebook-ryhmä on suunnattu toimijoille, jotka haluavat olla mukana kehittämässä alueen näkyvyyttä, matkailua ja palveluita luovan toiminnan ja tekemisen kautta.

Facebook-ryhmässä on jo käyty pienimuotoisesti keskustelua, mutta mukaan voi vielä liittyä. Kanava toimii erityisesti oman tekemisen esittelyyn, yhteistyökumppaneiden etsintään sekä toisten sparraamiseen ja kannustamiseen vaikkapa tuotteiden ansaintaan liittyen.

Kesän ajan Luova Kouvola toimii omalla painollaan Facebook-ryhmässä. Muutoin vedetään henkeä ja palataan syksyllä asiaan. Syksyllä ja ensi keväänä tarkoituksena on jatkaa yhteistyötä ja etsiä resursseja ja mahdollisuuksia luovan alan toimijoiden työn esille tuomiseksi.

 

Terveisin

Tiina I. CityDrivers -hankkeesta