Hämmennys. Selviytyminen. Vastakkainasettelut. Koronan hiljentämässä Suomessa keskityttiin akuutissa vaiheessa selviytymiseen. Naapurin toimia saatettiin yllättäen tarkastella miettien, suunnataanko auton kanssa mökille. Samalla media paukuttaa toinen toistaan hurjempia tarinoita viruksen  runtelemista maista. Valmiuslaki toi voimaan tullessaan uudenlaisia haasteita normaaliin elämään. Koulut siirtyivät etäopetukseen ja ihmisten on tasapainoiltava perusasioiden järjestämisen kanssa. Poikkeustila palauttaa meidät hyvinvoinnin alkulähteille. On tarve luoda yhteiskuntaa tervehdyttäviä toimintatapoja, jotta jaksamme tämän kuluttavan vaiheen ylitse.

Sosiaalinen media kauppapaikkana
Nuorempi sukupolvi on jo keksinyt uudenlaisia toimintatapoja yrittäjyyteen. Monet ymmärtävät sosiaalisten kanavien merkityksen markkinoinnissa ja kaupan käynnissä. Termit kuten sosiaalisen median vaikuttaja, tubettaja tai some-persoona ovat usein sama asia kuin yksityisyrittäjä. Helpolta näyttävä työ vaatii kuitenkin tuntien taustatyötä, lukuisia videoeditointeja ja kuvauksia. Ei voi kuitenkaan pitää itsestäänselvyytenä, että kaikilla on kontaktit tai taito hyödyntää tätä uudenlaista yrityskenttää.

Instagram kasvun mahdollistajana?
Sosiaalisen median markkinoinnin onnistuessa yritystoiminta voi levitä maailmanlaajuiseksi. Hyvänä esimerkkinä toimii Jonna Hietalan perustama pieni kivijalkamyymälä Kerä Tampereella. Liike on lifestyle-lankakauppa, jonka ideologiaan kuuluu yhteisöllisyys. Liikkeen toiminta kasvoi neulonnan tullessa yhä suositummaksi harrastukseksi ja Hietala kasvatti tietotaitoaan neulonnasta ja lankojen materiaaleista.

Skandinaavista tyyliä edustavassa lehdessä on kaksikon itse ottamia valokuvia, reseptejä ja neulontaohjeita. Lehti on englanninkielinen ja sillä on maailmanlaajuinen levikki. Onnistuneen levikin takana on onnistunut
instagram-brändäys ennen lehden julkaisua. Instagram on mahdollistanut samanhenkisten ihmisten löytävän toisensa kiinnostuksen kohteiden perusteella ja auttanut luomaan uudenlaista yritysyhteistyötä. Skandinaavinen estetiikka on suosittua Yhdysvalloissa ja yritys on pystynyt palkkaamaan työntekijöitä. Nykyään Hietala ja Kramer järjestävät lehden tekemisen lisäksi myös valokuvauskursseja ja neulomisretriittejä ympäri maailman. Lisää Laine-lehden tarinasta voi lukea linkistä: https:// www.iltalehti.fi/taloussankari/a/92a0bf95-8207-4ff0-ae58-147a14bc2bfe

Voimaa yhteistyöstä
Veikkaamme, että moni ei ennen Korona- epidemiaa pystynyt asettumaan yrittäjän saappaisiin. Monella rahahanat ovat nimittäin saattaneet mennä kokonaan kiinni. Mutta miten vaikkapa kampaaja voisi hyötyä sosiaalisesta mediasta tai digitaalisuudesta? Kampaaja voisi tehdä esittelyä hiusalan trendeistä, kirjoittaa blogia, perustaa verkkokaupan tai videoida opastuksia kaupallisessa yhteistyössä. Kaikkea kannattaa kokeilla ja uuden opettelu voi viedä huomiomme hetkeksi muualle. Toivottavaa onkin, että selviytymistaisteluiden ohessa syntyisi jotain Koronaa vahvempaa – yhteenkuuluvuuden tunnetta ja empatiaa.

Poikkeustilanne pakottaa uudistumaan, laajentamaan katsantokantaa yritystoiminnan suhteen.YT-neuvottelujen aaltoja on niin Yhdysvalloissa kuin Suomessa. Isoja firmoja, kuten lentoyhtiöitä, ennustetaan kaatuvan. Pienyrittäjille koronan aiheuttamat poikkeusolot voivat koitua kohtaloksi, johon mikään valtion tukipaketti ei auta mikäli tukien myöntämisen kriteerit eivät tavoita eniten kärsiviä. Meistä kukaan ei halua, että pahimmat iskut ottaa vastaan heikommassa asemassa olevat pienyrittäjät. Yhteisvastuuta löytyy myös XAMK:in taholta, missä asiantuntijoita on kaavailtu apuun tukihakemusten laatimisen kanssa. Tärkeintä on kuitenkin periksiantamattomuus – yrittäjät, yhdistäkää voimanne ja hiokaa sotasuunnitelma valmiiksi, nyt on aika toimia.

 

Minna Nieminen & Anu Ivanoff


Kirjoittajat ovat Xamk:n palvelumuotoilun opiskelijoita ja mukana toteuttamassa Kymenlaakso Startup Ecosystem-hanketta, joka pyrkii vuoropuhelun tiivistämiseen yrittäjähenkisessä ja moniammatilllisessa yhteistyössä. Uudenlaisilla toimintamalleilla pyritään lisäämään avointa yhteistyökulttuuria ja opiskelijoiden osallisuutta yrittäjyyden kentässä Kymenlaaksossa.

Kirjoita kommentti

*