20161128_1128511Vuoden loppu lähestyy ja Siä päätät – hanke etenee aikataulun mukaan. Istun tällä hetkellä kirjoittelemassa Kouvolan kampuksella työhuoneessani ja fiilistelen pitkästä aikaa ulkona näyttäytyvää aurinkoa.

Haminassa on lähtenyt käyntiin Nuorten KMT ryhmä yhteistyössä Kaakkois-Suomen sosiaalipsykiatrisen yhdistyksen kanssa. Tämän ryhmän tavoitteena on auttaa nuoria löytämään omia voimavarojaan sekä tukea matkaa kohti opiskelu- tai työmaailmaa. Olemme kokoontuneet nuorten kanssa nyt neljä kertaa, jossa nuoret ovat päässeet testaamaan ja antamaan kehitysideoita erilaisille menetelmille.

Toimivammaksi menetelmäksi tähän mennessä olen huomannut Lahdessa kehitetyn rahankäyttöä opettavan ”Rahakramppi” lautapelin. Siitä tehtiin Haminalaisia varten oma versio, jota kehitettiin vielä eteenpäin ja annettiin nimeksi ”Neuvoton”. En itse osallistunut tämän pelin pelaamiseen, mutta seurailin kulkua vierestä ja otin valokuvia ja videopätkiä snapchatilla. Nuorilla on Facebookissa oma suljettu ryhmä, johon lisäilen kuvia, videoita, mielenkiintoisia linkkejä sekä erilaisia kyselyitä.

Pelin näkemisen jälkeen, oli helppo todeta, että ”Neuvoton” todellakin toimii. Jokainen pelaaja pääsee osallistumaan ja pohtimaan arjen haasteita sekä puhumaan näistä ääneen muiden kanssa. Peli opettaa oivallisesti, että vaikka ensimmäisellä kierroksella voi olla asiat hyvin ja rahaa riittää, toisella – tai kolmannella kierroksella sattuu harmillisempi yllätys. Paita menee rikki ja uusi pitää ostaa, tai sitten loukkaat itsesi ja joudut maksamaan sairaskuluja. Peli toimi loistavana keskustelun avaajana.

Nuoret innostuivat myös keksimään omia ideoita, mitä kaikkea pelissä voisi käydä. Kakspy:n ohjaaja Jari Peltola antoi nuorille ohjeet keksiä itse tapahtumia, mitä hyvää ja mitä huonoa elämässä voi käydä sekä minkälaisia ihmisiä tapahtumiin liittyy. Toiset keksivät, että bileissä tulee kuokkija, joka alkaa tarjota alkoholia, mistä seuraa rahallisia ongelmia. Toiset keksivät, että omalle lemmikkieläimelle käy jotain. Oli huikeaa nähdä, mitä ideoita nuoret pareittain keksivät, kun heille annettiin vapaus keksiä ihmisiä sekä satunnaisia tapahtumia oman mielenkiintonsa mukaan.

screenshot_20161115-154933Tämän lisäksi olemme testanneet ”Itsenäistyvän nuoren roolikarttaa”, joka kuvailee ja käsittelee dialogin keinoin, mitkä osa-alueet nuorella on omilleen muuttamisen jälkeen hallussa ja mitä pitää vielä kehittää. Ryhmää ohjasi Tuija Suikkanen-Malin, jonka mukaan menetelmän aikana käydyt keskustelut olivat jo aika tiukasti asiassa ja saivat nuoria kertomaan mielipiteitään omasta elämästään sekä antamaan kehitysehdotuksia menetelmälle.

Samuli Karevaara testasi nuorten kanssa englannin kielisiä pelejä: ”Superbetter” sekä ”Habitica”. Molemmat pelit pyrkivät motivoimaan ihmisiä saavuttamaan asetettuja tavoitteita elämässä pelillistämisen keinoin. Pelit kysyvät ensiksi alueita, mitä käyttäjä haluaa kehittää. Käyttäjä valitsee esim. haluavansa kehittää terveellistä elämäntyyliä ja pelit antavat joka päivä pieniä ohjeita, kuten ”juo kuppi vettä” tai ”käy lenkillä”. Ohjeet voivat olla sovelluksen itse lähettämiä, tai käyttäjän itse sovellukseen asentamia. Kun tehtävä on tehty, käyttäjä saa pisteitä ja palkintoja omaan profiiliinsa.

Pelit saivat ihan hyvää palautetta, mutta nuorten mielestä pelit laittoivat pohtimaan liian syvällisesti ja pelaamisen viehätys alkoi hävitä. Toisena haasteena oli englannin kieli. Nuoret hallitsevat kielen, mutta jotkin tehtävät eivät välttämättä avaudu, mikäli on vaikeita sanoja.20161117_115911 Haasteena tällaisissa käyttäjän uskomuksiin vaikuttavissa peleissä on pitää pelin eteneminen tarpeeksi koukuttavana, hauskana, helppona ja nopeasti etenevänä niin, ettei se pistä liikaa ajattelemaan.

Uskon, että samanlaisia ominaisuuksia toivotaan myös menetelmiltä, mitä me kehitämme yhdessä nuorten kanssa. Ehkäpä kehittämiämme menetelmien ja pelien ei pidä keskustelussa viedä liian syvälle omia uskomuksia pohtimaan. Sen sijaan menetelmien ja pelien tulee olla yksinkertaisia ja mukavia, joiden lopputuloksena käyttäjä alkaa pohtia, miten kehittää elämäänsä ja omia voimavarojaan.

 

Tietoa peleistä ja menetelmistä:

 

Superbetter

https://www.superbetter.com/

Habitica

https://habitica.com/static/front

Rahakramppi

https://www.innokyla.fi/documents/724147/b9909336-be69-4942-86ac-f6c5ada2d4fa

Itsenäistyvän nuoren roolikartta

https://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/tyomenetelmat-ja-valineet/tyovalineet/itsenaistyvan-nuoren-roolikartta

 

Teksti: Antti Leppilampi