Mika Niemen aiheena valmennustapaamisessa oli verkkokauppiaan ajankäyttö. Miten saada aika riittämään? Niemen mukaan pitää hyväksyä, että oma aika ei yksinkertaisesti riitä kaikkeen. On pakko priorisoida asioita ja oleellista on tehdä oikeita asioita joka päivä. Kysymys on siis valintojen tekemisestä.

Luokittele asioita

Mikä on oikeasti kiireinen ja mikä ei-kiireinen asia? Mikä on tärkeä ja mikä vähemmän tärkeä? Kiireinen ja tärkeä: Tavaran toimittamisen ja asiakaspalvelun hoidat heti. Asiakas on keskiössä ja asiakkaaseen liittyvät asiat tehdään heti. 

Aikatauluta ei-kiireiset, mutta tärkeät. Niitä ovat esimerkiksi markkinointisuunnitelma tai logistiikkasopimusten kilpailuttaminen. Ne voivat odottaa aina viikon verran. Mutta älä lykkää niitä liian kauas, sillä se kostautuu. Mitä pitää tehdä tässä kuussa ja mitä ensi kuussa? Tee yksi isompi asia kerrallaan ja seuraavassa kuussa sitten seuraava.

 

Verkkokauppias, luokittele ja priorisoi (lähde: Mika Niemen luentomateriaali 4.10.2017)
Verkkokauppias, luokittele ja priorisoi (lähde: Mika Niemen luentomateriaali 4.10.2017)

Sähköpostin hallinta on kiireen hallintaa

Unohda ei-tärkeät ja ei-kiireiset asiat, joita sähköpostisi suoltaa. Kauppias elää helposti siinä sähköpostin virran mukaan. Kaikki mitä tulee, ei välttämättä ole tärkeätä. Teet ne, jos ehdit.

Niemi uskoo vahvasti sähköpostin hallintaan kiireen hallinnassa. Voit tehdä sähköpostiin vakiovastauksen ei-tärkeille ja ei-kiireisille, esimerkiksi: Hei, kiitos yhteydenotostasi. Olemme valitettavasti hyvin kiireisiä muiden projektiemme kanssa tällä hetkellä. Palaatko ensi …. asiaan. Kiitos!  Näin saat siivottua sähköpostia.

 

Priorisointi

Mieti myös, kuinka paljon voit käyttää aikaa erilaisiin kehittämisasioihin suhteessa niiden hyötyyn.

Suuri osa pienistä verkkokauppiaista on todennäköisesti oman asiakasryhmänsä ja tuoteosaamisen asiantuntijoita. Asiakas- ja tuoteosaaminen on se tärkein tekijä, jolla voidaan erottua Amazonista tai vastaavista verkkokaupoista.

Suurin riski on siinä, että verkkokauppiaan ajankäyttö kohdistuu liikaa järjestelmäkehitykseen. Joidenkin mielestä kaupassa pitäisi olla paljon erilaisia lisäosia, lisäpalveluja tai affiliate-palveluja. Ehkä pitääkin, mutta ne eivät ole verkkokaupan ydinprosesseja. Mieti mitkä ovat ne ehdottomat asiat, joita ilman et pärjää? Tämä on priorisointia.

 

– Heli Aaltonen, yliopettaja, POLKU kansainväliseksi verkkokauppiaaksi -hanke