PeliKlaani sai mahdollisuuden tehdä yhteistyötä Esedun Valman kanssa huhtikuussa kaksinverroin. Maahanmuuttajien lisäksi saimme ryhmän nuoria TET-harjoitteluun, mikä kantoi nimeä Game Design TET eli tuttavallisemmin GDT. Tarkoitus oli saada nuoret testaamaan PeliKlaanin menetelmiä ja tutustumaan nimenomaan pelillisyyteen. Nuoret saivat tietoa pelillisyydestä, pelialasta ja mihin pelillisyysosaamista voisi käyttää eri ammateissa. Tiedonsaannin lisäksi nuoret saivat ennen kaikkea osallistua itse. Pelillisyys pysyi pääteemana, jonka maailmaan pystyttiin myös sisällyttämään menetelmiä liittyen itsetuntemukseen, osaamisen sanoittamiseen ja mediakasvatukseen. Menetelminä olvat niin paperilla ideointi, digitaaliselle alustalle kommentointi kuin lyhyiden videoiden katselu.

 

 

Pelaamisesta harrastuksena monilla nuorilla oli jo ollut kokemusta. Jotta nuorten kanssa päästiin alkuun, saivat he kertoa nimenomaan juuri omasta pelitaustasta. Alustana käytettiin kahden viikon aikana Padletia, johon jokainen nuori pystyi kirjautumaan ja osallistumaan ”etätetin” ohjelmaan. Padlet- pohjalle pystyi kommentoimaan ja vastaamaan esim. kysymykseen: Mitä hyötyä on ollut pelaamisella? Eräässä kommentissa mainittiin tietynlaisten pelien vaativan huumoria, ja monet ovat saaneet lisää sosiaalisuutta ja uusia kaverisuhteita pelien avulla. Peleihin saa kulutettua aikaa, mutta hyödyt ovat monialaiset.

…monet ovat saaneet lisää sosiaalisuutta ja uusia kavereita pelien avulla.

 

Nuorten kanssa kokoonnuttiin Teamsin kautta neljästi, kolme tuntia kerrallaan. Tapaamiset oli suunniteltu niin, että käytännöllisyyttä ja toimintaa on enemmän kuin teoriaa. Liikuntatehtäviäkin oli jokaisella kerralla ja nuoret saivat myös itse suunnitella liikuntatehtäviä. Bongaus-Bingo testattiin myös GDT:n ryhmällä ja sai ihan hyvää palautettakin. Erilaisia asioita ulkoilmassa bongaillessa, kävellen hieman koulualueelta muualle, antaa happea aivoille ja ei ole liian vakavaa. Bongaus sopi hyvin pelillisyyden teemaan, onhan se vähän kuin pokemoneja bongailisi. Kuvakävely toteutettiin myös ja alta löytyy kuvia kävelyn varrelta.

 

 

Yksi päivä aloitettiin musiikillisesti valitsemalla kyseisen päivän Padlet-pohjalta biisi ja kuuntelemalla se omalta laitteelta. Itse kuuntelin Billie Eilishin Everything I wanted. Tuttu ja kuunneltu, mutta toimii aina. Biisien kuuntelun jälkeen nuoret saivat kirjoittaa kommenttikentteihin lempiartistejaan ja tilanteita, joissa kuuntelevat musiikkia. Monen kommentissa luki ”aina”, ”Aina kun voi” tai ”aina kun pystyy”. Samaistun. Musiikin soidessa voi liikkua, siivota, tanssia ja itkeä. Kaikkiin tilanteisiin musiikki mahtuu.

Game Design TET oli minulle ja varmasti nuorille opettavainen ja hyödyllinen kokemus. PeliKlaani- hankkeen yksi tavoite on nimenomaan osallistaa työnhakijaryhmiä pelillisillä menetelmillä. Näiden kahden viikon aikana pääsin itsekin sukeltamaan syvemmälle pelimaailmaan ja nyt viimeistään huomasin, että pelaaminen voi olla kaikkea muuta kuin olen ehkä ajatellutkaan. Nuorten kanssa käytiin läpi esimerkkien avulla hyötypelejä; mitä ne ovat ja mihin niistä voi olla apua. Tutustuttiin erilaisiin uratarinoihin ja ammatteihin videopätkien avulla. Nuoret saivat pohtia omia vahvuuksiaan, ominaisuuksiaan ja osaamistaan.

Osallisuutta luovilla ja pelillisillä menetelmillä. PeliKlaanin slogan summaa osuvasti kahden viikon antoisan ja inspiroivan matkan Esedun Valman ryhmien kanssa.

Kiitos!

 

Eeva Hammar

PeliKlaanin työharjoittelija