Miten tehdä kierrätyksestä ja ympäristönsuojelusta hauskaa ja innostavaa? Vastausta haettiin monialaisten opiskelijatiimien avulla ja paikallisten toimijoiden tukemana.

Digiverstas järjesti viikonloppuna kierrätykseen ja kestävään kehitykseen keskittyneen WasteLess Hackathon- innovaatiotapahtuman, jossa monialaiset opiskelijatiimit kehittivät ideoita vihreämpään huomiseen. Tapahtumassa pohdittiin, miten maailman ympäristö- sekä jäteongelmat ratkaistaan hauskasti digitaalisin keinoin.

Toimeksiantajat Kymenlaakson Jäte Oy, Kotkamills Oy & Goodwill Suomi haastoivat opiskelijat keksimään pelejä sekä digitaalisia ratkaisuja kierrätykseen, kestävään kehitykseen sekä ympäristötietousuuden lisäämiseen. Haasteisiin pystyi vastaamaan kahdella tapaa: kehittämällä hyötysovelluksen, joka lisää tietoisuutta ja helpottaa elämistä vihreiden arvojen mukaan tai kehittämällä pelin, joka kannustaa lapsia tai kouluyhteisöjä ympäristöasioiden opetteluun. Opiskelijatiimeillä oli 48 tuntia aikaa kehittää idea, valmistella esitys sekä pitchata ideansa tuomareille. Apua ideointiin antoivat mentorit sekä inspiroivat puhujat. Kim Soares Kukouri Entertainmentilta kertoi opiskelijoille pelillistämisen höydyistä, sudenkuopista sekä parhaista käytännöistä. Heli Nykänen Ahlstom-Muksjöltä kertoi YK:n ympäristösuunnitelmista ja tavoitteista sekä miten yritykset itse voivat vaikuttaa teoillaan.

Puheiden innoittamana opiskelijat tekivät myös oman osuutensa lähiseudun ympäristön hyväksi. Tunnissa tiimit keräsivät yhteensä 20 pussillista roskaa Datariinan lähialueilta.

Tapahtumaan osallistui 37 Xamkin opiskelijaa kaikilta eri kampukselta. Monialaisissa opiskelijatiimeissä löytyi osaamista Xamkin eri koulutusohjelmista. Ympäristöalan vahvaa osaamista toivat ympäristötekniikan (Environmental Engineering) koulutusohjelman opiskelijat Mikkelistä, kansainvälisen liiketalouden ja markkinoinnin osaamista tapahtumassa edusti International Business -opiskelijat, Game Design opiskelijoiden luovuus synnytti upeita hahmoja ja hienoja tarinoita peleihin, koodaamisesta vastasivat Kotkan ja Mikkelin peliohjelmoinnin ja tietotekniikan opiskelijat.

Voittajaksi valikoituivat Cabrones hyötysovelluksella, joka auttaa kuluttajaa lajittelemaan jätteet oikein sekä Green Raccoons pelillään, jossa pelaajan on saatava kuriin villiintyneet ja roskaavat pesukarhut. Kunniamaininnan sai tiimi nimeltään Space Onions, idealla opettaa lapsia kierrätyksestä sipulihahmon ohjaamana taistellen jätehirviöitä vastaan