Mosaiikkimyymälä on tehnyt kauppaa verkossa jo kahdeksan vuoden ajan ja rakentanut mainetta alan harrastajien keskuudessa. Yrittäjät Sirpa ja Jukka Hämäläinen ottivat hankkeen valmennuksen aikana askelen kohti kansainvälistä verkkokauppaa.

Mosaiikkimyymälä.com avasi Mikkeliin myös uuden varastomyymälän, joka on avoinna muutamana lauantaina kuukaudessa. Varastomyymälä tukee verkkokaupan myyntiä. Huhtikuisena lauantaina myymälässä ovi käy tiuhaan. Mosaiikkitöistä kiinnostuneet tulevat paikan päälle pitkienkin matkojen takaa.

Mosaiikkimyymälä varastomyymälä
Sirpa ja Jukka Hämäläinen opastavat ostajia
Mosaiikkimyymälä työnäytteitä
Sirpa Hämäläisen taidokkaita työnäytteitä mosaiikista
Sesonkien välit lyhyemmiksi

Miten verkkokaupan vuosi on käynnistynyt? -”Alkuvuosi on lähtenyt hyvin käyntiin. Muutama vuosi sitten tammikuussa oli joulusesongin jäljiltä hiljaisempaa, mutta nyt on yritetty kehittää uutta sesonkien väliin ja lyhentää hiljaisia aikoja”, kertoo Sirpa Hämäläinen.

 

Mikromosaiikkeja ja betonipastaa

Eri vuodenaikoina harrastajat tekevät erilaisia mosaiikkitöitä. -”Keväällä keraamiset lasitetut laatat ovat hitti. Tänään on esittelyssä minipuutarha, johon voi tehdä mikromosaiikeista pieniä ruukkuja ja terassia päällystää. Ja tietysti kesää kohti mentäessä korut ovat suosittuja.”

Uutuuksia etsitään tarjolle jatkuvasti. -”Nyt on uutta tarrakynä, jolla saa pienen pieniä paloja, joita voi siirtää alustaan. Välillä myytiin jopa loppuun. Sitten on betonipasta, joka sekin loppui meiltä välillä. Siitä tehtiin jopa video. Ihan omalla kännykän kameralla tehdään videot.” Verkkokaupan asiakkaat arvostavat käyttöohjeita ja opastusta ja ne lisäävät myyntiä.

-”Kesäksi tulee uusia metallipuutarhakalusteita Saksasta, oikeita pöytiä ja tuoleja. Tuolin pinta ja pöydän pinta päällystetään mosaiikilla. Niistä tulee varmaan myös työnäytöksiä”, vinkkaa Sirpa Hämäläinen.

 

Mosaiikkia mikkelistä maailmalle

Mosaiikkimyymälällä on nyt hyvät valmiudet tehdä kauppaa ympäri maailmaa. Jukka Hämäläinen vastaa kansainvälisestä verkkokaupasta. -”Ruotsiin on saatu kauppaa tehtyä jo melko hyvin, mutta vaatii toki paljon työtä koko ajan. Jonkin verran ollaan ulkoistettu markkinointia. Kun on ruvettu sinne markkinoimaan, niin on alkanut lähtemään paketteja ulkomaille. Facebook-mainontaa tehdään ja analytiikasta seurataan kävijämääriä ja tuloksia.”

 

Asiakas kohdataan ja kuunnellaan

Yrittäjät vannovat asiakkaiden kasvokkain kohtaamiseen ja kuunteluun tärkeänä osana verkkokauppiaan työtä. -”Antaisin ohjeen verkkokauppiaille, että mene messuille ja kuuntele”, sanoo Sirpa Hämäläinen, joka on mosaiikkitöiden taitaja. Hänen osaamisensa ja tuotetuntemuksensa tulee esille työnäytöksissä, verkkokaupan mallikuvissa ja videoissa. Mosaiikkia myydään ja verkkokauppaa markkinoidaan aktiivisesti myös kiertämällä eri puolilla maata myyntimessuilla, jossa kauppiaat kohtaavat mosaiikkitöistä kiinnostuneet asiakkaita kasvokkain.

 

Valmennuksesta eväitä

Yrittäjät osallistuivat Polku kansainväliseksi verkkokauppiaaksi –hankkeen ensimmäiseen valmennukseen keväällä 2017. -”Digipuoleen jäi mietittävää. Ollaan tiettyjä asioita jo uudistettu ja ulkoistettukin jotain osa-alueita, koska itsellä ei ole kaikkeen aikaa. Kotisivut ovat myös uudet ja ne ovat aivan erinäköiset. Fliereita ja käyntikortteja ollaan uusimassa.”

Mosaiikkimyymälän varastomyymälä
Varastomyymälä tukee verkkokaupan myyntiä

Lue myös lemmikkitarvike Riemukaupan alkuvaiheista.

Kuvat ja tekstit Heli Aaltonen
Heli Aaltonen työskentelee yliopettajana ja on mukana Miksei Oy:n ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun yhteisessä POLKU kansainväliseksi verkkokauppiaaksi -hankkeessa