Näin esität liikeideasi – Teijo Javanainen & Fodu valmisruoka-idea

 

Hyvä myyntipuhe tai oman idean selkeä esittäminen voi viedä jo hyvin pitkälle. Näin meille kävi kumppanini Nicole Kahilan kanssa, kun päätimme hakea palautetta liikeideallemme pitchaus-kilpailusta Mikkelissä viime syksynä.

Olimme kehittäneet reseptejä ärtyvän suolen oireyhtymään sopivaan ruokavalioon ja pyöritelleet ideaa blogista tai vastaavasta nettisivusta, jonka kautta hyvät ruokaohjeet tulisivat myös muiden niitä kaipaavien käyttöön. Huomasimme kuitenkin pian, että jonkin verran aiheesta onkin jo kirjoitettu, mutta esimerkiksi ruokavaliolle suunnattu keittokirja ei ole vielä saavuttanut kovin suurta suosiota. Ihmettelimme syytä tähän ja tulimme johtopäätökseen, että oireyhtymästä kärsivän haasteena ei ole hyvien ruokaohjeiden puute vaan ruoan valmistamiseen kuluva aika keskellä kiireistä arkea. Näin syntyi idea Fodusta – valmisruoasta herkkävatsaisille.

Esittele ideaasi aina kun voit. Fodun demopitchaus Business Finlandin Kasvuun-tapahtumassa marraskuussa 2019.

 

Päätimme osallistua Syke 2019-yrittäjyystapahtuman ohessa järjestettyyn liike-ideakilpailuun. Ajattelimme, että saisimme kilpailun kokeneelta asiantuntijapaneelilta arvokasta palautetta. Ja mikäli he pitäisivät ideaa hyvänä, niin sitä kannattaa lähteä kehittämään liiketoiminnaksi. Muodostimme esityksemme seuraavalla kaavalla:

1. Asiakkaan ongelma: Tärkeä osa pitchausta on kertoa millainen ongelma asiakkaallasi on ja sen laajuus. Me esitimme pitchissämme ravitsemusterapeuttien arvion siitä, että noin joka kymmenes suomalainen kärsii ärtyvän suolen oireyhtymästä. Samalla kerroimme henkilökohtaisen tarinan, kuinka vaikeaa tiukkaa ruokavaliota on seurata. Näin kuulijalle tulee selvä käsitys ongelmasta, he pystyvät samaistumaan asiakkaan kokemaan vaivaan ja arvioimaan potentiaalisien asiakkaiden määrää.

 

2. Ratkaisu: Esitettyyn ongelmaan esitetään selkeä ratkaisu. Tässä kohtaa on helppo kompuroida kertomalla liian yksityiskohtaisesti omasta tuotteesta. Selityksen tulee olla yksinkertainen, niin että kuka tahansa ymmärtää mistä on kysymys. Me esitimme, että valmisruoka helpottaa asiakkaan elämää silloin, kun ei jaksa valmistaa ruokaa itse.

 

3. Arvo: On tärkeää kertoa kuulijoille millä tavoin oma tuote eroaa muista ja miksi se on juuri paras esitetyn ongelman ratkaisemiseen. Me vetosimme hyvään makuun ja tuoreisiin raaka-aineisiin, joiden avulla tuote eroaisi suuresta osasta kilpailijoista.

 

4. Business Model: Liike-idean selkä ranka; mitä myydään, missä kanavissa, mistä raha tulee, ja mistä tulee kustannuksia. Koska pitchasimme vasta ideaa, tämä kohta pitchiä oli meille haasteellinen. Päätimme kertoa arviomme tulevan tuotteemme annoskoosta ja hinnasta. Samalla kerroimme, että tavoittelemme tuotteen saamista S-ryhmän ja Keskon ruokakauppojen hyllyihin.

 

5. Kilpailijat: Selkeä listaus kilpailijoista. Tässä on tehtävä kotiläksyt hyvin, koska tätä useimmiten ideaa selittäessä joku kysyy “Onko joku muu saanut tämän idean?” tai “Mitä kilpailevat yritykset tekevät?”. Me olimme kahlanneet läpi suurimpien valmisruokayritysten tuotteiden ainesosaluetteloita ja määritimme tärkeimmät kilpailevat tuotteet nelikenttään, jossa tuotteita verrattiin niiden helppouden ja ruokavalioon sopivuuden perusteella.

 

6. Tiimi: On tärkeää kertoa millaiset henkilöt ovat liikeidean takana. Tärkeää on myös muistaa aloittaa ongelmasta ja tuotteessa ennen itsensä esittelyä. On hyvä herättää kuulijoiden ideaa kohtaan ensin ja sitten kertoa miksi olet oikea ihminen kehittämään sitä. Me kerroimme aiemmasta työkokemuksestamme ja millaista verkostoa olemme keränneet työuramme aikana ympärillemme.

 

7. Pyyntö tai ns. Call-to-Action: Tämä tärkeä osa pitchiä on tehdä selväksi miksi kerrot tämän asian kuulijoille. Usein pitchauskilpailuissa on paikalla sijoittajia ja tämä on se osa esitystä, jossa kerrotaan, millaista summaa sijoitusrahaa haetaan, jotta liiketoimintaa voidaan kehittää. Meidän tapauksessa, koska kyseessä oli ideakilpailu, haimme neuvoa ja verkostoa elintarvikealalta, josta meillä itsellämme ei ole kokemusta.

 

8. Roadmap: Esitys siitä, mitä idean kehittämiseksi on jo tehty ja mitä seuraavaksi tavoitellaan. Pelkkä idea harvoin riittää vakuuttamaan kuulijaa ja siksi onkin tärkeää esitellä mitä saavutuksia idean takana olevalla tiimillä on. Samalla myös tulevien toimenpiteiden ja tavoitteiden tulee olla uskottavia. Tämä kertoo kuulijoille, että idea on harkittu ja asiaa viedään eteenpäin järkevästi. Me esitimme kuvia ja olemassa olevia esimerkkireseptejä sekä kerroimme asettamistamme tavoitteista reseptiikan testaamiseksi.

 

Pitchin rakenne

Näin kokosimme esityksestämme eheän pitchin ja saimme kilpailussa hyvää palautetta ja esitystä kehuttiin selkeäksi. Myös tuomariston esittämät kysymykset olivat hyviä ja saimme paljon uutta näkökulmaa ideaamme. Lisäksi kävi niin hyvin, että voitimme ideakilpailun, joka toi meille palkinnon lisäksi myös uskoa siihen mitä teemme.

 

Syke 2019-ideakilpailun palkintojen jako

 

Suosittelemme kaikille, joilla on jokin idea, kertomaan siitä mahdollisimman monelle. Ikinä ei tiedä etukäteen, onko oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Sen voi selvittää vain ideaa esittämällä ja mitä selkeämpi anti, sitä todennäköisemmin idea saa vastakaikua.

 

Blogitekstin kirjoittaja Teijo Javanainen työskentee tällä hetkellä projektipäällikkönä Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulussa (Xamk).

 

Kirjoita kommentti

*