Vaatebrändistään tunnettu Ivana Helsinki tuottaa nyt myös elokuvia, tapahtumia ja musiikkitallenteita. Brändin keulakuva Paola Suhonen kehottaa muitakin seuraamaan omia intohimojaan ja ammentamaan niistä liikeideoita.

Jo 22 vuotta yrittäjänä ollut Paola Suhonen kasvoi yrittäjäperheessä. Etelä-Savon Savonrannalta kotoisin olevalla isällä oli farkkutehdas 60-luvulla. Idea omasta farkkutehtaasta syntyi pienen pojan päässä, kun hän sai Amerikasta tuliaisiksi farkut.

Etelä-Savo on mulle todella tärkeä

Perheyrityksen päälle rakentui Ivana Helsinki vuonna 1998. Yrittäjä Paola Suhonen tunnetaan nykyään vaatesuunnittelijana, taiteilijana, muotoilijana, elokuvantekijänä ja muusikkona. Taide ja bisnes ovat hänelle aina rakkaussuhteessa keskenään.

”Yrittäjyys vaatii aina luovuutta. Yrittäjä on kuin taiteilija, joka ratkoo asioita luovalla tavalla päivittäin. Yritysidea lähtee usein siitä, että yrittäjä lähtee tunnistamaan omaa intohimoaan. Intohimo voi olla myös rahan kerääminen ja syy tehdä jotain asiaa. Itselle täytyy määrittää jo alkuvaiheessa, miksi lähtee yrittäjäksi, koska yrittäjyys vaatii aina ponnisteluja.”

Vastavirtaan omilla ehdoilla

Ivana Helsinki ei ole koskaan tehnyt maksettua mainontaa. Ideana on, että yrityksen sisällön ja tekemisen pitää olla niin mielenkiintoista, että jo se antaa näkyvyyttä eli pitää tehdä asioita toisin.

Yrityksellä pitää olla itsellään tarinoita ja sisältöä

Paola Suhonen on halunnut tehdä asioita vastavirtaan katsomatta, mitä muut tekevät. Toisaalta hän allekirjoittaa äitinsä mietteen, että kateus on paras tuntomerkki, jotta voi tunnistaa omat unelmansa ja haaveensa eli se on myös positiivinen voimavara.

Kateus auttaa tunnistamaan, mitä oikeasti haluaa.

Suhonen muistuttaa, että yrittäjän pitää määrittää itse rajansa ja reunansa, jotta valintoja on tarvittaessa helppo tehdä, eikä ”syö tai pyöristele omia arvojaan”, vaan pystyy katsomaan itseään peiliin. Suhonen uskoo, että yrityksillä on tietty ihannekoko, jossa tekemisen laatu pystytään säilyttämään kirkkaana ja siksi on tärkeää yrittää pysyä tuossa ihannekoossa.

Raha mahdollistaa taiteen tekemisen

Vastuullisuus tarkoittaa Ivana Helsingissä sitä, että suunnitellaan ja myydään vaatteita, jotka ovat taide-esineitä, eivätkä trendivillityksiä. Nykyään Ivana Helsinki tekee vuosittain vain yhden malliston, josta tipahtelee yksittäisiä mekkoja eri vuodenaikoina. Nyt häntä ilahduttaa, että vaatteita on taas alettu huoltaa.

”Koen, että tuotamme muotoiluesineitä, jotka säilyttävät arvonsa ja kestävät aikaa myös designillisesti ja säilyttävät jälleenmyyntiarvonsa. Vaatteisiin kiintyy ja niihin liittyy muistoja, jolloin niistä tulee merkityksellisiä.”

Perheyrittäjyys on hänelle itseisarvo, joka tuo itsemääräämisoikeuden. Kun mukana ei ole ulkopuolisia rahoittajia, energian voi laittaa itse tekemiseen, eikä sitä mene turhaan raportointiin.

”Olen huono mogaamaan jonkun toisen rahoilla, eikä se sopisi omalle psyykkeelle. Kun tekee itsenäistä työtä omilla rahoilla, voi tehdä aika villejäkin asioita, jotka isossa mitassa vievät yritystä eteenpäin.”

Ulkopuolinen raha voi viedä itsemääräämisoikeuden

Pelikenttänä koko maailma

Yrityksen sloganit – love stories, road trips and dresses – kertovat siitä, että tuotteet tuovat rikkautta elämään, kertovat tarinoita ja elämyksiä tien päältä ja sopivat tien päälle. Northern oddity taas kuvastaa kaurismäkeläistä särmikkyyttä, pohjoista ulottuvuutta.

”Muotokieli tulee pohjoisesta, slaavilaisuudesta ja amerikkalaisesta populaarikulttuurista otetuista elementeistä. Nämä elementit ovat olleet aina tavalla tai toisella läsnä, vaikka ne kiteytyivät sanallisesti myöhäissyntyisesti.”

Yrityksen printtimalleihin on ammennettu ideoita niin äidin herbariosta, pallosalamatarinasta, arboretumin puista kuin leirintämatkailusta.

Kansainvälisyys sisältyy hänen mielestään jo lähtökohtaisesti kaikkeen eli mitään erityisiä vientiponnisteluja ei tarvita, vaan pikemminkin rajapintahengailua kuin sitä, että yritetään olla kuin kansainväliset tyypit.

”Kuka on sanonut, ettei Suomessa toimiminen olisi jo lähtökohtaisesti kansainvälistä. Ihmiset löytävät tai eivät, mutta koko maailma on pelikenttä siinä. Sen sijaan, että tehdään vientiponnisteluja ja jahdataan jotain buumeja, toimittaisiin rennosti osana kokonaisuutta.”

Pitää uskoa, että koko maailma on pelikenttänä

Yritys testaa koko ajan uudenlaisia toimintatapoja järjestäessään tapahtumia. Musiikkipuolen uutisiin kuuluu loppuvuonna julkaistava, jo toinen levy. Lokakuun alussa Ivana Helsinki avaa Suomi design brand -kaupan, jossa on parikymmenen suunnittelijan töitä saman katon alla ja lisää heidän verkostojensa kautta.

”Suunnittelijoiden on nyt vaikea löytää myyntipisteitä, joista asiakkaat löytäisivät tuotteet.”

Paola Suhonen vinkkaa muillekin yrittäjille, miten tärkeää on miettiä, mikä on seuraava suuri trendi ja mitä se voi tuoda tullessaan. Hän itse uskoo, että seuraava iso asia voivat olla eläinten oikeudet.

Tulevia virtauksia haistava yrittäjä on yhden askeleen edellä.

Paola Suhosen luento yrittäjyydestä julkaistaan myöhemmin kokonaisuudessaan Xamk Pienyrityskeskuksen sivuilla. Luento tallennettiin ilman yleisöä. Luento on osa Roihu – uutta yrittäjyyttä, sukupolvenvaihdoksia ja kansainvälisiä yrityksiä Etelä-Savossa -hanketta, joka saa Etelä-Savon ELY-keskuksen kautta Euroopan sosiaalirahaston osarahoitusta (1.3.-30.9.2020). Lisätiedot hankkeesta: Johanna Koponen, sposti: johanna.koponen(at)xamk.fi

Verkkojutun teksti, kuva ja videoklipit: Päivi Kapiainen-Heiskanen / Xamk Pienyrityskeskus 2020

Jaa sivu