Ensimmäisen pelini Jorman seikkailut tein jo ala-asteella, valottaa Pelistudio Zaibatsu Interactive Oy:n toimitusjohtaja ja perustaja Jussi Perttola taustojaan. Kiinnostus tietotekniikkaan ja erilaiseen pelaamiseen on säilynyt, vaikka työ on tällä hetkellä omien sanojen mukaan kokopäiväistä käsienheiluttelua ja muille duunin hankkimista, kertoo Perttola roolistaan yrityksestä, joka on Jyväskylän suurin pelistudio neljällätoista työntekijällä.

Pelialalla tarvitaan myös paljon muuta osaamista kuin koodaamista, kuten pelisuunnittelijoita, käytettävyysasiantuntijoita ja jopa käyttäytymispsykologeja ja pelihahmojen vaatesuunnittelijoita, kertoo Perttola. Hän oli yhtenä asiantuntijana ja vierailijana Digillä duuniin! -hankkeen 6.-10.5. järjestämällä yrittäjyysviikolla, jossa nuorilla oli mahdollisuus perehtyä pelialaan syvemminkin digitaalisia osaamismerkkejä hyödyntäen.

Vaikka pelinkehitysyritysten suurin buumi Rovion vanavedessä on hieman laantunut, muistuttaa Perttola, että aloituskustannukset pelialalla eivät ole valtaisat. Tarvitaan vaan ihmisiä ja koneita ja jos peli lopulta lyö läpi, on pelin hyödyntämisessä ja jatkokehittämisessä paljon mahdollisuuksia suhteellisen pitkäksi aikaa. Peli ei ole koskaan valmis, toteaa Zaibatsun perustaja Perttola. Peliala on Suomessa voimakasti verkostoitunutta ja avointa yhteistyötä. Jonkun suomalaisen yrityksen menestys ei ole pois muilta, muistuttaa Perttola. Työssä ei ole Perttolalle kysymys ensisijaisesti rahasta vaan siitä, että saa tehdä asioista, joista nauttii. Erityisesti Ylelle tehdystä Möllit kokoperheen pelistä saatu suora palaute ja faniposti ovat lämmittäneet mieltä. Toki Zaibatsu Interactive on kasvu-uralla ja kansainvälistyminen on pelialalla lähes elinehto. Muutamien vuosien kuluttua tavoitteena on olla liikevaihdoltaan Suomen 15 suurimman pelialan yrityksen joukossa.

Vaikka mobiilipelien kehittäminen ei ole kaikkein helpointa, näkee Perttola digitaalisuuden ja eri kanavien kehittymisessä yritykselle paljon mahdollisuuksia. Perttola kertoo, että he ovat tähän asti palkanneet nuoria uransa alussa olevia ja kouluttavat heitä tehtäviin. Harjoittelun kautta olemme löytäneet suurimman osan työntekijöistämme, kertoo Perttola. Kaikki peliyritykset eivät ole pääkaupunkiseudulla tai Tampereella ja joskus sijainnista Jyväskylässä voi olla myös hyötyä rekrytoinneissa, sillä osa ihmisistä haluaa jäädä asumaan myös pienempiin kaupunkeihin, uskoo Perttola. Zaibatsun perustajan esitys rohkaisee nuoria: omasta harrastuksesta ja intohimosta voi tulla ammatti!

Yrittäjänä pelialla tilaisuudet Mikkelissä ja Mäntyharjussa olivat osa Digillä duuniin! -hanketta.

Digillä duuniin! – Digitaaliset sovellukset nuorten työllisyyspalveluissa -hanke alkoi 1.6.2017 ja päättyy 31.5.2020. Hanketta hallinnoi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenia ja osatoteuttajana toimii Otavia. Hanketta toteuttamassa on myös Xamkin Pienyrityskeskus. Hanketta rahoittavat toteuttajatahojen ohella Etelä-Savon ELY-keskus Euroopan sosiaalirahastosta. www.xamk.fi/digilla-duuniin

Teksti: Niko Arola

Kuva: Ville Eerikäinen