Miten ostopolku tunnistetaan verkkokaupassasi? Hakulausekkeen tarkkuus kertoo osaltaan, miten valmis asiakas on ostamaan tuotteen. Punaisia koon 37 Hai-saappaita etsivä asiakas on päätöksenteossaan jo melko pitkällä.

Jos onnistut Google-haussa nousemaan viiden ensimmäisen verkkokaupan joukkoon, niin minne asiakas sivuillasi laskeutuu?

Tunnista asiakkaan ostopolku. Seuraaviin ostopolun kohtiin Leevi Parsama POLKU kansainväliseksi verkkokauppiaaksi -valmennuksessa suositti kiinnittämään huomiota.

  1. Laskeutuuko asiakas verkkokauppasi etusivulle vai suoraan tuotekategoriaan vai suoraan tuotteelle punaiset Hai-saappaat koko 37? Optimoi niin, että klikkausten määrä on mahdollisimman pieni.
  2. Asiakas pitää saada jäämään. Muista, että jokainen lisäklikkaus vähentää konversiota.
  3. Halutun tuotteen löytyminen: sisäinen haku pitää olla kunnossa. Asiakas arvostaa usein ostamisen helppoutta ja vaivattomuutta enemmän kuin hintaa.
  4. Tee vertailu kaupan sisällä helpoksi. Muuten asiakas voi poistua vertailemaan muualle.
  5.  Ostoskori on asiakkaalle paitsi ostoskori, myös muistilista ja vertailupaikka. Sinne voidaan kerätä tuotteita ilman, että osto tehdään heti. Jos asiakas laittaa sivun kiinni, niin ostoskori ei saa tyhjentyä. Tämä on osa palvelua.

    Jos asiakas poistuu verkkokaupasta ostamatta, niin ostoskori ei saa tyhjentyä.

6. Ostoa edeltää usein epäröinti ja epäilys. Huolehdi, että asiakkaan on helppo ottaa yhteyttä, jos hän haluaa tarkistaa ja varmistua jostakin asiasta. Yhteydenotto pitää olla korkeintaan parin klikkauksen päässä.

7. Ostopäätös! Ostoskorinapin pitää olla pyöreäkulmainen ja vaaleanvihreä. Toiseksi paras väri on oranssi. Musta ja oranssi ovat huonoimpia!

8. Maksutapahtuma: Paljon vaihtoehtoja, joista asiakas valitsee.

 

 

 

 

Lue myös Marko Pyhäjärven vinkit kävijäliikenteen luomiseen ja Leevi Parsaman teesejä verkkokaupasta.

-Heli Aaltonen, yliopettaja, POLKU kansainväliseksi verkkokauppiaaksi -hanke