”Tänään tonnikalapastan väri erittäin kaunis kullanruskea, vuokiin tarttuminen vähäistä eli helppo puhdistaa vuoat.”

”Makkarakastikkeen kuumennus, tulos erinomainen ja astiaan tarttunut vain vähän.”

”Kypsennysprosesseja tomaattiselle jauhelihaperunalaatikolle täydellistä lopputulosta, joka olisi ihanteellinen myös astianpesun kannalta, voisi vielä hakea.”

Tällaisia viestejä kulkee Mikkelin Tehokas Tiimin facebookin sisäisessä keskusteluryhmässä. Tavoitteena on kertoa kaikille hankkeessa mukana oleville Mikkelin alueen kohdekeittiöille tehtyjen ruoanvalmistuskokeilujen tuloksista. Mikä näissä viesteissä on ilahduttavaa, on että myös astioiden likaisuutta ja puhdistettavuutta kommentoidaan.

Yhtä tärkeää kun ruoan hyvä väri, koostumus ja maku, on se, miten ruoka vuoasta irtoaa. Tämä taas on suoraan johdannainen hävikin määrään, niin kypsennyksen kuin jakelunkin osalta. Mitä enemmän ruoka on tarttunut astioiden reunoihin, sitä vähemmän tuotetta on tarjottavaksi ja myös pudistaminen on vaikeampaa. Silloin kommentti voi hyvin olla seuraavanlainen:

”Hernekeiton kuumennuksessa oli heti ruskea raita ja ruoka paloi reunoille eli hinkattiin, samoin kävi kastikkeiden kanssa ja taas hinkattiin eikä auttanut vaikka laitetiin alassuin, laitettiin koneeseen, ei lähtenyt ja hinkattiin.”

Ruoan koostumuksella on myös vaikutusta astioiden puhdistettavuuteen. Hankkeen aikana on käynyt selville, että puuro ja perunasoseruoat ovat ongelmallisia astioiden pesua ajatellen. Tässäkin voidaan ruoan koostumuksella vaikuttaa siihen, miten hyvin ruoka esim. lautasista irtoaa. Notkeampi tuote irtoaa tarvittaessa lautasen pinnasta paremmin ja näin koneeseen pääsee vähemmän likaavaa tuotetta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jos kuitenkin käy niin, että tarjottu ruoka tuo haastetta astianpesuun, astiat eivät lähde puhtaiksi tai niihin jää ruokajäämiä, niin ei pidä vaipua epätoivoon. Tällaisissa tilanteissa voi hyvin kokeilla seuraavia keinoja kuten esipesutankin veden vaihtaminen, syvissä lautasissa korin suunnan muuttaminen (saadaan lautasille loivempi kulma) sekä tarvittaessa ja mahdollisuuksien mukaan kontaktiajan pidentäminen. Yhtenä varteenotettavana keinona voi olla myös oppilaiden infoaminen siitä, että otetaan ruokaa vain sen verran kun syödään ja jos ruokaa jää, putsataan lautanen hyvin bioastiaan ennen astiakoriin laittamista. Tämä vaatii kuitenkin pitkäjänteistä ohjeistusta ja tiedottamista.

Merja Ylönen

TKI -asiantuntija