Kävimme tutustumassa Senioreiden Suhinat -tapahtumaan Kouvolan kaupungintalolla. Ohjelmassa oli musiikkia, muotia ja mielenterveyttä. Esittelypisteillä sai tietoa ja vinkkejä kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista.

Monipuolista ohjelmaa juhlasalissa

Tilaisuuden juonsi legendaarinen Reijo Salminen. Thilia Thalia -visailuohjelma tuli elävästi mieleen.

Osallistuimme sormijumppaan, joka on tarpeellista kaikenikäisille. Kesken työpäivänkin se piristää ja vetreyttää sormia. Liikkeet ovat yksinkertaisia, mutta tehokkaita. Voi kokeilla vaikka pianon soittamista ilmassa tai käyttää sormet vuorotellen peukaloa vasten – pieniä liikkeitä, mutta tehokkaita!

Räiskyvä ruska -muotinäytöksessä saimme katsella ihania asukokonaisuuksia. Upeat mallit pyörähtelivät innokkaina lavalla, ja tunnelma oli vapautunut. Syksyn muotiin kuuluu rohkeita värejä; sinapinruskea on tänä vuonna hitti, oranssia ja keltaista unohtamatta. Paljettia, glitteriä, leopardikuviota, käärmeennahkaa ja mokkaa voi tyylitellä ja yhdistellä rohkeasti. Jos haluaa rokimpaa menoa, voi koristautua niitein, hakaneuloin, kimaltein ja paljetein. Kukonaskelkuosi, seepraraitakuvio ja eläinprintti tulivat myös hyvin esille. Minilaukut ovat todella suosittuja niin ison maailman catwalkeilla kuin täällä Kouvolassakin.

Kouvolan teatteri tarjosi mukavia maistiaisia syksyn uudesta musikaalikomediasta Herrasmieshuijarit. Kymi Sinfonietta ja Pohjois-Kymen musiikkiopisto antoivat taidonnäytteitä tulevasta ohjelmistostaan. Iso produktio, Pohjalaiset-ooppera, on tulossa ensi-iltaan 8.11.2019.

 

Virkeyttä ja hyvää oloa esittelypisteiltä

Vinkkejä pimeneviin syysiltoihin saimme muun muassa Kouvolan kirjastolta. Siellä on alkanut uusi Kirjastokino-videopalvelu, joka on käytössä maaliskuun 2020 loppuun asti. Palvelu sisältää yli 500 elokuvaa, lyhytelokuvia, harrastevideoita ja dokumentteja. Kirjautua voi Kyyti-kirjastokortin numerolla ja tunnusluvulla, ja elokuvia voi katsoa rajattomasti. Palvelu on käytettävissä osoitteessa www.kirjastokino.fi .

Kouvolan pääkirjastossa esitetään maksuttomia elokuvia. Sunnuntaina 12.12.2019 kello 17.30 on esitysvuorossa Olavi Virrasta kertova elokuva.

Martat antoivat vinkkejä mm. ruuanlaittoon, kodin- ja puutarhanhoitoon sekä käsitöihin. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eli Xamkin avoin ammattikorkeakoulu ja muut oppilaitokset kertoivat kaikille suunnatuista koulutuksista, iästä ja pohjakoulutuksesta riippumatta. Yhdistykset esittelivät toimintaansa monipuolisesti. Kauneutta ja hyvinvointia sai ihastella monissa pisteissä. Tarjolla olevia tuotteita sai ostaa kotiin viemisiksi. Toivottavasti myös arpaonni suosi kävijöitä!

Vapaaehtoistyö

Haastattelimme Suomen Punaisen Ristin ja Kouvolan seurakunnan edustajia vapaaehtoistyöstä. Vapaaehtoisia tarvitaan monenlaisiin tehtäviin ja halukkaille pyritään löytämään mieluisaa tekemistä. Monet avustettavat toivovat avustajan olevan samaa sukupuolta, joten kaikkia ja kaikenikäisiä tarvitaan mukaan. Avustaa voi mm. ulkoiluttamisessa, kaupassa käynnissä, kotiaskareissa, ryhmien vetäjinä, musiikkitehtävissä, tapahtumiin ja harrastuksiin viemisissä sekä keskustelukaverina.

Iloinen mieli, kyky kuunnella, erilaisiin tilanteisiin heittäytymisen taito ja aito läsnäolo ovat tärkeitä avustajan ominaisuuksia. Erilaisten ihmisten kohtaaminen on mielenkiintoista ja pitää avustajankin mielen ja kropan virkeänä. Avustaminen tuo hyvää mieltä ja sisältöä elämään. Juttelimme SPR:n pisteellä vapaaehtoisen kanssa, joka jo vuodesta 1979 on ollut mukana toiminnassa. Nyt pitkälle yli 80-vuotiaana hän yhä jaksaa ja nauttii tästä harrastuksestaan, pysyen itsekin virkeänä.

Vinkkejä mielenterveyden vahvistamiseen

Saimme neuvoja Suomen mielenterveysseuran tavoista vahvistaa mielenterveyttä. Pidä huolta itsestäsi ja iloitse elämästä: tee pieni virkistävä kävely tai ota 15 minuutin torkut. Innostu uudesta: yllätä itsesi ja kokeile jotain uutta. Pidä yhteyttä; elämä on ystävien ja tuttavien kanssa jaettuna rikkaampaa. Tunnista tunteet: ajatukset ja tunteet ovat parhaimmillaan myönteinen voimavara.

Ikäinstituutin voimavinkeistä voi ottaa omaan arkeen sopivia toimenpiteitä. Vältä istumista: nouse mainoskatkolla tuolista seisomaan 10 kertaa. Yhdistä liike rutiineihin: haasta tasapainoasi. Ole lempeä itsellesi: kohtele itseäsi ystävällisesti ja myötätuntoisesti. Ramppaa rapuissa: hyödynnä porrasaskelmat. Vältä vatvomista: jos huoli painaa mieltä, hengitä syvään ja anna mielesi rauhoittua. Hyödynnä elämänkokemusta: nauti oivalluksista ja viisaudesta.

Lisätietoa kehon ja mielen vahvistamiseen sekä hyvän ikääntymisen puolesta voi lukea osoitteessa www.ikainstituutti.fi, www.ikaopisto.fi ja www.voitas.fi .

Senioreiden Suhinat oli onnistunut tapahtuma. Vuorovaikutus, innostuneisuus ja tekemisen meininki välittyivät varmasti kaikille!

Teksti ja kuvat: Satu Hynynen ja Minna Lehesvuori

 

 

 

Jaa sivu