Marraskuinen Helsinki tarjoaa pimeyttä, räntää ja loskaa. Lentoaseman mainosbanneri on toivottanut kaupunkiin tulevia turisteja lausahduksella: “Nobody in their right mind would come to Helsinki in November. Except you, you badass. Welcome!”

Kasvuyritystapahtuma Slush houkuttelee Helsinkiin säästä piittaamattomia tapahtumavieraita yli 20.000. Se on kasvanut alallaan Euroopan suurimmaksi spektaakkeliksi, jossa kasvuyritykset, kansainväliset sijoittajat ja suuryritykset kohtaavat. Tapahtuma-areena Messukeskus muuttuu hektikseksi multimediaaliseksi muurahaispesäksi, jossa startupien ideataimet etsivät nousua sijoittajien pääomaturpeesta. Tämän teknologiabasaarin myyntipöydät on tehty houkuttelemaan ideoiden ostajia – monien uusien ja menestyneiden bisneksien nousutarina on lähtenyt täältä. Slush ei ole kuitenkaan pelkästään startup-markkina, vaan tapahtumassa on puheenvuoroja, esityksiä ja keskustelupaneeleita maailman huipulta. Tämän vuoden aloituspuheenvuoron piti Yhdysvaltojen entinen varapresidentti Al Gore.

Slush on ollut nähtävissä neljän eri esiintymislavan suorien lähetysten kautta. Tämä ilmainen palvelu mahdollistaa tapahtuman seuraamisen ja tästä heräsi ajatus tuoda Slush myös Mikkeliin. Se tuotaisiin tarjolle ylipäätään tapahtumasta kiinnostuneille, mutta myös opiskelujen näkökulmasta. Kontaktoimme tapahtuman järjestäjiä ja vastaantulo oli innostunut:
“Tämä on meille todella mieltä lämmittävä aloite ja mahdollisesti merkki siitä, että me voisimme kannustaa kouluja järjestämään näitä ”kisastudioita” laajemmaltikin!”

Torstaina 30.11. käytössämme oli Xamkin esitysluokka, jossa tapahtumaa pääsi katsomaan usealta screeniltä. Päivän aikana valikoimme näytettäviä esityksiä osallistujien mielenkiinnon mukaan. Opiskelijaryhmien kanssa toteutimme yhdessä pitchauksiin perustuvan tapahtuman, jossa keskityimme startup-yritysten esityksiin. Pitchauksissa esitellään viidessä minuutissa yrityksen idea/tuote ja tämän jälkeen pääomasijoittajista koostuva raati ruotii, kyselee ja hiillostaa esittäjää.

Sattumanvaraisesti vastaantulleet pitchaukset olivat aiheeltaan vaihtelevia: ruumiinlämpöä monitoroiva älyvaate, hälyääniä poistava kuuloketeknologia, videopätkiin perustuva englannin ääntämystä parantava applikaatio, elokuvien katseluun tarkoitetut lasit, uusi akkuteknologinen keksintö ja 3D-tulostettavat kipsit. Pitchauksiin osui myös Slush100 -kilpailun voittanut cleantech-alan startup-yritys Altum Technologies, jonka ultraäänituotteet puhdistavat teollisuuden prosessilaitteita, esimerkiksi putkistoja. Jokaisen esityksen jälkeen osallistujat pääsivät äänestämään puhelimella esityksen sujuvuutta, esityksen ideaa ja esitystä roolipelimäisestä näkökulmasta: laittaisitko pääomasijoittajana rahaa tähän startuppiin. Jokainen esitys käytiin myös keskustellen läpi äänestyksen jälkeen.

Video: https://youtu.be/daqh2a3qrKo

Päivän aikana ohjelmaa kävi seuraamassa yhteensä yli 70 osallistujaa ja toteutustapaa voi suositella muillekin oppilaitoksille järjestettäväksi.

Tapahtuman järjestivät Shake -hankkeeseen Mia Pesonen ja Heikki Koponen (Otavan Opisto) ja tapahtumaa oli auttamassa Kristiina Kinnunen (XAMK) ja Marja Wickström (XAMK Pienyrityskeskus)

Teksti: Heikki Koponen
Kuvat ja videon kuvaus: Mia Pesonen