Mikä ihme on portfolio tai henkilöbrändi? Miten some ja viestintä vaikuttaa työnhakuun? Ja mitä tekemistä niillä on työnhaussa? Miksi niillä on väliä?

Näitä kysymyksiä pohdittiin opiskelijoiden kanssa Tulevaisuuden Duuni –kurssilla. Ensimmäiset työpajat ja tunnit ohjaavat Helsinki Thinkcompanyn yrittäjyysyhdistyksestä ponnistanyt Krash Era, viimeinen työpaja tuo yritysten edustajat kertomaan heidän mielipiteensä rekrytointiin liittyen. Perjantaina 15.2 Krash Eran kolmikko kertoi Xamk:n monialaiselle opiskelijajoukolle, mikä on henkilöbrändi ja miksi portfolion teko on kannattavaa. Tulevaisuuden Duuni –kokonaisuus on osa Digiverstas –hankeeen toimenpiteitä, jossa tavoitteena on parantaa opiskelijoiden työelämävalmiuksia sekä tuottaa konkreettisia taitoja työelämään sijoittumiseen

Sun (henkilö)brändi = Kokonaisuus tai vaikutelma, miten sinut nähdään. Miten muut näkevät sinut, mitä muut ajattelevat sinusta, mitä muut puhuvat sinusta.

Portfolio = Fyysinen tai digitaalinen kokoelma sun parhaista työnäytteistä. Kiteytys siitä, mitä osaat parhaiten ja millaisia töitä olet tehnyt.

 

Henkilöbrändi ei ole vain julkkisten tai somegurujen juttu, vaan meillä kaikilla on oma brändi. Se, miten muut sut näkee, on osa sun brändiä, halusit tai et. Omalla tekemisellä voit tietysti vaikuttaa siihen, millaisena sutnähdään. Omaa somenkäyttöä sekä sitä, miten verkossa viestii kannattaa myös ajatella työnhaun näkökulmasta. Somesekoilut, kärkkäät kommentit sekä huolimaton viestintä voivat olla isojakin asioita riippuen mihin haet töihin. Kesäkuvat hulvattomista grillibileistä ja ylimielinen kommentointi poliittisiin aiheisiin eivät välttämättä vahvista kertomustasi ahkerasta ja tunnollisesta työntekijästä. Halusit tai et, rekrytoija voi tutkia mitä sinusta sanotaan verkossa tai puskaradiossa.

Nykyisin työnhaku ei enää ole hakemusten ja CV:n lähettämistä sähköpostilla yrityksille, vaan se on verkostoitumista oman alan ihmisiin, tutustumista oman alan tekijöihin ja työtarpeisiin LinkedInissä, piilotyöpaikkoja suosituksien kautta tai itse työpaikkojen luomista tuomalla omaa osaamista esille. Oma aktiivisuus sekä se, millaisena sinut nähdään, vaikuttaa työllistymiseen.

Aloilla, joissa työn tuloksena on jotakin konkreettista, suositaan työnäytteiden esittelyä. Esimerkiksi luovilla aloitta portfolio on lähes aina näytettävä töitä hakiessa, koska työnäytteistä näkee, mitä hakija osaa. Portfolioksi kelpaa myös LinkedIn -profiili tai pdf, jossa esittelet omaa osaamistasi (esimerkiksi julkaisemasi artikkelit, hallinnoimasi someprofiilit, saavuttamasi tavoitteet). Portfolion teossa ei kannata ajatella vain omaa napaa ja sitä, millaisista töistä on itse ylpein. Portfoliota valmistellessa tai muokatessa pitää ajatella myös, kenen haluat näkevän portfoliosi? Työnantaja voi etsiä erilaisia asioita kuin ostava asiakas.

Työnhaussa (ja elämässä) ei kannata yrittää liikoja. Aktiivisuus ja huoliteltu kuva jokaisessa somekanavassa, täydellinen portfolio ja tarkkaan mietityt liikkeet ja sanat eivät pitemmän päälle kannata. Se, että olet oma itsesi ja tiedostat ne keinot, miten tuot omaa itseäsi parhaiten esille riittävät. Esimerkkinä: pidät Instagram-tilisi yksityisenä ja kerrot siellä elämästäsi huumorin keinoin, seuraat verkostojasi ja alaasi LinkedInissä kommentoiden satunnaisesti, LinkedIn profiilisi on siisti ja ajantasainen. Sinulla on kevyt portfolio, jossa näkee mitkä ovat parhaat taitosi. Verkostoitumistapaamisissa olet oma itsesi ja tervehdit useampaa uutta ihmistä illan aikana, pyrit käyttäytymään fiksusti.

Vinkkinä pojat muistuttivat myös, että oma jaksaminen ja hyvinvointi on syytä pitää mielessä myös työnhaussa sekä työelämässä.

Ensimmäinen työpajapäivä herätti opiskelijoissa ajatuksia ja moni kertoikin viikonloppuna virittävänsä omaa LinkedIn profiilia vähän paremmaksi. Tiivis työpaja haastoi opiskelijoita ajattelemaan ja myös aktiivisesti osallistumaan. Monialaisuus tapahtumassa mahdollisti erialojen käytänteiden vertaamista sekä myös parhaiden toimintamallien skaalaamista alalta toiselle. Voisiko lastentarhassa työskentelevän sosionomin portfolio muodostuakin esimerkiksi parhaista päiväkotiympäristöön toteutetuista tapahtumista ja lasten suosimista leikeistä?

Tulevaisuuden Duuni –kokonaisuus jatkuu maaliskuussa kahdella työpajapäivällä. Luvassa on taas intensiivistä työskentelyä. Krash Era haastoi opiskelijat työpajan päätteeksi pizza-haasteella, joten nyt jännitämme kuinka monta portfoliota on viimeistelty esittelykuntoon seuraavaan työpajaan mennessä.

Kirjoita kommentti

*