Anssi Rautio - Kaakon Viestintä Oy
Digipalveluiden kehityspäälikkö Anssi Rautio, Kaakon Viestintä Oy

Yritysmielikuva ratkaisee millaisia osaajia yritys saa, toteaa digipalveluiden kehityspäällikkö Anssi Rautio Kaakon Viestintä Oy:stä. Yritys haki JobHuntin kautta ”nuorisotiimiinsä” osaajia, joilla asenne on kohdallaan hektisissäkin tilanteissa. Sosiaalisissa tilanteissa selviäminen ja eräänlainen luova hulluus on tällaisissa töissä jopa ammattitaitoa tärkeämpää, kertoo Rautio. Ammattiosaamista voi aina oppia, jos halua ja sitoutumista löytyy, hän lisää.

Erottautuminen on päivän sana sekä työnhaussa että rekrytoinnissa. Tähän ajankohtaiseen haasteeseen tartutaan JobHunt rekrytointi- ja työnhakupelissä, joka johdattaa työnhakijat tutustumaan yrityksiin paikan päälle ja ensivaikutelma syntyy puolin ja toisin nopeasti. JobHunt –peliä testattiin ensimmäisen kerran Mikkelissä helmikuun puolivälissä ja mukana oli parikymmentä yritystä tehtaista, mainostoimistoihin ja kahviloihin.

Lasse Turunen Matrel Oy

Toimitusjohtaja Lasse Turunen Matrel Oy:stä esitteli ylpeänä yrityksen uusia tiloja.

Yhtenä esimerkkinä mukana olevista yrityksistä on Matrel Oy, mikkeliläinen automaatio ja ohjauskeskusten sekä toimilaitteiden sopimusvalmistaja. Yrityksen toimitusjohtaja Lasse Turunen toivotti työnhakijat JobHuntissa tervetulleeksi uudistettuun tehdassaliin Rantakylään, jonne yritys oli muuttanut noin kuukausi sitten. Polku ammattilaiseksi kulkee meilläkin usein harjoittelun kautta, vahvisti Turunen. Kasvutavoitteet ovat kovat, joten osaajia tarvitaan lisää, hän kertoi. Tutustumiskierroksen lisäksi rastilla testattiin, kuinka juottaminen hakijoilta sujuu.

JobHunt -pelin rasteilla vain mielikuvitus on rajana, millaisella tavalla yritys haluaa esittäytyä. Samalla työnantaja saa kuvan hakijan persoonasta ja sopivuudesta haettuun tehtävään. Rastien aukioloaikana yrityksessä on avoimet ovet ja kaikki yrityksestä ja työtehtävistä kiinnostuneet voivat käydä paikan päällä tutustumassa. Tämä madaltaa kynnystä työnhakuun ja tuo samalla yritykselle runsaasti positiivista näkyvyyttä. Rastien sisällöt vaihtelivat koodaamisesta ja markkinointisuunnitelman luonnostelemisesta, pikahaastatteluihin, tehdaskierroksiin ja työtehtävien esittelyihin.

JobHunt on paikkatietojärjestelmään perustuva peli, jota pelataan verkossa, mutta samalla se myös kannustaa kasvokkaiseen kohtaamiseen. Rastit näkyvät karttasovelluksessa ja rastikuvauksissa yritykset kertovat minkälaista työntekijää tai harjoittelijaa tarvitaan lyhyempään tai pidempään tehtävään. Pelillisyys näkyy mahdollisuutena kerätä pisteitä, mutta useimmille on tärkeintä työllistyminen ja työpaikkoihin tutustuminen.

JobHunt -pelialusta on Observis Oy:n käsialaa. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun markkinoinnin opiskelijat ovat olleet mukana ideoimassa ja toteuttamassa rasteja yhdessä yritysten kanssa. Markkinointivideoissa opiskelijat ovat pyrkineet tuomaan esille yrityksen luonnetta. Yrityksissä on kiitelty erityisesti opiskelijoiden idearikkautta.

Yritykset näkivät JobHunt kokeilun kiinnostavana ja toteuttamiskelpoisena ideana, vaikka työnhakijoita ensimmäisenä vuonna olikin odotettua vähemmän. Monet yritykset ilmaisivat olevansa jatkossakin mukana kehittämässä JobHuntista entistä toimivampaa tapaa rekrytoida ja työllistyä. Työ tämän mallin ja sen markkinoinnin parissa jatkuu Xamkin Pienyrityskeskuksen Game On –hankkeessa Euroopan sosiaalirahaston tuella.

Teksti ja kuvat projektipäällikkö Niko Arola.