Valtteri Lindholm Varustelekasta piti kuulijat hereillä värikkäällä kielenkäytöllään Polku kansainväliseksi verkkokauppiaaksi -valmennuksessa. Hän ryöpytti some-markkinoijina julkisuudessa esiintyviä yrityksiä, jotka hehkuttavat some-arvontoja ja tykkääjien hankintaa erilaisten kilpailujen avulla.

Kuten Marko Pyhäjärvikin aiemmin, myös Lindholm teki selväksi, että sometus ja some-markkinointi ovat eri asioita. Arvonnat ja fanien kalastelu Facebookissa on ”typerää toimintaa, se on syöpä josta pitäisi päästä eroon”.

Facebook-tykkääjät eivät tuo lisää kaupankäyntiä, eikä heille kannata mainostaa. Mutta jos ihmiset itse omasta tahdostaan tulevat faneiksi ja asiakkaiksi, niin heille kannattaa mainostaa.

kokeile – KORJAA – KOKEILE

Varusteleka on esimerkki verkkokaupasta, jolla on selkeä kohderyhmä alle 35-vuotiaat miehet, ja selkeä näkemys mitä ja miten kohderyhmälle kannattaa tarjota. Lindholm jakoi avoimesti kokemuksiaan millainen mainonta onnistui ja mitä kannattaa välttää.
Ns. karusellimainosten (vaihtuvat kuvat) sijaan toimivat usein paremmin yhden kuvan mainokset. Kiinnitä huomiota hyvään otsikkoon.
Uutiskirjeitä ei pidä automaattisesti lähettää kaikille tilaajille, vaan segmentoida tarkemmin. Uutiskirjeissä pitää olla sisällöltään rikasta tekstiä.
Kokeileminen ja tekeminen ovat parhaita keinoja oppia tekemään tuloksellista verkkokaupan mainontaa.

Lindholm nosti esille myös muita Varustelekan toiminnan periaatteita. Yritys keskittyy olemaan eettinen ja on mahdollisimman avoin toiminnastaan. Toiminta on mahdollisimman pitkälle automatisoitua. Asiakas tekee palautukset suoraan käänteisellä ostoskorilla. Varastosaldot pidetään näkyvissä, koska asiakkaat seuraavat niitä mielellään ja ne myös ohjaavat tilaamista.

Verkkokauppa paikallismediassa

Verkkokaupan kehittämisestä Etelä-Savossa uutisoi näyttävästi myös Länsi-Savo. Seuraavat verkkokaupan valmennukset ovat syksyllä 2017, keväällä 2018 ja viimeinen on syksyllä 2018.

-Heli Aaltonen, yliopettaja, POLKU kansainväliseksi verkkokauppiaaksi -hanke

Jaa sivu