Syysmyrsky, harmaat päivät, kaamoksen aika –

otetaan käyttöön valojen taika!

Positiivinen asenne peliin,

ja värikkäät vaatteet kylmään keliin.

Innosta toisia, keksi jotain uutta,

vaikka ei kello ole edes kuutta.

Aamu vai ilta, pimeää on,

mutta ei auta olla mielikuvitukseton.

Hoivaa itseäsi, kynttilää polta,

kaikki voi olla uskomatonta.

Ajatus keväästä tuoksuineen

antaa voimaa pimeään kaamokseen ja talveen lumivalkoiseen!

Herään aamulla, ja on pimeää. Pääsen töistä, ja on jo hämärää. Vettä sataa, ja mieli on maassa. Jaksaminen on koetuksella, ja kellojen siirto lyhentää päivää entisestään. Kylmä tuuli vihmoo kasvoja, ja varpaat kipristelevät kengissä. Flunssa meinaa iskeä, ja auton lasit ovat sellaisessa jäässä, mihin jääraappakaan ei tehoa.

Monet ihmiset vaipuvat syksypimeiden tullen epätoivoiseen mielentilaan, ja pimeys ja vie voimat. Miten oloaan voisi parantaa ja virkistyä niin, että kaamoksen ohi pääsisi masentumatta tai ainakin siedettävissä olotiloissa?

Vinkkejä parempaan olotilaan – herää linnunlauluun!

Hyvä seura ja ruoka piristävät aina. Vaikka tuntuisi, että kalenteri on täynnä, etsin edes pienen hetken treffata ystäviäni ja vaihtaa kuulumisia.

Kokeilin viime syksynä kirkasvalolamppua. Minä koin sen liian kirkkaaksi, mutta jotkut varmaan hyötyvät siitä. Paras teho siitä tulee aamuisin. Myös sarastusvalon käyttö voi toimia. Se on kuin herätyskello: laitteeseen syötetään haluttu herätysaika ja valitaan äänimerkki, joka voi olla esimerkiksi linnunlaulua. Puoli tuntia ennen äänimerkin kuulumista sarastusvalolaitteeseen syttyy valo. Ensin valo on himmeä, mutta luksit kasvavat koko ajan herätykseen saakka. Sarastusvalon vaikutus ei ole yhtä voimakas kuin kirkasvalolampun, siksi sitä tulisi käyttää päivittäin. Sen vaikutus alkaa näkyä viikon kuluttua. Sarastusvaloherätyksen jälkeen voi käyttää myös kirkasvalohoitoa.

Jos olo tuntuu stressaavalta, stressin hallinnassa voi auttaa aktiivinen rentoutuminen erilaisten äänitteiden avulla. Ne ohjaavat tekemään progressiivisia rentoutusharjoituksia sekä hengitys- ja mielikuvaharjoituksia. Myös kevyt jooga ja taiji voivat auttaa stressin minimoinnissa. Koska yleensä yhden rentoutustavan hyöty alkaa haihtua muutaman viikon jälkeen, vaihtele harjoitteita.

Tähän aikaan voi laittaa jo kausivaloja valaisemaan niin sisällä kuin ulkonakin. Valot piristävät oloa kummasti, ja nythän niitä pitäisikin olla, juuri pimeimpään aikaan eikä vain jouluna. Pitänee muistaa ottaa ne kuitenkin pois ennen juhannusta.

Myös kynttilän liekki voimaannuttaa, ja tuoksuja on saatavilla karhunvatukasta inkivääriin. Nykyään on tarjolla myös kauniita, aidon näköisiä led-kynttilöitä, joissa ei ole tulipalovaaraakaan.

Hetki itselle – liiku ja lepää!

Kuntoilla voi ulkona myös pimeällä ja vesisateessa, kunhan on varustautunut kunnolla, heijastimin ja sadevarustein. Liukkailla keleillä nastakengät ovat nastat kapistukset. Hankin kuntopyörän kotiin; jos liukkaat kelit yllättävät, ei tarvitse lähteä merta edemmäksi kalaan. Liikkumisesta ei kannata ottaa paineita. Kannattaa valita juuri se kellonaika, joka tuntuu hyvältä.

Aamulla voi ihailla heräävää luontoa tai illalla kirkasta tähtitaivasta. Myös metsän tuoksu tai värikkäät puut antavat hyvää mieltä. Omaan tahtiin liikkuminen ja miellyttävän lajin löytäminen tuovat reippautta ja mielihyvää.

Entä mikä onkaan mukavampaa kuin käpertyä viltin alle, nauttia kuppi kuumaa teetä ja katsoa lempiohjelmaa tai mukavaa elokuvaa! Välillä on hyvä ottaa hetki itselle, ilman omantunnon soimaamista.

Apua, juhlia ja ennustuksia – tartuta positiivisuutta työpaikalla!

Työpaikalla voimme luoda positiivista ja valoista ilmapiiriä monin keinoin. Työkaverin tervehtiminen ja kuulumisien kysyminen ovat kohteliaita tapoja. Jäyhinä suomalaisina muistetaan myös kiittää, kun siihen on aihetta, ja muutenkin positiivinen palaute yllättää iloisesti. Pieniäkin onnistumisia voi juhlistaa, vaikka pullakahvein tai hedelmillä.

Positiivinen työkaveri luo hyvää fiilistä muillekin. Jos apua tarvitaan, ojennetaan auttavaa kättä. Muistetaan, että voimme omalla käytöksellämme vaikuttaa työyhteisön viihtyvyyteen.

Meillä on tapana työkavereiden kanssa kahvipöydässä ennustaa hauskoista vinkkipelikorteista tulevan viikonlopun tapahtumia ja tuntemuksia. Välillä oikein naurattaa, kuinka oikeassa ennustus voikaan olla.

Ensilumen huntua odotellessa ja lämpöisiä ajatuksia miettiessä toivotan voimaantumista, lämmintä valoa ja hyvää oloa kaikille! Kohta alkaa joulukuu ja voin jännittyneenä avata joulukalenterin ensimmäisen luukun.

Teksti ja kuvat: Satu Hynynen

Lähde:

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005414056.html/Luettu 5.11.2019

Jaa sivu