Lautturin matkassa

Lautturi kuljettaa köyhiä nuorukaisia kohti työelämätäyteistä seikkailua Hamina 1810 -pelissä (Kuvitus: Laura Kajava)

 

Kuten kaikilla tarinoilla, elokuvilla ja peleillä, myös projekteilla on alku ja loppu. Vaikka Waypoint hanke onkin päättynyt, menetelmät jäävät elämään. Hamina 1810 -pelin kehittäminen aloitettiin aikanaan Summa-hankkeen ja Matti-hankkeen yhteistyössä. Nuorten ideat ja hanketiimin toteutukset kävivät läpi monia välivaiheita, kunnes lopulta alkoi muodostumaan ajatusta työelämään liittyvästä roolipeliseikkailusta.

Hamina 1810 -pelin ensimmäisen julkaisun jälkeen Waypoint-hanke jatkoi pelin sisältöjen jatkokehitystä työelämätaitojen oppimisen suhteen. Peliä varten tuli myös kehitettyä opaskirja ohjaajille sekä pelaajille. Kaikki käytettävät materiaalit mitä Waypoint-hankkeen aikana luotiin, löytyvät Waypoint hankkeen sivuilta osoitteesta xamk.fi/waypoint.

 

Hamina 1810 -peli: Kuvakaappauksia pelin eri kehitysvaiheista

Kuvakaappaus Hamina 1810 -pelin ensimmäisestä kehitysvaiheesta Summa- ja Matti-hankkeen aikana (2018)
Kuvakaappaus Summa hankkeen lopussa julkaistusta Hamina 1810 – työ ei koskaan muutu -pelistä (2019)
Kuvakaappaus Waypoint hankkeen aikana julkaistusta ja uudistetusta Hamina 1810 -työ ei koskaan muutu pelistä (2022)

 

Alkuperäisessä Hamina 1810 -pelissä töitä paiskittiin minipelien muodossa, jotta pelihahmo saisi elantonsa. Pelissä löytyi kaikenlaista tekemistä ja tehtävää Haminan kaupungissa. Waypoint-hankkeen aikana peliä jatkojalostettiin ja laajennettiin neljään pelattavaan kenttään. Kolmen ensimmäisen kentän tarkoitus on opettaa pelaajalle tarvittavat työelämätaidot pelissä pärjäämiseen, mutta myös siinä samalla pelaaja voi omaksua työelämätaitoja, joita voisi hyödyntää oikeassa elämässä. Kenttien aikana pelaaja pääsee kokemaan työpaikan hakuprosessin, jossa ensiksi haetaan työpaikkaa, jonka jälkeen pitää suoritua työhaastattelusta. Jos kaikki menee hyvin, pelaaja saa työpaikan ja voi kerätä rahaa, jota tarvitaan seikkailun aikana. Pelissä voi myös suorittaa pelihahmolla koulutuksia ja työpajoja, jotka parantavat pelihahmon kykyjä työnhakemisessa tai itse työnteossa.

Ystävällinen nuori nainen Anna toimii Hamina 1810 -pelissä ohjaajana pelaajalle ja neuvoo miten pelissä edetään (kuvitus. Laura Kajava)

Alkuperäinen Matti- ja Summa-hankkeen aikana toteutettu Hamina 1810 -peli löytyy täältä ja Waypoint-hankkeen aikana toteutettu pelin uudisversio löytyy täältä.

Toiveikas tulevaisuus

 

Vaikka COVID-19, pandemia sekä muu maailmantilanne ovat varmasti vaikuttaneet kaikkien ihmisten arkeen sekä työhön omalla tavallaan, pitää muistaa silti uskaltaa unelmoida toiveikkaasta tulevaisuudesta.

Hamina 1810 -pelin uusin versio on julkaistu ja hanke on päättynyt, mutta menetelmä, hanke ja siinä kehitetyt ratkaisut ovat läsnä työssä ja arjessa jollakin tavalla: ehkä tulevaisuudessa Hamina 1810 -pelin menetelmää nähdään erilaisissa muodoissa? Kuka tietää…?

Haminan seppä opettaa aateliselle naiselle metallityön perusteita (Kuvitus: Laura Kajava)

 

Kirjoittanut: Miikka-Petteri Lesonen, Xamk (TKI-Asiantuntija)

Kuvitus: Laura Kajava (kuvituskuvat) ja Liubov Tanina (Blogin yläkuva)