Niko Viitiö opiskelee Xamkissa Kotkan kampuksella peliohjelmoinnin insinööritutkintoa (AMK). Viitiö on myös juuri perustetun- ja Bit1-kilpailun voittaneen Normogamesin toimitusjohtaja. Haastattelussa hän kertoo peliohjelmoinnin opinnoista, yrittäjyyden yhdistämisestä opintoihin sekä viimeaikaisesta kilpailukokemuksesta. 

Kuvassa vasemmalta Ott Otsla, Samuli Kosonen, Niko Viitiö, Ilmari Salmi ja Jaakko Mela

Normogames

  • Keväällä 2022 perustettu pelistudio 
  • Perustajajäsenet: Niko Viitiö, Ott Otsla, Samuli Kosonen, Ilmari Salmi ja Jaakko Mela. 
  • Vuoden 2022 Bit1-opiskelijakilpailun voittaja

 

Moikka Niko! Kuinka päädyit opiskelemaan Xamkiin ja millaista on opiskella peliohjelmointia?

Olen aina halunnut olla yrittäjä, mutta en tiennyt mitä haluaisin tehdä. Vapaa-ajan mielenkiinnonkohteet ohjasivat minut kouluun Kotkaan peliohjelmoinnin pariin. Alamme opiskelu on monipuolista ja se sisältää paljon ohjelmointia, suunnittelua sekä projektikursseja. Opintoihin sisältyy myös bisnesopintoja, jotka me saamme hyväksiluettua oman yritystoiminnan myötä. Positiivista kursseissa on se, että saadaan samalla viedä omia pelejä eteenpäin. Tällöin opinnot järjestäytyvät hyvin yrityksen toimintaan. Teemme lisäksi kesällä työharjoittelut omaan firmaamme, jolloin saamme työstämme myös harjoitteluun kuuluvat opintopisteet.

Kuinka tiiminne on muodostunut?

Olemme kaikki ensimmäisen vuoden opiskelijoita. Aloimme käymään yhdessä gamejameilla ja siellä syntyi idea Normogamesista. Meidän tiimissämme on kokonaisuudessaan viisi ihmistä. Ohjelmoinnista vastaavat minä, Sauli Kosonen ja Ott Otsla, äänistä vastaa Jaakko Mela ja graafisesta suunnittelusta Ilmari Salmi. Tällä hetkellä yritys on ollut noin kuukauden rekisterissä ja toimistomme sijaitsee Kotkan kampuksella Xlabin tiloissa. Yleisfiilis yrittäjyydestä on hyvä. Hommaa riittää ja paikoitellen se on raskasta. On mukavaa, että omalla porukalla saa tehdä sitä mistä tykkää. Lisäksi opinnot ja opettajat suhtautuvat yrittäjyyteen myönteisesti.

Puhutaan hetki The Riflemen -pelistänne ja Bit1 -kilpailusta. Millainen peli The Riflemen on ja mistä idea siihen syntyi?

The Riflemen alkoi omana henkilökohtaisena projektinani noin vuosi sitten. Opintojen ja poikiin tutustumisen myötä aloimme viemään pelin ohjelmointia ja markkinointia eteenpäin. Pelinä se on rento ja nopeatempoinen monipeli, joka liittyy toiseen maailmansotaan.

BIT1-KILPAILU

Kuinka päädyitte kilpailemaan Bit1:iin ja millainen kokemus kilpailu oli?

Päädyimme kisaamaan yrittäjyyskurssilla opettajan käydyn keskustelun kautta. Puhuimme hänen kanssaan opiskelijoille suunnatusta Bit1 -pelikilpailusta ja mielenkiinnon herätessä, otimme aiheesta selvää lisää. Innostuimme ja aloimme valmistella peliä kilpailua varten.

Millainen kokemus Bit1 oli?

Kilpailun karsinnat järjestettiin kolmessa kaupungissa. Tämän lisäksi yhdet karsinnat järjestettiin myös etänä. Otimme koululta auton lainaan ja lähdimme käymään karsinnoissa huhtikuussa Tampereen Nokia-areenalla.

Meidän lisäksemme karsinnoissa oli mukana yhdeksän tiimiä, joista kolme pääsi jatkoon. Tapahtumaan luotiin minuutin pituinen traileri pelistä, jonka jälkeen pidettiin kolme minuuttia kestävä myyntipuhe. Trailerin ja myyntipuheen jälkeen tuomaristo esitti kysymyksiä. Parin tunnin odottamisen jälkeen saimme kuulla, että pääsimme jatkoon.

Kertoisitko jotain finaalista?

Kilpailun finaali järjestettiin Helsingissä Tiivistämöllä. Joukkueita oli yhteensä kahdeksan ja tuomareita oli viisi. Esitimme siellä parannellun version pelin trailerista sekä paremman myyntipuheen. Seuraavaksi tuomaristo sai kukin pelata kaikkia pelejä kymmenen minuuttia kerrallaan. Tuomareiden jälkeen yleisö sai myös pelata kilpailijoiden pelejä. Voiton jälkeen meidät palkittiin vielä erillisesti The Finnish Game Awards -peligaalassa, joka oli varsin hieno tilaisuus.

Mitä tulevaisuus tuo tullessaan Normogamesille ja teille opiskelijoille?

Meidän tavoitteemme on saada pelit menestymään niin hyvin, että voitaisiin opintojen jälkeen tehdä töitä omassa yrityksessä. Julkaisemme ensikuussa myös uuden pelin, joka on alun perin tehty Finnish Gamejameilla. Pelin nimi on Platformity ja se julkaistaan Steamissa.

 

Haastattelu tehty 5/2022 

-Riina Hynönen, viestinnänharjoittelija / Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu