Sähkötekniikan insinööriopiskelijoilla Atte Marttisella, Kalle Hellgrenillä ja Miikael Riuttaskorvella on mielenkiintoinen opinnäytetyöprojekti. He muuntavat 600-kuutioisen Suzuki Bandit –moottoripyörän sähkömoottoripyöräksi. Tavoitteena on, että pyörästä tulee suorituskykyinen, suomalaiset katsastusmääräykset täyttävä ja katseen kestävä. Käytännössä moottoripyörä menee runkoa lukuunottamatta lähes kokonaan uusiksi.

Tässä blogissa seurataan projetkin etenemistä.

 

Suzuki Bandit -moottoripyörä alkuperäisessä asussaan. Tästä lähdettiin liikkeelle.
Banditin runko, josta on poistettu alkuperäinen moottori, katteet, sähköt ja polttoainetankki. Tämä oli se perusta, jonka päälle  sähkömoottorikäyttöistä tekniikkaa lähdettiin suunnittelemaan ja rakentamaan.
Atte Marttinen, Kalle Hellgren ja Miikael Riuttaskorpi sekä Suzukin Bandit -moottoripyörän runko, johon on jo sähkömoottoria soviteltu paikalleen.

Moottoriksi he valitsivat harjattoman AC-20 –induktiomoottorin, josta löytyy tehoa 59 hp ja vääntöä 111 Nm. Moottori tukee myös jarrutusenergian talteenottoa – regeneratiivista jarrutusta. Jarrutettaessa moottoriin ei syötetä enää virtaa, mutta se kuitenkin pyörii, koska moottori on liikkeessä. Tällöin moottori toimii generaattorina ja siitä syntyvä virta ohjataan moottoriohjaimen kautta akustolle, joka ottaa syntyneen energian uudelleen käyttöön.

Insinööriopiskelijat rakentavat myös akuston itse. Se tulee koostumaan sarjaan kytketyistä 18650 akusta. Tavoitteena on saada 150 km kantama. Akkukennosto on tarkoitus sovittaa pyörän sisään. Pyörän painopisteen täytyy pysyä edessä ja alhaalla, joten akkuja ei voida sijoittaa esimerkiksi takakatteen tai bensatankin alle.

Myös akunhallintajärjestelmä on tarkoitus suunnitella itse samoin kuin ledeillä toteutettava valaistus suunnitellaan itse. Siihenkin tulee normaalista poikkeavia ratkaisuja.

Projekti käynnistyi loppuvuodesta 2019, mutta korona keskeytti sen viime vuodeksi. Nyt opiskelijoiden on tarkoitus jatkaa siten, että vielä ennen kesää he pääsisivät koeajamaan prototyyppiä. Täysin valmis pyörän olisi tarkoitus olla loppuvuodesta.

 

Tämä blogi jatkuu pitkin vuotta 2021… 

Kirjoita kommentti

*