Ida perusti 25-vuotiaana yrityksen, josta oli lapsesta asti haaveillut, ja jonka myi neljää vuotta myöhemmin tultuaan äidiksi. Nyt Ida on restonomiopiskelija, joka painii arjen pyörityksen, opintojen ja oman ajan välissä.

Mahdotonkin voi olla mahdollista, kun vain haluaa tarpeeksi. Välillä turhautumiseen asti. Periksi ei anneta. Niin kävi opintojenkin kanssa.

 

 

Yritys ja opiskelu

Kun sain esikoiseni, tiesin, että halusin myydä yritykseni ja kohdistaa aikani poikaani ja perheeseen. Koska luonteeni on multitaskingia puoltavaa sekasortoa, aloin luomaan heti uusia tulevaisuudensuunnitelmia. Esikoiseni syntyi toukokuussa, ja melkein heti perään päätin, että hakisin opiskelemaan seuraavan kevään yhteishaussa. Ryhtyisin verkko-opiskelijaksi, jotta samalla voisin hoitaa poikaani kotona!

Olin tuolloin vielä yrittäjä, mutta ostajaehdokas yritykselle oli jo löytynyt. Mieltäni ei lämmittänyt ajatus, että äitiysloman jälkeen palaisin rivityöläiseksi johonkin ravintolaan, vaan ajatuksissani olin jo muualla. Rakastan alaa, mutta paluu tarjoilun pariin lapsen saatua ei tuntunut enää omalta. Siitä sainkin loistavan ajatuksen.

Epäonnistuminen täydellisenä ehdokkaana

Tämä loistava suunnitelma sai karun päätöksen. Aluksi. Mutta palataan ensin suunnitelmaan. Sain siis sai loistavan ajatuksen, että ryhdyn opiskelemaan. Koska matkailu- ja ravitsemisala tuntui edelleen rakkaalta, valikoitui linjaksi restonomi. Ajattelin olevani täydellinen ehdokas restonomiopiskelijaksi, koska kokemusta alalta oli vuosia, ja vieläpä monipuolisista työtehtävistä. Oli oltu työntekijänä pitopalvelussa, huoltoasemalla, lounaspaikassa, kuppilassa, festareilla. Oli oltu yrittäjänä hotelli-ravintolassa. Joten ei muuta, kun hakulomakkeen täyttöön ja syksyllä sit kouluun. No, suunnitelma nyt ei ihan mennyt maaliin. Tai no meni, mutta ei alkuperäisessä muodossaan.

Edellisestä koulustani oli vierähtänyt vuosikymmen, eikä mm. kielellinen taitoni todellakaan vastannut ammattikorkeakoulun pääsykokeiden kriteereitä. Ensimmäisistä pääsykokeista vielä selvisin, mutta toisista liikeni vain varasija. Pettymys oli todella kova.

Ajattelin, että valinta oli epäreilu minunlaistani hakijaa kohtaa ja vaikka ja mitä. Aikani harmiteltuani ja (itse)säälissä ryvettyäni löysin Xamkin sivuilta toisen tien. Nimittäin avoimen AMK:n. Uusi loistokas suunnitelma tuli kariutuneen tilalle ja jälleen kerran sinnikkyys palkittiin. Avoimessa AMK:ssa aloitin syksyllä 2020, tutkinto-opiskelijana tammikuussa 2021. Jos kaikki menee suunnitelman mukaan, valmistujaisjuhliani juhlitaan kesällä 2022.

Opiskelijasta opettajaksi

Kun koulutuspaikkaa ei tullut yhteishaun kautta, selasin Xamkin nettisivuilta tietoa avoimen AMK:n koulutuksista ja miten hommat siellä toimivat. Joko yksittäisiä kursseja, polkuopintoja tai lukukausimaksu. Suorita tietty määrä pisteitä ja pääset hakemaan Väylän kautta.

Väylä? Väylä on täydellinen tie meille, täydellisille hakijoille, joilla on epätäydellinen tietotaitotaso nykyajan korkeakoulujärjestelmään, tai ainakin niiden pääsykokeisiin. Avoin AMK, tahdonvoima ja väylä antoivat minulle mahdollisuuden uuden unelmani tavoitteluun.

Uusi unelmani on siis tulla opettajaksi. Päästä opettamaan tätä niin rakasta alaa uutta voimaa, nykyaikaa ja tulevaisuutta täynnä oleville opiskelijoille. Olen ajatellut, että AMK-tutkinnon suoritettuani jatkan matkaa Xamkin kanssa YAMK-tutkinnon merkeissä. Todennäköisesti ensin avoimen puolella ja mahdollisesti, jos hyvin käy ja onni on myöten, joskus myös opettajana.

Jos ei käy hyvin, eikä onni ole myöten, niin sitten mennään taas tahdon voimalla. 😉

 

5 hyvää syytä

5 syytä, miksi kannattaa valita Xamk opiskelupaikaksi

  1. paljon eri aloja
  2. monimuotoiset opiskelumahdollisuudet: lähi, verkko, yhdistelmä
  3. selkeä oppimisalusta verkossa
  4. verkkokurssit työn ohella ammattitaidon vahvistamiseksi/päivittämiseksi
  5. vahva TKI-toiminta.

5 syytä, miksi kannattaa opiskella restonomiksi

  1.  Yksittäisillä kursseilla voit kehittää ja/tai syventää ammattitaitoasi nykypäivän tasolle, esim. digimarkkinoinnin, johtamistaitojen tai vastuullisen toiminnan ja kehittämisen osalta.
  2. Opinnot antavat tärkeää, toisenlaista osaamista työstä kertyneen osaamisen rinnalle.
  3. Alati muuttuva maailma ja matkailu- ja ravitsemisala kaipaavat lisää (uutta) työvoimaa ja nykyaikaisten esihenkilötaitojen lisäksi uudenlaista osaamista mm. asiakasymmärryksen saralla.
  4. Matkailu- ja ravitsemispalveluita käytetään aina (jopa korona-aikana…).
  5. Alalla on todella monimuotoiset mahdollisuudet, myös työllistyminen on todennäköistä.

5 asiaa, jotka olen oppinut opiskelun aikana

  1. mielen avaaminen uusille asioille ja näkökulmille
  2. tutkimus- ja kehittämistyön tärkeys
  3. työelämän (ja ihmisten) muutokset ajan ja tapojen murroksessa
  4. korkeakoulussa opiskeltavien asioiden näkyminen muuallakin ympäristössä kuin vain omalla työuralla (esim. digitalisaatio)
  5. se, miten tärkeää työelämässä on osata sekä koulussa opittua että työn kautta opittua.

 

Ida Lustig
Xamkin matkailu- ja palveluliiketoiminnan restonomi (AMK) -verkko-opiskelija, kahden lapsen äiti, entinen yrittäjä ja tuleva matkailu- ja palveluliiketoiminnan lehtori 

 

PS. Tällä tekstillä haluan tuoda esiin sen, että meillä kaikilla on mahdollisuutemme ja vahvuutemme. Meillä kaikilla ne eivät ole samat, mutta jokaiselle varmasti löytyy se oma tie. <3