Sähkötekniikan opiskelijoiden rakentama sähköauto hyväksyttiin tieliikenteeseen 1.4.2015. Viimeisten säätöjen jälkeen ajettiin testiajo, jolla selvitettiin auton käyttösäde. Käyttösäteeksi täydellä akulla tuli 125 km. Testi tehtiin seka-ajona Mikkelin alueella.

 

Opiskelijoiden rakentama sähköauto

 

Toyota eCelica

Projekti alkoi joulukuussa 2012, jolloin kartoitettiin hankkeen budjetti ja valittiin sopiva auto muutoksen kohteeksi. Auton haluttiin olevan katseita kääntävää nuorisomallia, jotta sitä pystyisi hyödyntämään sitä markkinoinnissa. Auton tekniikan oli myös oltava sillä tasolla, että muutoskatsastus onnistuisi kohtuullisella vaivalla.

Kunnolla projekti alkoi edetä  2013 syksyllä,  kun auton kaikki osat oli saatu Mikkeliin ja päästiin tekemään varsinaista muutosta.

Käytännössä auton tekniikka rakennettiin uudestaan. Vain vaihdelaatikko, akselisto sekä turvalaitteet ovat alkuperäisiä. Tämä suurin teknillinen haaste kesti noin 3,5 kk ja sinä aikana käytettiin projektiin noin 1400 h yhteensä (välillä jopa 14 h päiviä).

Tammikuussa 2014 oli sähköautojen ”kokoontuminen”, jossa auto oli mukana. Varustus oli vielä vajavaista, mutta auto liikkui kuitenkin omalla voimalla.

Syksyllä 2014 alkoi muutostöiden 2. vaihe, jonka aikana auto saatettiin kelvolliseksi muutoskatsastukseen. Auton latausjärjestelmä viimeisteltiin ja lisäksi auto valmisteltiin toisen laturin lisäämistä varten. Toista laturia tarvitaan, koska autoa ladataan tuuli- ja aurinkoenergialla Mikkelin kampuksella.

Täysin päästötöntä latausta

Mikkelin kampuksen rakennuksen katolle on rakennettu tuuli- ja aurinkoenergiajärjestelmä, jonka avulla autoa voidaan ladata täysin puhtaalla uusiutuvalla energialla. Auto on siis täysin päästötön. Tällaista tekniikkaa ei tiettävästi ole muualla Suomessa olevissa ammattikorkeakouluissa rakennettu. Järjestelmä on testivaiheessa ja latausnopeus riippuu suoraan auringon ja tuulen määrästä.

Tekniset tiedot:
– Toyota eCelica
– Akuston kapasiteetti: 20kWh
– Akuston nimellisjännite: 118Vdc
– Moottorin teho 50kW
– Muutosprosentti: 20.5%
– Ajomatka : 125km (todellinen)
– Maksimi nopeus: 100km/h
– Kulutus  euroissa/sähkö per 100km :  noin 3€
– Kulutus vastaa dieselissä per 100km : noin 2 litraa
– Kiihtyvyys: Vastaa normaalia autoa.
– Lataus 12h/40h

Tässä video auton rakentamisesta:

 

Kirjoita kommentti

*