Tuomas Tiensuulle tietotekniikka ja peliohjelmointi oli luonnollinen alavalinta.

– Olen pelannut pelejä koko ikäni, joten ala on aina kiinnostanut. Halusin ensisijaisesti kuitenkin opiskella tietotekniikkaa, mahdollisesti verkkolaitteiden parissa. Suomessa ei oikein ollut mahdollisuuksia yhdistää insinöörin tutkintoa ja pelialan opintoja ennen kuin Xamkissa aloitettiin peliohjelmoinnin koulutus.

Tuomaksella oli jo ennen opintoja työkokemusta sovelluskehityksen, tietoverkkojen ylläpidon sekä myynnin ja markkinoinnin parista. Töitä Tuomas oli ehtinyt tehdä myös turvallisuusalalla.

Opiskeluaikana oikeita töitä

Käytännönläheinen opiskelu toi useita yritysideoita.

– Yksi koulun tarjoamista peliprojekteista johti monien käänteiden kautta oman yritysidean syntyyn ja sitä kautta osallistumiseen Cambridge Venture Campille, jonka Xamk järjesti yhteistyössä Cursorin ja Patteri ES:n kanssa. Tämän lisäksi olen osallistunut muihinkin peliprojekteihin, tapahtumajärjestelyihin ja kehittänyt uusia yritysideoita –  joista suurin osa on kuitenkin kaatunut omaan mahdottomuuteensa.

Tuomaksen mielestä on ollut todella mielenkiintoista nähdä ja oppia minkälainen pelienmaailma on kulissien takana. Myös projektien ja harjoittelun kautta tullut ymmärrys peliyrityksissä työskentelystä ja tiimien jäsenten vastuualueista on ollut hienoa.

– Ammattikorkeakoulussa tekeminen perustuu hiukan enemmän käytännön projekteihin kuin entisessä opinahjossani yliopistossa, jossa opetus oli teoriapainotteisempaa. Opiskelu mahdollistaa omien ja työelämän projektien yhdistämisen. Opettajat kannustavatkin projektiopintojen hyödyntämiseen työelämässä.

Projektien lisäksi arvokasta käytännön kokemusta kerätään työharjoitteluissa.

– Ensimmäisenä kesänä olin töissä IT- ja mobiili -alan yrityksessä nimeltä TTY Center. Toisena kesänä suortin harjoittelun Oulun Game Labissä, jossa työskentelin peliyrityksessä nimeltä Fahrenheit Games. Suosittelen kaikille hakeutumaan oman alan harjoitteluun mahdollisimman varhain, vaikka ei se tietenkään aina ole kovin helppoa

Yrittäjämäinen asenne auttaa

– Ala on äärimmäisen kiehtova mutta toisaalta myös haastava. Täytyy asennoitua siihen, että työ- ja opiskelupäivät ovat pitkiä ja työn hedelmät korjataan yleensä vasta paljon myöhemmin. Alalla tarvitaan yrittäjämäistä ja seikkailunhaluista asennetta sekä uhrautumista yhteisten projektien puolesta. Mikäli edellä mainittu ei saa pelonsekaisia puistatuksia aikaan, hienompaa alaa tuskin voit löytää.

Verkostoitumisen voi aloittaa jo opintojen aikana, siitä on hyötyä sekä työnhaussa että työuralla etenemisessä.

– Ihannetyötehtäväni tulevaisuudessa olisi työskennellä jossain keskisuuressa peliprojektissa tuottajana.