Marko Haaja on peliohjelmoinnin insinööri ja pelialan yrittäjä Kotkasta. Haaja opiskeli entisessä Kyamkissa peliohjelmoijaksi ja päätti jo opintojen alussa haluavansa kokeilla siipiään oman yrityksen kanssa. 

 

Marko Haaja

Haaja valmistui Xamkin edeltäjästä, Kyamkista, vuonna 2016 ja aloitti pelifirma Kuuran puolivuotta tämän jälkeen. Yrittäjänä Haaja tekee omien sanojensa mukaan hommia laidasta laitaan. ”Voi olla raha-asioita, ohjelmointia, pelintuottamista, alihankintaa tai markkinoimista. Pelikehittelyn lisäksi firmamme vuokraa tilaa Karhulan keskustassa”. Pelinteko toimii kuitenkin Haajan päätyönä.

 

Haajalle oli selkeää jo opintojen alkutaipaleella, että hän haluaa pistää oman firman pystyyn. Oman polun raivaaminen oli Haajalle tärkeää jo nuorempana, joten opintojen jälkeen hän päätti ottaa rohkean harppauksen ja kurkotella pelialalla kohti omaa näkemystään. Haaja kertoo parhaan opin tulleen oman intohimon ja koulun erilaisten projektien yhdistelmästä. Pelialalla oppii pohjan oppitunneilla, mutta alalla tarvitsee myös omaa mielenkiintoa ja perehtymistä asioihin.

 

KOTKA – VIIHTYISÄ OPISKELIJAKAUPUNKI

Haajalle opiskelu oli menevää ja iloista aikaa. Opiskelijabileet kohottivat ryhmähenkeä ja nostattivat tunnelmaa opintojen lomassa. ”Kotka on mielestäni viihtyisä opiskelukaupunki. Tapahtumia ja juhlia riitti opiskelijoiden keskuudessa, joten kaupungissa viihtyi vallan mainiosti”, pohtii Haaja.

Opintojen parasta antia olivat Haajan mielestä erilaiset opiskelija- ja pelitapahtumat, joissa pelialanammattilaiset ohjaavat opiskelijoita ja näyttävät konkreetissa, mitä esimerkiksi peliohjelmoijan työ on. Koulun kautta tapahtumiin pääsi ilmaiseksi ja kyydillä, mikä oli Haajan mukaan suuri etu. Tapahtumissa oppi Haajasen mielestä todella paljon ja sai idean siitä, kuinka peli tehdään nopeasti alusta loppuun. Tapahtumat ovat usein tarkoitettu suoraan ammattilaisille, mutta opiskelijat saavat edun päästä mukaan ja seurata sivusta.

 

YRITTÄJÄNÄ PELIALALLA

Haajan yrityksellä Kuura-pelifirmalla on nyt suunnitteilla tietokonepeli, jossa on Haajan mukaan yrityksen suunnittelemaa mobiilipeliä selkeämpi ja helpommin hallittavissa oleva idea. Firmaan kuuluu neljä työntekijää ja kaikki heistä ovat valmistuneet Xamkista joko pelinohjelmoinnista tai Game Design –linjalta. Pelissä on Haajan mukaan lyhykäisyydessään ideana jääkiekko ilman minkäänlaisia sääntöjä. Pelissä voi siis tehdä mitä vaan voittaakseen. ”Jos ei muuta niin pistää vastustajat maihin. Pelin nimi on PuckOFF ja se on tulossa ensi vuonna PC:lle ja myöhemmin konsoleille”, Haaja kertoo.

Verkostoituminen on pelialalla merkittävää ja oikeiden ihmisten scouttaaminen voi toisinaan olla hyvinkin haastavaa. Opinnot Kyamkissa mahdollistivat verkostoitumisen jo hyvissä ajoin. Teemme työtä lähialueiden peliyritysten kanssa kehitellen erilaisia projekteja yhdessä.

 

Tällä hetkellä Haaja metsästää julkaisijaa pelilleen. Hän korostaa pelialalla verkostoitumisen tärkeyttä. Haaja kertoo olevansa avoin ja helposti lähestyttävä, joten verkostoituminen ei sinänsä ole ongelma. Oikeiden kontaktien huomion saaminen ja suora kontaktointi kuitenkin aiheuttaa harmaita hiuksia toisinaan. Tapahtumissa on hyvä tutustua alan ihmisiin ja esitellä omia projektejaan. Koronavuosi on toki laittanut tähänkin kapuloita rattaisiin, mutta sinnikäällä tekemisellä hyvä tulee.

 

XAMK YHTEISTYÖKUMPPANINA

PuckOFF -peli, Kuuragames

Haaja ja Xamk ovat tehneet yhteistyötä vielä Haajan valmistumisen jälkeen. Yhteisenä projektina on ollut esimerkiksi tapahtuma, jossa opiskelijat saivat tutustua peliyrityksen toimintaan kesän ajan. Xamkin pelialan hankkeiden kanssa on järjestetty rocketliiga-turnauksia sekä muita pelihenkisiä tapahtumia.

 

Xamkin pelipuolelta on lisäksi tullut opiskelijoita Kuuran pelitestaajiksi. Haaja toteaakin, että firmalle tästä on ollut suuri hyöty. ”Niin myös organisaatio on voittanut jotain ja minä olen mielissäni, kun pystyy olemaan vanhaan kouluun yhteyksissä. Opiskelijoiden mielipide pelistä on sen kehitysvaiheessa kriittistä.”

 

 

Tulevaisuudessa Haaja haluaa kehittää firmaansa ja julkaista onnistuineita pelejä. Ensi vuonna kehitteillä oleva PuckOFF -peli on tulossa Steamiin ja tämän jälkeen muihin konsoleihin, kuten pleikkarille ja Xboxille. Tärkeimpänä taitona Haajalle jäi Xamkista käteen keskittyminen omaan osaamiseensa. Kaikkea ei tarvitse osata, sillä luonnollisesti tämä ei ole mahdollista. Kannustava tiimi ja toimiva yhteistyö ovat suuressa roolissa tulevaisuudenkin työelämässä.

Parasta pelialalla on varmaankin yleinen ilmapiiri, mikä vallitsee ainakin Suomessa pelinkehittäjien ympärillä. Tuntuu, että kaikki toivoo toiselle pelkkää hyvää ja auttaa miestä mäessä. Siis täysin päinvastainen tilanne, kuin mitä eri alojen kilpailevilla yrityksillä yleensä on. Suomessa on hieno peliala ja hienot tekijät!

 

 

Lue seuraava alumnitarina täältä.

 

 

Teksti: Matleena Ahoranta