Tiesin haluavani tulevaisuudessa työn, jota voisin tehdä tietokoneella. Myös tulevaisuuden työllistymisnäkymät vaikuttivat valintaan, sillä halusin kouluttautua alalle, joka ei ole ihan heti kuolemassa ja peliala kasvaakin kovaa vauhtia.

Olen Sirkku Kilpinen ja opiskelen peliohjelmointia Xamkin Kotkan kampuksella. Opintoni aloitin syksyllä 2019. Olin työskennellyt viisi vuotta ravintola-alalla ja alkoi tuntua siltä, että haluaisin kouluttautua
korkeammalle ja kokeilla jotain aivan muuta. Peliohjelmointi kuulosti mielenkiintoiselta ja tiesin haluavani tulevaisuudessa työn, jota voisin tehdä tietokoneella. Myös tulevaisuuden työllistymisnäkymät vaikuttivat valintaan, sillä halusin kouluttautua alalle, joka ei ole ihan heti kuolemassa ja peliala kasvaakin kovaa vauhtia. Alan kansainvälisyys vaikutti myös osaltaan koulutuksen valitsemiseen ja toivonkin pääseväni vaihtoon jossain vaiheessa opintoja.

Mikä on ollut kiinnostavinta opiskelussa?

Tykkään tuottaa sisältöä. Tällähetkellä meillä on menossa Web perusteet -niminen kurssi, jonka harjoitustyönä teemme omat verkkosivut. Tämä ei edes tunnu koulutyöltä kun sitä on kiinnostava tehdä. HTML ja CSS ovat ainoat koodauskielet, jotka ovat minulle entuudestaan tuttuja, joten voi olla, että se tuntuu siksikin helpolta. On myös hyvä, että meillä on mahdollisuus tehdä erilaisia projekteja, joissa pääsee käyttämään omaa luovuutta.

Syksyllä meillä oli 3D-mallinnuskurssi, joka oli myös kiinnostava ja toivoisin, että tälläisiä kursseja olisi valittavana Kotkassa enemmän vaikkapa valinnaisina. Mielestäni on hyvä, että meillä on kursseja myös ohjelmoinnin ulkopuolelta, näin osaamisemme on laajempaa eikä rajoitu pelkästään ohjelmointiin, vaikka tutkinto sillä nimellä meneekin.

Ikimuistoisinta ovat olleet kaikki opiskelijayhdistyksemme koulun ulkopuolella järjestämät tapahtumat. On kuitenkin aika sääli, että tosi moni meidänkään luokalta ei osallistu näihin, vaikka toisaalta tunnetustihan me ohjelmoijat olemme aika introverttiä kansaa. Kotkassa ei järjestetä paljoa, joten itse osallistun näihin sen verran kun vain muilta kiireiltäni pystyn ja suosittelisin muitakin rohkeasti osallistumaan. Jaksaa sitten taas istua koneen ääressä ja luennoilla.

Syksyllä koulun järjestämä reissu Helsinkiin Pocket Gamer -konferenssiin oli kivaa vaihtelua kouluarkeen ja oli kiva päästä kuuntelemaan alan luentoja jo heti opintojen alkuvaiheessa. Pieni haave olisi päästä joku vuosi San Franciscoon saman asian merkeissä, mutta se jää nähtäväksi.

Kenelle suosittelisit peliohjelmoinnin koulutusta?

Suosittelisin koulutusta matemaattisesti lahjakkaille tyypeille ja tyypeille joilla on ongelmanratkaisukykyä. Ohjelmoinnissa tarvitsee matikkapäätä ja välillä mietin miten olen edes päässyt koko kouluun, vaikka kyllä mulla matikkapäätä on. Mutta oppimassahan me täällä olemme.

Myös jonkinlaista visuaalista silmää olisi hyvä olla, koska tämä on luova ala. On tietysti hyvin toivottavaa, että on kiinnostunut peleistä ja pelimaailmasta. Alkuun myös jokin aikaisempi kurssi esimerkiksi C++ ohjelmointikielestä voisi helpottaa, koska itselläni siinä on ollut suurimmat vaikeudet. Minulla tästä alasta ei ollut juurikaan kokemusta ennen koulun alkua, mutta kyllä täällä nopeasti oppii ja pääsee juttuun mukaan.

Suosittelen koulutusta siis myös tyypeille, joilla ei ole kokemusta alasta entuudestaan

 

Alkuun tietysti vaatii tietynlaista sinnikkyyttä, että pysyy nopeassa tahdissa mukana. Suosittelen koulutusta siis myös tyypeille, joilla ei ole kokemusta alasta entuudestaan. Näin saataisiin laajempaa skaalaa eri osaajista ja eri näkökulmia asioihin. Koululla on hyvä ryhmähenki, kaikki otetaan hyvin mukaan ja apua saa enemmän osaavilta tyypeiltä.

Millaiset ovat työnäkymät?

Haluan olla varma että opintojen jälkeen löytyy töitä ja valmistua alalle josta voin erikoistua mahdollisimman moneen eri juttuun. Tältä alalta tuntuu löytyvän töitä. Haluan lähteä tulevaisuudessa mahdollisesti töihin ulkomaille. Unelma-ammattini on sellainen, mitä jaksan tehdä kyllästymättä eläkeikään asti, joka pitää mielenkiintoa yllä ja jota mahdollisesti voin tehdä ihan mistä vaan päin maailmaa. Toivoisin, että pystyisin tekemään tulevaisuudessa osan vuodesta etänä hommia.

Sirkku Kilpinen, peliohjelmointi, insinööri (AMK)

 

Jaa sivu