ARVO-HANKE ON PÄÄTTYNYT 31.8.2023
Hyvinvointialan yritykset + koronapandemian vaikutukset =
haastetta liiketoiminnalle, joka perustuu ihmisen fyysiseen näkemiseen.
Hyvinvointipalveluiden asiakasarvo ei koostu asiakkaan näkemisestä.
Toimijoiden tuottama arvo koostuu palveluiden aikaansaamista hyvinvointivaikutuksista.
Koronapandemian iskettyä, ei ollut mahdollista kohdata ihmisiä, jolloin yhtenä ratkaisuna pandemian haasteista selviämiseksi ja liiketoiminnan kasvattamiseksi, oli hyödyntää digitaalisuutta palveluiden tuotossa.
Sen lisäksi oli (ja on edelleen) kannattavaa perustaa liiketoiminta pohjaten asiakkaalle tuotettaviin hyvinvointivaikutuksiin.
Digitaaliset taidot ja digitaalisuuden haltuunotto oli tunnistettu haasteelliseksi erityisesti hyvinvointialalla toimivien mikro- ja pk-yrityksien osalta. Digitaaliset palvelut paitsi mahdollistavat liiketoiminnan koronapandemian aikana, myös luovat lisäarvoa mahdollistamalla vaikutusdatan keräämisen helpommin perinteisiin palveluihin verrattuna. Näin ollen osaaminen edellämainituissa teemoissa on ollut yritysten ja toimijoiden kannalta elintärkeää.
Kasvattaakseen osaamistaan ja kehittyäkseen liiketoiminnan jatkumiseksi, tarvittiin ARVO-hanketta.
Hanketta toteutti Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun Active Life Lab -yksikkö.
———————————————————————————————————————————————————————————————————
päätavoitteet arvo-kokonaisuudelle
ARVO – Vaikutukset kilpailueduksi hyvinvointipalvelujen digitalisaatiota kehittämällä
Yrittäjän valmius ja osaaminen digitaalisten alustojen käyttöönottoon kasvaa.
- Osallistuvalle toimijalle syntyy yksi uusi digitaalinen palvelu, sekä osaaminen ylläpitää ja kehittää palvelua itsenäisesti.
- Uuden tuotteen myötä palvelun tarjoaminen on mahdollista ilman asiakkaan fyysistä kohtaamista.
- Toimijat keräävät vaikutustiedon digitaalisesti.
- Toimijat pystyvät näyttämään asiakkaalle hänen palvelustaan saamansa hyvinvointivaikutukset.
- Vaikutustietoa osataan käyttää hyväksi markkinoinnissa, viestinnässä ja palvelujen kehittämisessä.
- Valmius laskuttaa palvelun vaikutuksista kasvaa.
———————————————————————————————————————————————————————————————————
tutustu lisää
Opaskokonaisuus, joka selkeyttää, miksi materiaalikoosteeseen kerätyt toimet ovat tärkeitä hyvinvointialan toimijoiden arjessa.
Teemat kulkevat liiketoiminnan suunnittelusta brändityöskentelyyn ja sieltä edelleen digitaalisen markkinoinnin vinkkeihin.
Pohdituttaako hyvinvointialan toimijana, miten voisit muuttaa jo vakiintuneita toimintamallejasi? Entä miten ennakoinnista voisi olla hyötyä palveluiden kehittämisessä? Ja kuinka sitten herättää digitaalisesti toiminnan kohderyhmään kuuluvan, potentiaalisen asiakkaan huomio? Lue artikkelikokonaisuudesta kaikista näistä ja hieman enemmänkin.
Etelä-Savon alueen toimijat lähtivät uteliaasti mukaan parivuotiselle ARVO-matkalle. Mikro- ja pk-yritysten lisäksi osallistujia oli myös julkiselta puolelta ja seuraedustajia.
Osallistujilla oli käytettävänään monialainen asiantuntijatiimi.