Co-funded by the EU ELY

AMKmicro

Continuous learning and micro-credentials for working life development

AMKmicro strengthens the ability of Universities of Applied Sciences to develop and offer micro-credentials for continuous learning that meet the changing needs of the working life.

GOALS

  1. Strengthen the capabilities of higher education institutions in the design of continuous learning and the identification of learning content in collaboration with the working life, considering its needs.
  2. Create unified operational models for higher education institutions for the planning, quality assurance, implementation, evaluation, and verification of the competencies produced by education, especially for small skill sets, taking into account the national framework.
  3. Define the general quality factors related to micro-credentials that are valid in both national and European contexts.
  4. Increase the awareness and appreciation of continuous learning and micro-credentials in higher education institutions and working life.

Work packages

WP1 Strengthening capability, led by Laurea
WP2 Workplace collaboration models for continuous learning, led by Metropolia
WP3 Quality factors, led by Haaga-Helia
WP4 Awareness and communication, led by HAMK
WP5 Coordination, led by XAMK

.

.

AMKmicro

The implementers responsible for the AMKmicro project constitute the 5AMK network.
The 5AMK network has been collaborating since 2017. The network’s activities are based on long-term cooperation and understanding in the field of continuous learning. Over the years, the network has implemented many shared projects.

JOPPI – Jatkuvan oppimisen Suomi ESR + -koordinaatiohanke on jatkuvan oppimisen asiantuntija ja sillanrakentaja. Koordinaatiohanke vahvistaa yhteistyötä opetus- ja kulttuuriministeriön valtakunnallisen jatkuvan oppimisen teeman alla. 
Luomme jatkuvan oppimisen toimijoille mahdollisuuksia jakaa parhaita käytäntöjä ja uusia toimintamalleja. JOPPI tukee valtakunnallisen jatkuvan oppimisen teeman hankkeiden kehittämistyötä ja välittää oivalluksia, ratkaisuja ja toimintamalleja laajaan käyttöön.

AMKmicro on osa JOPPI-hankkeita.

—————————————————————————————————————————————————————————-

The national ESR + coordination project JOPPI (continuous learning) is an expert and bridge builder in continuous learning.
The coordination project strengthens cooperation under the Ministry of Education and Culture’s national theme of continuous learning. We create opportunities for continuous learning actors to share best practices and new operating models. JOPPI supports the development of projects under the national theme of continuous learning and disseminates insights, solutions and operating models for widespread use.

AMKmicro is part of the JOPPI projects.

https://www.oph.fi/fi/hankkeet/joppi-jatkuvan-oppimisen-suomi-esr-koordinaatiohanke

Projektin kuvaus

POIJU-hanke lisää Jyväskylän ja Tampereen yliopiston sekä Jyväskylän ja Tampereen ammattikorkeakoulun henkilöstön kyvykkyyttä pieniin osaamiskokonaisuuksiin liittyvien koulutusten suunnittelussa, pedagogisessa toteuttamisessa ja hallinto-osaamisessa. Kyvykkyyttä lisätään luomalla pieniin osaamiskokonaisuuksiin mallinnuksia painottaen asiakaslähtöisyyttä ja olemassa olevaa työelämän tarvetta sote- ja turvallisuusaloilla. 


Hankkeessa luotavassa pedagogisessa mallinnuksessa lisätään koulutustoimijoiden kyvykkyyttä luoda joustavia jatkuvan oppimisen muotoja työikäiselle väestölle. Erityisesti huomio kiinnitetään korkeakoulujen henkilöstön digipedagogiseen osaamiseen.

Hankkeen avulla muotoillaan uudenlaisia työelämää paremmin palvelevia opetusmenetelmiä ja -käytäntöjä, jotka mahdollistavat tehokkaamman ja joustavamman oppimisen pienissä osaamiskokonaisuuksissa. Hankkeessa kehitetään opetushenkilöstölle digitaalinen työkalupakki, ja valmennusmalli, joka tukee työkalupakin käyttöönottoa ja auttaa henkilöstöä soveltamaan oppimaansa käytännössä. Hankkeessa toteutettava hallintohenkilöstön kyvykkyyden kehittämistyö pohjaa OKM:n korkeakoulujen pieniä osaamiskokonaisuuksia koskevaan viitekehysluonnokseen. Tavoitteena on luoda yhteisiä käsitteitä ja hallinnollisia toimintakäytänteitä.

—————————————————————————————————————————————————————–

Project description

The POIJU project increases the capacity of the personnel of the Universities of Jyväskylä and Tampere, as well as Jyväskylä and Tampere University of Applied Sciences, in the planning, pedagogical implementation and administrative competence of training related to small competence units. The capacity is increased by creating models for small competence units, emphasizing customer orientation and existing working life needs in the social and health care and security sectors.

The pedagogical modeling created in the project increases the capacity of educational actors to create flexible forms of continuous learning for the working-age population. Particular attention is paid to the digital pedagogical competence of higher education personnel.

The project will help to shape new types of teaching methods and practices that better serve working life, enabling more efficient and flexible learning in small competence units. The project will develop a digital toolkit for teaching staff and a coaching model that will support the implementation of the toolkit and help staff apply what they have learned in practice. The project will develop the capacity of administrative staff based on the draft framework for small competence units in higher education institutions of the Ministry of Education and Culture. The aim is to create common concepts and administrative practices.

Pienet Osaamiskokonaisuudet: Innostu ja uudistu! | Jamk

Hankkeen tavoitteet ja toimenpiteet

  • Valmentaa korkeakoulujen henkilöstöä pienten osaamiskokonaisuuksien tuottamiseen
  • Mallintaa työelämävuoropuhelu pienten osaamiskokonaisuuksien tarvelähtöiseen toteuttamiseen (työpaketin vetäjinä Jamk ja Karelia)
  • Mallintaa pienten osaamiskokonaisuuksien erilaiset tuottamisen vaihtoehdot huomioiden mm. TKI-hankkeiden tuottama sisältö, tutkintokoulutusten osat sekä non-formaali ja informaali koulutustarjonta (työpaketin vetäjinä Centria ja Savonia)
  • Mallintaa pienten osaamiskokonaisuuksien laadunhallinta ja opintohallinto huomioiden pienten osaamiskokonaisuuksien kansallinen viitekehys ja opin.fi-alusta (työpaketin vetäjinä SeAMK ja VAMK)
  • Vertailla ja hakea kokemuksia pienten osaamiskokonaisuuksien toteuttamisesta muissa EU-maissa (työpaketin vetäjinä Lapin AMK ja KAMK)

Project objectives and measures

Train higher education personnel in the production of small competence units

Model the working life dialogue for the needs-based implementation of small competence units (work package leaders: Jamk and Karelia)

Model the different production options for small competence units, taking into account, for example, the content produced by RDI projects, parts of degree training courses, and non-formal and informal educational offerings (work package leaders: Centria and Savonia)

Model the quality management and study administration of small competence units, taking into account the national reference framework for small competence units and the opin.fi platform (work package leaders: SeAMK and VAMK)

Compare and seek experiences in the implementation of small competence units in other EU countries (work package leaders: Lapland University of Applied Sciences and KAMK)

PINKO pienet osaamiskokonaisuudet työelämän tueksi – oamk

Contact information

Phone
+358503476902
Email
Isa.Makela@xamk.fi
Department
Kestävä hyvinvointi
Isa Mäkelä
Project Manager
+358503476902
Isa.Makela@xamk.fi
Phone
+358505763600
Email
Milla-Maarit.Salo@xamk.fi
Department
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Milla-Maarit Salo
Training and Education Coordin
+358505763600
Milla-Maarit.Salo@xamk.fi

Facts

Project name:

AMKmicro – Continuous learning and micro-credentials for workforce development

Project duration: 1.4.2025–31.3.2027

Info

Lead partner: Southeastern Finland University of Applied Sciences
Partial partners: Metropolia University of Applied Sciences, Laurea University of Applied Sciences, Häme University of Applied Sciences, Haaga-Helia University of Applied Sciences
Other partners: Joppi national ESR + coordination project
Focus area: Sustainable wellbeing
Research area: Renewing working life
Impact goal: People and user orientation

Budget

Financier and main source of funding: North Ostrobothnia Economic, Transport and Environmental Centre
EU part of the total budget: 627 500
Xamk part of the total budget: 183 128

Keywords

education working together

Project partners

HAMK logo
Laurea logo
Metropolia logo