Kalastaja matkailuyrityksen asiakkaana
Hankkeessa pilotoidaan matkailuyrittäjien osaamisen edistämiseksi koulutuksia, joilla pyritään saamaan kalastuksen harrastajista asiakkaita varsinkin rospuuttokaudella. Hankkeessa opastetaan palvelujen tuotteistamisessa sekä markkinoinnin ja viestinnän suunnittelussa.
*(Luke 2022)
Tiesitkö, että Suomessa kalastaa noin 1,8 miljoonaa* ihmistä vuosittain?
Yrityksille osaamista
Matkailuyritykset saavat hankeen myötä paremmat valmiudet:
- tarjota asiakkailleen kalastukseen liittyviä palveluita ja välineitä,
- opastaa asiakkaita oheispalveluiden pariin,
- kertoa kalastukseen liittyvistä rajoituksista, luvista ja käytänteistä,
- tehdä markkinointia ja viestintää.
Mitä merkitystä kalastajilla on kohderyhmänä matkailuyrityksille?
Kalastavat matkailijat muodostavat merkittävän potentiaalin sesongin ulkopuoliseen matkailuun rospuuttokaudella.
Hankkeen keskeiset toimenpiteet
Pilottihankkeen aikana järjestetään kolme verkkokoulutusta ja päätöswebinaari.
Koulutuksien aikana on mahdollista kehittää omaa yritystoimintaa.
Pilottikoulutusten avulla selvitetään ja arvioidaan, miten mikro- ja pk-matkailuyrittäjille suunnattu koulutus kannattaa toteuttaa.
Hankkeessa tuotetut koulutusmateriaalit jäävät avoimesti saataville hanketoimijoiden verkkosivuille hankeen päätyttyä.
Hankkeessa kerätyn palautteen pohjalta tehdään alustava suunnitelma teemaan liittyvästä laajemmasta koulutuskokonaisuudesta.
.
Koulutuksen kohderyhmät
Koulutukseen ovat tervetulleita matkailu- ja majoitusyrittäjät, kalastusmatkailupalveluja tarjoavat tai sellaiseksi aikovat yritykset,
Visit-organisaatioiden ja kaupunkien/kuntien sekä kalastusalan ja elinkeinokalatalouden koulutus-, asiantuntija ja kehitysorganisaatioiden edustajat.
Osallistujamäärä on rajattu 100 osallistujaan/koulutus.
1. Koulutus
Kalastuksen harrastajien tarpeet ja toiveet
Pvm 16.10.2024
Aika klo 13 – 15
Paikka Teams-verkkokoulutus (osallistumismahdollisuus tietokoneella tai puhelimella, liittymislinkki Teamsiin lähetetään ilmoittautuneille sähköpostilla)
Haluatko tietää, miten erottaudutaan kalastuksenharrastajien joukossa hyvänä matkailuyrityksenä? Osallistu koulutukseen niin saat tietää.
Koulutuksessa paneudutaan kalastavan matkailijan puheenvuoron saattelemana päivän aiheeseen. Puhumassa Jyri Kuusisalo, Kalastajan Kanavalta.
Kalastajien tarpeista kalastusoppaan näkökulmasta kertoo Markku Tiusanen, Kalastusopas Killan puheenjohtaja ja kalastusopas.
Koulutukseen ilmoittautuminen alla olevan linkin kautta 9.10.2024 mennessä. Ilmoittautumisen yhteydessä on koulutukseen osallistuville kysymyksiä kalastajien huomioimisen nykytilasta.
Linkki koulutuksen materiaaleihin julkaistaan näillä sivuilla koulutuksen jälkeen.
2. Koulutus
Kalastusmatkailupalveluiden tuotteistaminen ja hinnoittelu
Pvm 30.10.2024
Aika klo 13 – 15
Paikka Teams-verkkokoulutus (osallistumismahdollisuus tietokoneella tai puhelimella, liittymislinkki Teamsiin lähetetään ilmoittautuneille sähköpostilla)
Koulutuksessa paneudutaan tuotteistamiseen ja käytännön prosesseihin yrityksessä. Palvelun tuotteistaminen matkailuyrityksessä on prosessi, jossa matkailutuote tai -palvelu kehitetään, muotoillaan ja markkinoidaan niin, että se vastaa kohderyhmän tarpeisiin ja on helposti myytävissä.
Yrittäjän näkökulmaa tuo Antti Venninen, kalastusopas ja matkailuyrittäjä, Vonkale Oy:stä.
Kuulemme, millaista yhteistyötä majoitusyritykset, ravitsemispalveluyritykset ja kalastusoppaat voivat tehdä palveluiden osalta. Aiheesta kertoo Markku Tiusanen, kalastusopas, Kalastusopaskillan puheenjohtaja.
Koulutukseen ilmoittautuminen alla olevan linkin kautta 27.10.2024 mennessä.
Linkki materiaaleihin julkaistaan näillä sivuilla koulutuksen jälkeen.
Miten kehittää palveluvalikoimaa, jotta pystyy palvelemaan niin kotimaisia kuin kansainvälisiä kalastajia?
3. Koulutus
Markkinointi ja viestintä kalastajille
Pvm 13.11.2024
Aika klo 13 – 15
Paikka Teams-verkkokoulutus (osallistumismahdollisuus tietokoneella tai puhelimella, liittymislinkki Teamsiin lähetetään ilmoittautuneille sähköpostilla)
Koulutuksessa saat tietoa, mihin kannattaa kiinnittää huomiota markkinoinnissa ja viestinnässä. Mitkä asiat kannattaa laittaa kuntoon verkkosivun, somen ja muun markkinoinnin osalta? Mitä kanavia kannattaa hyödyntää?
Koulutukseen ilmoittautuminen alla olevan linkin kautta 10.11.2024 mennessä. Ennakkotehtävänä tuotekortti, jonka tekemiseen jaettiin oppia toisessa koulutuksessa.
Linkki koulutuksen materiaaleihin julkaistaan näillä sivuilla koulutuksen jälkeen.
Päätöswebinaari
Pvm 27.11.2024
Aika klo 13 – 14.30
Paikka Teams
Tilaisuudessa kuullaan puheenvuoro Maa- ja metsätalousministeriön kalastusneuvos Eija Kirjavaiselta.
Koulutusten materiaalit
Koulutusten materiaalit ja tallenteet julkaistaan koulutusten jälkeen.
Koulutuksen 1. materiaalit: Kalastuksen harrastajien tarpeet ja toiveet
- Linkit materiaaleihin alla
- Hankkeen esittely
- Ennakkokyselyn koonti
- Kalastava matkailija, Jyri Kuusisalo, Kalastajan Kanava
- Kalastajien tarpeet kalastusoppaan näkökulmasta, Markku Tiusanen, Kalastusopas Killan puheenjohtaja ja kalastusopas
- Matkailuyrityksen toimintaympäristö suhteessa kohderyhmään, Anne-Maarit Sepling, Kalastajan Kanava
- Tehtävä 1: Yrityksen toimintaympäristön ja kohderyhmien määrittely
- Koulutuksen tallenne (kesto 1:58:03)
Koulutuksen 2. materiaalit: Kalastusmatkailupalveluiden tuotteistaminen ja hinnoittelu
- Linkit materiaaleihin alla
- Millaista palveluyhteistyötä yritykset ja kalastusoppaat voivat tehdä, Markku Tiusanen, Kalastusopas Killan puheenjohtaja ja kalastusopas
- Tuotteistaminen, Eeva Koljonen, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu & Anne-Maarit Sepling, Kalastajan Kanava
- Käytännön esimerkki: Majoitus & Kalastus Vonkale Oy, Antti Venninen, kalastusopas ja matkailuyrittäjä
- Tehtävä 2: Tuotekortti ulkoinen
- Tehtävä 3: Tuotekortti sisäinen
- Koulutuksen tallenne julkaistaan tässä myöhemmin.
PADLET , hankkeessa mukana olevia yrityksiä.
Voit lisätä oman yrityksesi plus (+) -merkistä. Yritykset löydät klikkaamalla karttaan lisättyjä merkkejä.
KYSELY KALASTAJILLE
https://link.webropol.com/s/Kalastusmatkailukysely2024
Hei kalastaja, joka matkailet Suomessa kalastuksen vuoksi!
Vastaamalla tähän kyselyyn (linkki) pääset osallistumaan kalastusmatkailun kehittämiseen. Kysely on osa Xamkin eli Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun matkailu- ja palveluliiketoiminnan opiskelijan opinnäytetyötä. Opinnäytetyönä tehtävä tutkimus liittyy Kalastajan Kanavan ja Xamkin yhteiseen pilottihankkeeseen Kalastaja matkailuyrityksen asiakkaana, joka taas on osa maa- ja metsätalousministeriön hanketta Kalastusmatkailun kehittämisohjelma 2024–2034. Kyselyn avulla selvitetään kalastusmatkailijoiden mielenkiinnonkohteita, tarpeita ja odotuksia liittyen kalastusmatkailuun ja matkailuyritysten palveluihin. Vastausten avulla palveluita voidaan kehittää vastaamaan asiakkaiden tarpeita. Kysely on anonyymi* ja siinä on 23 kysymystä. Vastaamiseen kuluu n. 10 minuuttia. Kiitos osallistumisestasi!
*Tietosuojailmoitus: Tietosuojailmoitus.docx