


KymiUnited
Museot maahanmuuttajien osallisuden edistäjänä Kymenlaaksossa
KymiUnited- hankkeen tavoitteena on edistää nuorten aikuisten maahanmuuttajien osallisuutta ja pärjäävyyttä Kymenlaakson alueella museotyön ja kulttuurihyvinvoinnin menetelmien avulla. Hankkeen avulla tuetaan aktiivisen ja monipaikkaisen identiteetin kehittymistä sekä tehdään näkyväksi museoiden roolia osana maahanmuuttajien kotoutumista ja aktiivista osallisuuden kokemusta.
Ikkunoita suomalaiseen koulutukseen ja työelämään sekä osallisuutta nuorten aikuisen maahanmuuttajien arkeen yhteistyössä Kymenlaakson museon sekä alueellisten monikulttuurisuus asiantuntijayhteisöjen kanssa.
Hankkeen merkitys ja lähtökohdat
Tietyillä ihmisryhmillä on suurempi todennäköisyys kokea huono-osaisuutta, ja yksi näistä ryhmistä on maahanmuuttajat. Rasismi sekä kieli- ja kulttuurierot vaikeuttavat maahanmuuttajien kotoutumista Suomessa. Maahanmuuttajataustaisilla on lähtökohtaisesti enemmän esteitä kiinnittyä koulutukseen ja työelämään.Yhteiskunnassa esiintyvä pahoinvointi ja siihen liittyvät ilmiöt ovat puhuttaneet paljon viime aikoina. Ongelmana on usein se, miten saavuttaa etenkin heitä, jotka eivät välttämättä itse hakeudu palveluiden piiriin.
Osallistava ja hyvinvointia edistävä yhteisötyö voi yhä olla vastaus molempiin. Osallisuuden kokemuksella itsessään onkin todettu olevan suuria vaikutuksia hyvinvointiin. Osalliseksi itsensä kokeva henkilö tekee todennäköisemmin hyvinvointiaan palvelevia valintoja. Nuorten aikuisten osallisuus muodostaa jatkumon tulevaisuuteen. Maahanmuuttajataustaisten kohdalla voidaan puhua kotoutumisen ja integraation edistämisestä samalla, kun ns. kantasuomalaiset saavat tietoa maahantulleista heidän omasta näkökulmastaan. Myös maahanmuuttajat tulee tunnistaa osaksi Kymenlaaksoa. Maakunnassa tarvitaan työikäistä, pärjäävää väestöä.
Museot voivat kulttuuritoiminnassaan edistää maahanmuuttajien osallisuutta, pärjäävyyttä ja positiivisen identiteetin kehittymistä monipaikkaisissa konteksteissa. Monipaikkaisuudella tarkoitetaan sitä, että vaikka nuori aikuinen asuu Kymenlaaksossa sosioekonomisesti heikommassa lähiössä, on hänellä sielunmaisemassaan myös muita paikkoja (jos hän on syntynyt ja kasvanut muualla). Museotyön avulla moninaisia paikkoja ja identiteettejä, tai esimerkiksi esineistöä voidaan tuoda näkyväksi ja suuren yleisön tietoisuuteen.
Hankkeen tavoitteet
1. Vahvistamme nuorten aikuisten maahanmuuttajien osallisuutta yhteiskuntaan matkalla kohti koulutusta ja työelämää, kotoutumista sekä hyvinvointia.
2. Kehitämme museoiden roolia osallisuuden ja kaksisuuntaisen kotoutumisen edistäjinä.
3. KymiUnited- kehitämme museoiden välistä museotyön yhteistyötä Pohjois- ja Etelä-Kymenlaakson välillä sekä elinvoimaisuuden edellytyksiä.
Hankkeen työpaketit
TYÖPAKETTI 1. Nuorten aikuisten maahanmuuttajien osallisuuden vahvistaminen (Päävastuu, Xamk)
- Tuemme osallistujien monipaikkaisen identiteetin muodostumista Kymenlaaksossa.
- Todennamme ja itsearvioimme osallisuuden edistymistä THL:n osallisuuskyselylyllä osallistujien kanssa.
- Kehitetämme kokeilevasti työelämätaitoja hankkeen työpajoissa
TYÖPAKETTI 2. Museoiden roolin kehittäminen osallisuuden ja kaksisuuntaisen kotoutumisen edistäjinä. (Päävastuu Kymenlaakson museo, Kotka)
- Lisätäämme kulttuurien välistä vuorovaikutusta ja moninaisuuden ymmärrystä Kymenlaaksossa.
- Tuomme näkyväksi kytkökset sekä menneisyyteen että tulevaan.
- Taltioimme monikulttuurista kulttuuriperintöä.
HANKKEEN UUTUUSARVONA MUSEOTYÖ TULEE OSAKSI KAKSISUUNTAISTA KOTOUTUMISTA – KULTTUURIHYVINVOINNIN MONINAISET MAHDOLLISUUDET
Osallistava museoyhteistyö maahanmuuttajataustaisten nuorten aikuisten kanssa on uutta Kymenlaaksossa. Hanke kehittää osallisuutta tästä ajasta tulevaisuuteen museoiden yleisötyön avulla. Uutuusarvona hankkeessa on edistää osallisuutta kotoutumista Kymenlaaksoon kaksisuuntaisesti sekä maahanmuuttajien kohdalla, että vaikuttaen pitkällä aikavälillä suureen yleisöön ja maahantulleiden vastaanottavuuteen.
Vuorovaikutuksessa voidaan myös paremmin miettiä, mitä sellaista Kymenlaakso voi tarjota, mitä maahantulleet alueella tarvitsevat.
Kulttuurilla ja liikkumisella osallisuutta ja hyvinvointia
Osallistuminen kulttuuriin, taiteeseen ja liikuntaan lisää yksilön kokemusta yhteenkuuluvuudesta ja osallisuudesta, mikä osaltaan edistää yhteiskunnallista turvallisuutta ja vahvistaa luottamusta yhteiskuntaan sekä omiin vaikutusmahdollisuuksiin.
Yhteiset taidetyöpajat, näyttelyt, ryhmätoiminta ja tapahtumat vahvistavat sosiaalisia siteitä, tarjoavat vertaistukea ja auttavat ehkäisemään yksinäisyyttä. Yhteisöllisyys on keskeinen osa kokonaisvaltaista hyvinvointia, sillä se lisää osallisuuden ja yhteenkuuluvuuden tunnetta, mikä puolestaan on tunnistettu edistävän niin henkistä kuin fyysistä terveyttä.
Luova menetelmäpankki identiteettityöskentelyn tukena
”If you can imagine it, you can create it”
William Arthur Ward

Kulttuurihyvinvointi, taidelähtöiset menetelmät ja luova digitaalisuus osallisuuden edistämisen ja identiteettityön työvälineinä
Hankkeessa hyödynnetään luovalla tavalla sosiaalisesti osallistavia menetelmiä niin taiteen, ilmaisun kuin kulttuurihyvinvoinninkin maailmasta. Menetelmällisten valintojen tekemistä ohjaa laaja-alainen sovellettavuus niin osallisuuden vahvistamisen kuin maahamuuttajiin liittyvän identiteettityön näkökulmasta.
Monisäikeisen luovan kulttuurin avulla voidaan tavoittaa uusia ikkunoita maahanmuuttajien osallisuuden vahvistamiseen, kotoutumiseen ja monipaikkaisen identiteetin näkyväksi tekemiseen.
Digitaalisuuden ja pelillisyyden avulla tavoiteillaan uudenlaisen osallisuuden syntymistä sekä konkreettisten taitojen kehittymistä. Digitaalisuuden luova käyttö hankkeessa mahdollistaa monikulttuurisen kultturiperinnön dokumentoinnin osana uudelleen muotoutuvaa osallistavaa museotyötä, mutta yhtälailla henkilökohtaisten maahanmuuttajien kulttuuriperintöjen näkyväksi tulemisen.
Taide on tapa ajatella ja olla maailmassa: vuorovaikutuksessa sekä sisimpänsä että muiden ihmisten kanssa.
Unelmakartta
Unelmakartta on yleisesti käytetty työpajamenetelmä nuorten kanssa työskenneltäessa ja esimerkiksi sparrauksen väline.
Unelmakartta-työpajassa pysähdytään omien tavoitteiden ja unelmien äärelle. Työskentelyn avulla kirkastetaan omia toiveita ja askarrellaan itselle visiotaulu. Voit tehdä unelmakartan tietystä teemasta tai unelmoida vapaasti. Työskentelyn lomassa voi keskustella muiden kanssa luottamuksellisesti tai keskittyä omien ajatusten kuunteluun.
Place based learning (PBL)
Paikka- ja yhteisöpetusteinen oppiminen, jossa on vahva yhteisökasvatuksellinen näkökulma (Community as a classroom). Oppiminen yhdistetään paikalliseen lähiympäristöön; rakennuksiin, kulttuuriperintöön, maisemiin, luontoon, mahdollisuuksiin ja kokemuksiin . Se integroi osallistujat mukaan myös vahvemmin ympäröivään yhteisöön; paikalliseen kulttuuriin, historiaan, perinteisiin tai ihmisiin ko. fyysisessä ympäristössä.
Nykydokumentointi
Nykydokumentoinnilla museot yleensä keräävät uutta aineistoa, tai täydentävät olemassa olevia kokoelmiaan. Sen myötä nykypäivän ja lähihistorian ilmiöt (kuten vaikkapa arkiset tavat ja esineet, elinympäristöt, eri ryhmät tai tapahtumat) tallentuvat myös tuleville sukupolville osaksi yhteistä kulttuuriperintöä. Lähestymistapana ovat taideperustainen toimintatutkimus ja kohderyhmälähtöinen kanssatoiminta. Nuoret aikuiset eivät tällöin ole toimenpiteiden passiivisia kohteita, vaan oman elämänsä asiantuntijoita ja aktiivisia toimijoita.
Yhteystiedot
Yhteistyökumppanina osatoteuttajana
Kotkan kaupunki / Kymenlaakson museo
Terhi Pietiläinen
+35840 120 8667
terhi.pietilainen@kotka.if

Yhteistyössä hankkeessa mukana




