DIGIHYVINVOINTI KUULUU KAIKILLE!
DIGIVOIMAA – digihyvinvoinnilla yhteiskunnallista osallisuutta- hanke on XAMKin yhdessä Etelä-Savon Liikunta ry:n, Mediakasvatusseuran ja Ammattiopisto Spesian kanssa toteuttama hanke, jolla pyritään vahvistamaan syrjäytymisvaarassa olevien nuorten digitaalista hyvinvointia. Hankkeessa kehitetään nuorille digitaalisia valmiuksia, joilla tuetaan opiskelu- ja työelämätaitoja sekä itsenäistä toimintakykyä. Hanke on alkanut vuoden 2018 loppupuolella ja täyteen vauhtiin se on päässyt tämän vuoden alusta lähtien. Hankkeessa on mukana XAMKin lisäksi joko osatoteuttajana tai hankkeen tulosten implementointivaiheen digihyvinvoinnin valmennusohjelman pilotteina useita järjestöjä ja oppilaitoksia eri puolilla Suomea.
Voit tehdä digihyvinvointiasi arvioivan mittarin tässä osoitteessa: DIGIHYVINVOINTIMITTARI
Hankeen rahoittaa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus ja Euroopan sosiaalirahasto. Hankkeen toteutusaika: 01.10.2018–31.12.2020
Hankeen tavoitteena on syrjäytymisvaarassa olevien nuorten digitaalisten valmiuksien sekä digihyvinvointitaitojen vahvistaminen marginalisoitumisen ehkäisemiseksi, nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten digihyvinvointiosaamisen liittyvien taitojen parantaminen sekä uusien digihyvinvointia edistävien toimintamallien tuottaminen toteuttajaorganisaatioiden käyttöön ja yleisemminkin digitaalisen nuorisotyön työkaluksi. Hankkeen aikana pilottialueiden nuorisotyön ammattilaiset koulutetaan Mediakasvattajaksi Mediakasvatusseuran koulutusohjelmassa. Hankkeen yhteistyökumppanien oppilaita ja nuoria koulutetaan digikoutseiksi vertaistueksi hyvinvointivalmennuspilotteihin osallistuville nuorille.
Digihyvinvoinnin avulla nuorten valmiudet osallisuuteen paranevat ja syrjäytymisen riski pienenee. Osallisuuden kokemuksen synnylle tunne siitä, että saa äänensä kuuluville on erittäin tärkeää, ks. esim. artikkeli Nuoret poliittisina toimijoina.
Hankkeessa pilotoidaan ja mallinnetaan nuorten tarpeista lähteviä digitaalisten valmiuksien ja digihyvinvoinnin edistämisen sisältöjä, menetelmiä ja toimintamalleja. Hankkeessa kehitetään valtakunnallinen digihyvinvointivalmennusohjelma sekä luodaan kansainvälisestikin ainutlaatuinen digitaalista hyvinvointia arvioiva mittaristo (digihyvinvoinnoin indikaattorit). Pilotit toteutetaan valtakunnallisesti nuorten työ- ja starttipajoissa, ammatillisessa koulutuksessa oleville nuorille, maahanmuuttajanuorten valmennus- ja työpajoissa. Kussakin pilotissa tavoitellaan 10 nuorta
Hanke tuottaa lisää tietoa paitsi laajasti ottaen nuorten syrjäytymisestä niin spesifisti digihyvinvoinnista ilmiönä. Tietoa syntyy hanketoiminnan aikana (opinnäytetyöt, kehittämissyklit, mallinnus) seuraavista asioista: Mitä digihyvinvointi on? Mitkä tekijät sitä yleisellä tasolla edistävät tai estävät? Mikä on syrjäytymisvaarassa olevien nuorten digihyvinvoinnin tila ja sitä heikentävät tekijät? Miten digihyvinvointivalmennuksella voidaan digihyvinvointiin vaikuttaa? Miten nuorten digihyvinvointi lisääntyy valmennuksen aikana?
Hanke tuottaa paitsi tietoa myös aivan uudenlaisia konkreettisia menetelmiä syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Hanke saa aikaan paitsi muutoksen kohderyhmässä myös tuottaa uudenlaisen monialaisen digihyvinvointipedagogisen työotteen, joka tulee hankkeessa kehitetyksi ja kuvatuksi. Digihyvinvointipedagogisen työotteen tulokseksi hankkeen työpakettien (1-3) tulokset mallinnetaan digihyvinvointipedagogiseksi valmennusohjelmaksi, jossa kuvataan millaisilla toimintamalleilla hankkeen jälkeen voidaan kansallisella tasolla nuorten digihyvinvointia edistää. Tämä valmennusohjelma on ainutkertainen.
Terveyttä, turvallisuutta ja voimavaroja digihyvinvoinnilla.
AJANKOHTAISTA: Roni Back ja tietoisku koronasta: https://www.youtube.com/watch?v=Fed5Y4S5X0Y&feature=youtu.be
Julkaisuja:
Politiikka 61:4 (4/2019): Nuorten kuulumisen rakentuminen YouTubessa refleksiivisen politiikan näkökulmasta
Kulma 13/2019 verkkolehti: Digivoimaa-hanke
Blogikirjoitus. Humanistinen ammattikorkeakoulu/Päivystävät humanistit: Nuorten ilmastokansalaisuus – haaste aikuisille ja yhteisöpedagogikoulutukselle
Blogikirjoitus: ALL-YOUTH STN-tutkimushankkeen tutkimusblogi: Irti byrokratiasta – Juurevaa kanssatutkimusta syrjäseudun nuorten palveluista ja niiden kehittämisestä
Blogikirjoitus: KORONAKEVÄÄN OPETUKSET VERKOSSA TAPAHTUVALLE HYVINVOINTIVALMENNUKSELLE