Hankkeen tavoitteena on kehittää palvelumuotoilun avulla entistä asiakaslähtöisempää toimintakulttuuria Savonlinnan seudulle.

PAMU Savonlinna -hankkeessa kehitetään ja otetaan käyttöön palvelumuotoilun toimintatapa, jonka avulla luodaan entistä asiakaslähtöisempää toimintakulttuuria Savonlinnan seudulle. Tuloksena alueen tuotteita ja palveluympäristöjä suunnitellaan ja muotoillaan entistä houkuttelevimmiksi.

TOIMENPITEET:

  1. Palvelumuotoilun LivingLab-toimintamallin luominen Savonlinnan seudulle
  2. Yritysten käyttäjälähtöisen palveluliiketoiminnan kehittäminen:
    • PAMU Savonlinna –valmennukset 1 ja 2
    • Palvelupuntari – palveluliiketoiminnan kypsyyden mittaamiseen ja kehittämiseen
  1. Uuden viestinnän ja yhteismarkkinoinnin toimintatavan rakentaminen.

 

Palvelumuotoilu ja nopeat kokeilut -webinaari 20.5. klo 9-10

Mitä palvelumuotoilulla on annettavaa tilanteeseen, jossa vaaditaan aitoa ketteryyttä ja kykyä selvitä epävarmassa tilanteessa?

Vieraana on Tom Hagelberg, toimitusjohtaja Tamora Muutosmuotoilu Oy. Tom uskoo kokeiluihin ja näkee mahdollisuuksia siellä, missä muut näkevät esteitä.

Webinaari on kaikille avoin ja maksuton, mutta vaatii ilmoittautumisen 17.5.2020 mennessä:
https://www.lyyti.in/palvelumuotoilu_ja_nopeat_kokeilut

 

PAMU-valmennus 2 starttaa 4.6.2020

Mitä annettavaa palvelumuotoilulla on   tilanteeseen, jossa vaaditaan äärimmäistä  aitoa ketteryyttä ja kykyä sopeutua epävarmaan tilanteeseen?

Sujuvat palvelut ja asiakasymmärrys saavat liiketoimintasi uuteen kasvuun. Tule mukaan kehittämään asiakasymmärrystä ja yrityksesi palveluprosesseja Savonlinnassa starttaavassa PAMU Savonlinna palvelukehittämisen valmennuksessa. Saat käytännön työkaluja asiakaslähtöiseen palvelujen kehittämiseen. Valmennus herättelee katsomaan asioita uusista näkökulmista, miten voimme luoda uutta liiketoimintaa.

Valmennus on Sinulle, joka toimit tuotannollisessa yrityksessä tai palvelualalla kuten kaupan-, ravintola- ja catering- tai matkailun aloilla asiantuntija- ja kehitystehtävissä tai yrittäjänä.

Lisätiedot: https://www.xamk.fi/avoimen-amkn-kurssit/pamu-savonlinna-2-valmennus/

Lisätietoja

Xamk Pienyrityskeskus

Kaija Villman
Xamk Pienyrityskeskus
kaija.villman@xamk.fi
p. 0401764667

Elisa Koivunen
SAMIedu
elisa.koivunen@samiedu.fi
p. 044 550 6234
https://www.samiedu.fi/pamu-savonlinna/

Susanna Peura
Savonlinnan Hankekehitys Oy
susanna.peura@savonlinna.fi
p. 040 152 5111
www.elinkeinopalvelut.fi 

Hankkeen teemaan liittyvä artikkeli "A Maturity Model for Service Development for Smes" on luettavissa julkaisusta Xamk Beyond 2020. At Your Service – Business Development, Co-operation and Sustainability. Artikkelin ovat kirjoittaneet Kaija Villman sekä Mervi Rajahonka.

LUE JULKAISU

Omat kokemukseni palvelumuotoilusta ja sen hyödyntämisestä työelämässä

Kirjoittaja työskentelee kartanovastaavana Tiittalan kartanolla, Etelä-Savon maakunnassa, Sulkavalla. Töiden ohella hän suorittaa matkailu- ja palveluliiketoiminnan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa sekä käy satunnaisissa...

LUE ARTIKKELI

PODCASTIT

MITÄ ASIAKASARVO ON?

Pekka Töytäri, Aalto-yliopiston tuote- ja palvelujärjestelmien työelämäprofessori ja Kalle Reunanen, Innomaatti Oy:n toimitusjohtaja ovat molemmat pohdiskelleet työssään liki 20 vuotta arvoa ja asiakasarvon käsitettä. Puhe on asiakasarvosta, eli mikä on asiakkaalle tärkeää. Entä, kun arvo on subjektiivinen kokemus, joten voidaanko asiakasarvoa mitata tai miten arvosta viestitään.

MITEN ASIAKASARVOA LUODAAN?

Tässä Asiakasarvon äärellä podcastin toisessa osassa Kalle Reunanen ja Pekka Töytäri jatkavat keskus-telua asiakasarvosta miettien muun muassa, miten arvoketjut muuttuvat ja miten riskit ja tuotot jakau-tuvat eri tavalla kuin aiemmin. Kaikki lähtee jälleen siitä, että miten toimitaan osana asiakkaan arkea.

MITÄ SE TARKOITTAA KUN YRITYKSESSÄ PALVELUMUOTOILLAAN?

Yrittäjä Jarkko Saari, Toisintekijät Oy kertoo millaista palvelukehittämisen ja palvelumuotoilun matkaa heillä tehdään. Toisintekijät on sosiaalialan yritysvalmennusta ja Elämänhuoltamon palveluita tuottava yritys. Jarkkon kanssa palvelukehittämisen kysymyksiä on pohtimassa kasvuyritysvalmentaja ja palvelumuotoilija Outi Ihanainen-Rokion Growthsetters Oy.

MITEN PIENIKIN YRITTÄJÄ SAADAAN VERKKOON?

Miten pienikin yrittäjä saadaan verkkoon ja mitä digitalisaatio tarkoittaa yrittäjälle? Entä miten asiakaslähtöisyys toteutuu verkossa?

Näitä yhdessä pohtivat viestinnän, markkinoinnin ja myynnin kehittäjä Outi Ihanainen-Rokio, Growthsetters Oy sekä sarjayrittäjä ja verkkokaupan palveluihin erikoistuneen Woolman Oy:n toimitusjohtaja Juha Harju.

PALVELUMUOTOILU JA NOPEAT KOKEILUT

Mitä palvelumuotoilulla on annettavaa tilanteeseen, jossa vaaditaan aitoa ketteryyttä ja kykyä selvitä epävarmassa tilanteessa?

Kuuntele kouluttajana ja palvelu- ja muutosmuotoilijana toimivan Tom Hagelbergin (Tamora Muutosmuotoilu Oy) mietteitä palvelumuotoilusta ja nopeista kokeiluista.

MUSTA JOUTSEN – SUUNNITELLEN JA SUORAAN TOIMINTAAN

Miten toimia tilanteessa, jossa ei ole mahdollista tehdä selkeää suunnitelmaa, mutta silti pitää toimia ja edetä?

Yrittäjä, ajatusjohtaja ja tekniikan tohtori Jukka Ala-Mutkan (Growman Oy) ajatuksia johtamisesta, erityisesti palveluliiketoiminnassa ja digitaalisessa liiketoimintaympäristössä.

VIDEOT

Saimaa Coop
luo puuttuvia palveluja

Tiittalan kartano
kehittää majoituspalveluja

TAPAHTUMAT

Ajankohtaista

Iltakoti Oy:n toimitusjohtaja Jari Leskinen

Hybridimallit tulevat hoiva-alalle

Savonlinnalainen Iltakoti Oy on kasvanut vauhdilla viime vuodet ja haluaisi tarjota jatkossa palveluja hybridimallilla, joka yhdistää kotiin annettavat palvelut sekä tehostetun ja tavallisen palvelumallin. Savonlinnassa aletaan jälleen viiden vuoden tauon jälkeen tarjota myös ns. tavallista palveluasumista. Kaupungin suurimpiin yksityisiin hoiva-alan palveluiden tarjoajiin kuuluvan Iltakoti Oy:n toimitusjohtaja Jari Leskinen toivoo, että yritys voisi taas tarjota tavallista...

Opettaja opettaa kahta naista tietokoneen ääressä.

Savonlinnassa alkaa palvelumuotoilun valmennus yrittäjille

PAMU 1 -valmennuksen osallistuja: ”Tämä kurssi jokaisen savonlinnalaisen yrityksen pitäisi käydä!” Miten oma yritys saisi hyödyn irti digitaalisesta liiketoiminnasta näinä äärimmäistä sitkeyttä ja ketteryyttä vaativina aikoina? Savonlinnan alueen yrittäjille tällaisia työkaluja ja tuoreita näkökulmia tarjoaa kuukauden kuluttua alkava palvelumuotoilun j a -liiketoiminnan valmennus. Nyt toista kertaa järjestettävä PAMU Savonlinna sai ensimmäiseen valmennukseen osallistuneilta todella hyvää...

Faktat

PAMU Savonlinna -hanke

01.02.2019 – 30.06.2021

Toteuttajat

Hallinnoija: Itä-Savon koulutuskuntayhtymä

Osatoteuttajat: XAMK Pienyrityskeskus, Savonlinnan Hankekehitys Oy

Tutkimuskeskus: Pienyrityskeskus

Budjetti

Kokonaisbudjetti: 534 248 €

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Euroopan Sosiaalirahasto (ESR), Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus