hanke päättyi 28.2.2019
LUE BLOGISTA ALLA VERKKOKAUPAN KEHITTÄMISEN VINKKEJÄ
Lue blogista valmennusten sisältöihin ja verkkokaupan kehittämiseen liittyviä juttuja.
Verkkokauppiaat perustivat klubin
Lue Xamkin Next -lehdestä aloitustapaamisen tunnelmat.
HANKE
Verkkokaupan kasvu vaatii eteläsavolaisilta yrityksiltä merkittävää uudistumista. Verkko-ostamisen kasvunopeus on huima, eikä enemmistö suomalaisista ostajista tee enää eroa siihen, onko myyvä verkkokauppa kotimainen vai ulkomainen. Viivyttelyn sijaan eteläsavolaisten yritysten on nyt aika toimia. Polku kansainväliseksi verkkokauppiaaksi on auki!
Kohderyhmä
POLKU kansainväliseksi verkkokauppiaaksi on Etelä-Savon maakunnan alueella toteutettava kasvuohjelma verkkokaupan kasvusta ja kehityksestä kiinnostuneille yrityksille. Hankkeella kehitetään eteläsavolaisten mikro- ja PK-yritysten kykyä reagoida muutokseen kehittämällä nopeutettu valmennusohjelma, joka tähtää verkkokauppatoiminnan aloittamiseen ja viennin osuuden kasvattamiseen.
Toimenpiteet
Kasvuohjelmassa on kolme osakokonaisuutta: (1) yrityskohtainen kartoitus ja tavoitetila, (2) yhteinen 12 viikon valmennusohjelma sekä (3) yrityskohtainen kehityspolku. Ohjelmassa kehitetään asiakasyritysten verkkokaupan johtamisen, myynnin ja markkinoinnin työkaluja.
Valmennusohjelman rungon toteuttavat 12 erikoistunutta kouluttajaa sekä noin 10 kokenutta verkkokaupan yrittäjää. Ohjelma on avoin kaikille, mutta vaatii osallistumismaksun lisäksi selkeää sitoutumista ja aikaa oman verkkokaupan kehittämiseen. Ohjelma sisältää kullekin yritykselle noin 50 tuntia valmennusta ja tapaamisia sekä saman määrän omaa työtä.
Ohjelmassa käytäviä osa-alueita ovat mm. verkkokaupan valinnat, strategia, päätökset ja erot perinteiseen kaupankäyntiin. Lisäksi tarkastellaan verkkokaupan alustoja, markkinointia, sähköisen markkinoinnin analytiikkaa ja analytiikalla johtamista sekä asiakkaan digitaalista asiakaskokemusta. Lisäksi paneudutaan automaatioon, varaston ja toimitusketjun hallintaan sekä maksuliikenteen ratkaisuihin. Asiakaskohtaisissa osioissa paneudutaan myös muutoksen ja kasvun resursointiin sekä yrityskohtaisiin erityispiirteisiin. Ohjelma luo valmiudet verkkokaupan kasvattamiseen kotimaassa ja kansainvälisesti.
Ohjelma toteutetaan Mikkelissä neljä kertaa (kevät 2017, syksy 2017, kevät 2018 ja syksy 2018). Ohjelmaan on jatkuva, avoin haku. Kunkin ohjelmakerran osallistujayritysten määrä on rajattu enintään 8 yritykseen.
Tulokset
Ohjelman kautta 32 yritystä ja 10 asiantuntijaa on kouluttautunut verkkokaupan ammattilaiseksi ja aloittanut tai merkittävästi laajentanut verkkokauppatoimintaansa. Tavoitteena on, että kaikki osallistujat aloittavat kansainvälisen viennin tai tuplaavat vientinsä nykytason. Hankkeen päättyessä tavoitteena on, että osallistuneiden yritysten vuotuinen liikevaihto on kasvanut 2,3 miljoonaa euroa. Lisäksi tavoitteena on, että osallistuneet yritykset ovat tuplanneet vientinsä. Valmennuksen tuloksena alueelle on syntynyt merkittävää verkkokaupan osaamista niin yritys- kuin koulutussektorillekin. Hankkeen neljä valmennusohjelmaa on toteutettu.