Hankkeessa valmennetaan eteläsavolaisia yrityksiä kotimaisen ja kansainvälisen verkkokaupan kasvattamiseen.

hanke päättyi 28.2.2019

LUE BLOGISTA ALLA VERKKOKAUPAN KEHITTÄMISEN VINKKEJÄ

Lue blogista valmennusten sisältöihin ja verkkokaupan kehittämiseen liittyviä juttuja.

Verkkokauppiaat perustivat klubin

Lue Xamkin Next -lehdestä aloitustapaamisen tunnelmat.

 

HANKE

Verkkokaupan kasvu vaatii eteläsavolaisilta yrityksiltä merkittävää uudistumista. Verkko-ostamisen kasvunopeus on huima, eikä enemmistö suomalaisista ostajista tee enää eroa siihen, onko myyvä verkkokauppa kotimainen vai ulkomainen. Viivyttelyn sijaan eteläsavolaisten yritysten on nyt aika toimia. Polku kansainväliseksi verkkokauppiaaksi on auki!

Kohderyhmä

POLKU kansainväliseksi verkkokauppiaaksi on Etelä-Savon maakunnan alueella toteutettava kasvuohjelma verkkokaupan kasvusta ja kehityksestä kiinnostuneille yrityksille. Hankkeella kehitetään eteläsavolaisten mikro- ja PK-yritysten kykyä reagoida muutokseen kehittämällä nopeutettu valmennusohjelma, joka tähtää verkkokauppatoiminnan aloittamiseen ja viennin osuuden kasvattamiseen.

Toimenpiteet

Kasvuohjelmassa on kolme osakokonaisuutta: (1) yrityskohtainen kartoitus ja tavoitetila, (2) yhteinen 12 viikon valmennusohjelma sekä (3) yrityskohtainen kehityspolku. Ohjelmassa kehitetään asiakasyritysten verkkokaupan johtamisen, myynnin ja markkinoinnin työkaluja.

Valmennusohjelman rungon toteuttavat 12 erikoistunutta kouluttajaa sekä noin 10 kokenutta verkkokaupan yrittäjää. Ohjelma on avoin kaikille, mutta vaatii osallistumismaksun lisäksi selkeää sitoutumista ja aikaa oman verkkokaupan kehittämiseen. Ohjelma sisältää kullekin yritykselle noin 50 tuntia valmennusta ja tapaamisia sekä saman määrän omaa työtä.

Ohjelmassa käytäviä osa-alueita ovat mm. verkkokaupan valinnat, strategia, päätökset ja erot perinteiseen kaupankäyntiin. Lisäksi tarkastellaan verkkokaupan alustoja, markkinointia, sähköisen markkinoinnin analytiikkaa ja analytiikalla johtamista sekä asiakkaan digitaalista asiakaskokemusta. Lisäksi paneudutaan automaatioon, varaston ja toimitusketjun hallintaan sekä maksuliikenteen ratkaisuihin. Asiakaskohtaisissa osioissa paneudutaan myös muutoksen ja kasvun resursointiin sekä yrityskohtaisiin erityispiirteisiin. Ohjelma luo valmiudet verkkokaupan kasvattamiseen kotimaassa ja kansainvälisesti.

Ohjelma toteutetaan Mikkelissä neljä kertaa (kevät 2017, syksy 2017, kevät 2018 ja syksy 2018). Ohjelmaan on jatkuva, avoin haku. Kunkin ohjelmakerran osallistujayritysten määrä on rajattu enintään 8 yritykseen.

Tulokset

Ohjelman kautta 32 yritystä ja 10 asiantuntijaa on kouluttautunut verkkokaupan ammattilaiseksi ja aloittanut tai merkittävästi laajentanut verkkokauppatoimintaansa. Tavoitteena on, että kaikki osallistujat aloittavat kansainvälisen viennin tai tuplaavat vientinsä nykytason. Hankkeen päättyessä tavoitteena on, että osallistuneiden yritysten vuotuinen liikevaihto on kasvanut 2,3 miljoonaa euroa. Lisäksi tavoitteena on, että osallistuneet yritykset ovat tuplanneet vientinsä. Valmennuksen tuloksena alueelle on syntynyt merkittävää verkkokaupan osaamista niin yritys- kuin koulutussektorillekin. Hankkeen neljä valmennusohjelmaa on toteutettu.

 

 

Lisätietoja

Projektipäällikkö Jukka Kumpusalo, Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy, jukka.kumpusalo@mikseimikkeli.fi, 044 794 5694

 

Projektin koordinaattori, yliopettaja Heli Aaltonen, Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy, heli.aaltonen@xamk.fi, 050 591 3215 LinkedIn profiili

 

Ajankohtaista

POLKU kansainväliseksi verkkokauppiaaksi

Miten myyt Amazonin kautta 2

Edellisessä postauksessa Miten myyt Amazonin kautta 1  käsiteltiin Amazonin myyntimalleja. Verkkokauppiaiden valmennusillassa Satu Öhman kertoi myös mitä pitää tietää löydettävyydestä, jos myy Amazonin kautta. Satu Öhmanin mukaan suurin haaste on löydettävyys, koska Amazonissa “hyllytila” on loputonta ja joka päivä sinne lisätään noin 1,4 miljoonaa tuotetta. Löydettävyydessä kaikki perustuu Amazonin sisäiseen hakuun, joka toimii hieman eri...

POLKU kansainväliseksi verkkokauppiaaksi

Miten myyt Amazonin kautta 1

POLKU-hankkeen verkkokauppavalmennuksessa tammikuussa kuultiin ja keskusteltiin Amazonin myyntimalleista: miten myyt Amazonin kautta. Puhetta johti Satu Öhman (Dash Retail Consulting).  Globaaleilla markkinapaikoilla – kuten Amazon, Alibaba tai eBay – tehdään merkittävä osa maailman verkkokaupasta. Nämä alustatoimijat tarjoavat yhteyden valtavaan määrään asiakkaita. Myös suomalainen verkkokauppa tai yritys voi kansainvälistyä ja myydä niiden kautta. Amazon toimii 13 markkina-alueella ja...

POLKU kansainväliseksi verkkokauppiaaksi

Kuuden sekunnin videot ja mainokset

Myyntijohtaja Ilari Tervonen valmensi verkkokauppiaita tammikuussa Mikkelissä aiheenaan sähköpostimarkkinointi.   Tervosen mukaan laadukkaan sähköpostilistan merkitys asiakassuhdemarkkinoinnissa on kiistaton. -”Se on käytännössä ilmaista markkinointia sen jälkeen, kun oikea asiakas saadaan mukaan listalle.” Etuja on monia. -”Sähköpostimarkkinointi maksaa itsensä takaisin, on personoitavaa ja sitä voi seurata.”   Mihin markkinoinnin vaiheeseen sähköpostimarkkinointi kuuluu? Tervonen suositti markkinointiin RACE-mallin soveltamista:...

POLKU kansainväliseksi verkkokauppiaaksi

Ari Joutsi: Hakukoneoptimointi on uimista

Ari Joutsi valmensi marraskuussa eteläsavolaisia verkkokauppiaita aiheesta hakukoneoptimointi ja asiakkaan kokemuksen optimointi. Muutama osuva nosto aloittavalle verkkokauppiaalle heti tähän alkuun: Hakukoneoptimointi on kuin uimista > Koko ajan pitää tehdä töitä, että ”pysyt pinnalla”, koska kaikki kilpailijatkin tuottavat sisältöä. Hakukoneoptimointi ei ole kertaluonteinen tapahtuma, jonka voit ulkoistaa. Hakukoneita ei voi optimoida, mutta verkkokauppias voi vaikuttaa siihen, miltä sivut...

POLKU kansainväliseksi verkkokauppiaaksi

Asiakaspalvelua voi myynnillistää

JIMM’Sin Antti Järvinen vieraili Mikkelissä lokakuun lopulla valmentamassa verkkokauppiaita. JIMM’S tunnetaan ”nörttiserkun nettikauppana”, jonka palvelun ja asiantuntemuksen asiakkaat arvostavat korkealle. Asiakkaat ostavat usein ilta- ja yöaikaan, joten kaupan asiakaspalvelu on auki 24/7. Yksi illan kiinnostavimmista aiheista olikin miten asiakaspalvelua voi myynnillistää. JIMM’Sin asiakaspalvelu tunnetaan loistavasta osaamisestaan, mutta keskustelu asiakkaan kanssa on aina myös potentiaalinen tilanne...

Voisit olla kiinnostunut myös näistä

DIMA - Digitaalisen inbound...

Hankkeen tuloksena yrityksiin syntyy uutta testattua markkinointiosaamista.

Digitaalisuudella ja prosessien hallinnalla...

Hankkeen tavoitteena on edistää tuottavuutta ja työhyvinvointia eteläsavolaisissa pk-yrityksissä.

Digiverkot Venäjälle

Digitaalisten välineiden hyödyntäminen venäläisille asiakkaille suunnatussa markkinoinnissa

Faktat

POLKU kansainväliseksi verkkokauppiaaksi

01.01.2017 - 28.02.2019

Toteuttajat

Hallinnoija: Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy

Osatoteuttajat: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Xamk

Painoalat: Digitaalinen talous

Budjetti

Kokonaisbudjetti: 385 710 €

Xamkin osuus kokonaisbudjetista: 109 512 €

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Etelä-Savon ELY-keskus, ESR-rahoitus

Jaa sivu