ESR-, Vipuvoima- ja ELY-logot

Yrittäjä - tässä sinulle pikavinkit some-myrskystä selviämiseen

työkalut somesontaan yrittäjälle kuvaVARAUDU

  • Googleta itsesi säännöllisesti ja etsi itsesi somesta. Pysyt ajan tasalla. Mitä sinusta sanotaan ja mitä tulikaan ehkä sanottua vuosia sitten itse? Kohutilanteesta sinusta ehkä etsitään vuosien takaisia julkaisuja, jotka voidaan irrottaa kontekstista.
  • Yksityisyys on kuollut – mitä olet jakanut verkkoon, yleensä pysyy siellä. Mieti siis tarkkaan, mitä jaat.
  • Jos käytät palvelua (esim. Gmail) sisäänkirjautumiseen eri sivustoilla, suojaa se erityisen hyvin! Se on paljon vartijana. Käytä kaksivaiheista tunnistautumista tai pitkää salasanaa.
  • Muista, että some-palveluissa liikkuva asiakastieto on sekin henkilötietoa – huomioi tietosuojaselosteessa.
  • Pidä yrityksesi käyttäjäoikeudet kaikissa kanavissa ajan tasalla ja oikean tasoisina.
  • Varmista, että pääset aina yrityksesi tileille siten, että sinulla ja ainakin yhdellä muulla luottohenkilöllä (ei välttämättä työntekijä) on hallintaoikeus tiliisi.
  • Osoita tileilläsi kuuntelevasi kansaa. Ole rehellinen ja läpinäkyvä.
  • Jos tuli moka,  älä odota räjähdystä, vaan pyydä reilusti anteeksi ja kerro, mitä on tehty, ettei tilanne toistuisi.

 

SOME-KOHUN VIISI VAIHETTA

  1. Voimakkaita negatiivisia herättävä asia/moka/kuviteltu moka, joka synnyttää kohun.
  2. Siemenvaihe. Keskustelu käynnistyy tietyillä alustoille, jonne se tekee ”pesän”, esim. keskustelufoorumi.
  3. Kohu leviää. Hashtagit syntyvät, postauksia aletaan aktiivisesti jakaa (noin 6h aiheen julkaisusta).
  4. Ensimmäinen media-aalto saavuttaa huippunsa noin 12h kuluessa. Leviää eri sosiaalisen median ja uutispalveluiden kanaviin.
  5. Yritys alkaa saada tilannetta haltuunsa ja kohu alkaa laantua 24h kuluessa.
  6. Harkitse salaista osoitetta ja puhelinnumeroa.

 

MAALITTAMINEN – KUINKA TOIMIA

Maalittamisella tarkoitetaan järjestelmällistä verkossa tapahtuvaa (joukkoistettua) uhkailua ja vainoamista, jossa kohdetta halvennetaan ja epäinhimillistetään. Hänestä voidaan levittää väärää tietoa tai hänen yksityisluotoisia asioitaan levitetään. Tarkoituksena vaientaa kohde, murentaa yleistä luottamusta instituutioihin, yritykseen tai yhteiskuntaan tai kiristää kohdetta toimimaan tietyllä tavalla.

Näin toimit, jos joudut uhriksi:

  • Vedä henkeä ja analysoi tilanne. Missä maalittaminen tapahtuu? Kuka tai ketkä sitä masinoivat? Miksi he sitä tekevät, mikä on motiivina?
  • Ota kaikesta talteen kuvakaappaukset.  Kirjaa asioita ylös. Tallenna sähköpostit ja muu asiaan liittyvä viestintä. Jos et itse pääse näkemään keskustelua (esim. suljettu ryhmä), pyydä apua kavereilta tai perheeltä ja heitä ottamaan kuvakaappaukset.
  • Ilmianna häiriköt.
  • Estä heidät sivuiltasi ja kanaviltasi.
  • Poista kommentointi käytöstä.
  • Lopeta häirikön seuranta.
  • Varmista some-tiliesi turvallisuus. Voi olla tarpeen muuttaa ne yksityisiksi.
  • Pyydä kavereiden ja tuttujen apua – jos useampi alkaa puolustaa maalituksen kohdetta, häirikkö saattaa vaieta nopeastikin. Jos joku puolustaa sinua, muista kiittää häntä siitä.
  • Laadi vastine, jos se näyttää tarpeelliselta, mutta vasta kun oma tunnekuohusi on laskenut. Älä lähde samoille kierroksille, vaan liennytä. Laske volyymia. Ole rehellinen ja todista toiminnalla, ei vain sanoilla, että syyte on väärä.
  • Vastine tehdään muille asiakkaille ja sidosryhmille, ei häirikölle. Pyydä tarvittaessa apua ammattilaiselta. Sen julkaisemisen jälkeen keskustelua ei ole tarkoitus jatkaa. Häirikön kanssa ei keskustella.
  • Älä mainitse maalittajan nimeä tai henkilötietoja julkisesti missään, ettet joudu itse syytetyn penkille.
  • Tee tarvittaessa rikosilmoitus. Sananvapaus ei tarkoita, että sen varjolla saa loukata muiden perus- ja ihmisoikeuksia.

 

ELÄMÄ SOME-MYRSKYN JÄLKEEN

  • Käy tilanne läpi itsesi/henkilöstön kanssa.
  • Mistä tilanne käynnistyi ja miksi? Miten se vaikutti yritykseen? Paljon rahaa menetettiin ja mistä kulut koostuivat? Vai menetettiinkö? Kaiva analytiikka esiin ja mittaa tapahtunutta.
  • Oliko meillä suunnitelma tähän tilanteeseen? Toimittiinko sen mukaan? Toimiko se?
  • Kulkiko tieto hyvin? Miten tiimi toimi? Entä päätöksenteko?
  • Kysy asiakkailta ja sidosryhmiltä asiasta kohun jälkeen, voiko tilanteesta oppia jotakin.
  • Päivitä toimintasuunnitelma opitun mukaisesti.

Blogin kirjoitaja

SoteTraining (Salus Qualitas Consulting Oy) on sote-alaan erikoistunut yritys. Kouluttajamme, yrittäjä Heidi Ilmonen kouluttaa ja auttaa kehittämään erityisesti alan pienyrityksiä.

Heidi tuntee sote-arjen ja lainsäädännön lisäksi myös alan ohjelmistot, koska SQC Oy  toimittaa ohjelmisto- ja toiminnanohjausratkaisuja pienille 1-3 työntekijän sote-yrityksille.

Heidillä on vuosien kokemus tietosuojaan ja tietoturvaan liittyvistä koulutuksista. Hän on toteuttanut koulutuksia ryhmille ja yrityskohtaisesti, minkä lisäksi SoteTrainingin sivuilta löytyy runsaasti Heidin rakentamia verkkomuotoisia koulutuksia.  Heidi on toiminut pääkouluttajana SOPIEN 1 ja SOPIEN 2.0- hankkeissa aiheina mm. tietosuoja. Heidi toimii myös ELY:n kilpailuttamana yritysten kehittämispalveluiden asiantuntijana ”Tuottavuus ja digitalisaatio”- aihepiirissä sote- ja hyvinvointialalla toimiville yrityksille.

Heidillä on MBA ja tradenomin tutkinnot sekä yritysneuvojan erikoisammattitutkinto.

Lue Heidin sote-alan yrittäjille suunnattua blogia täältä.