Ansökan om att bli pilotkommun för Nuoska har öppnat – ansök för att stärka skol- och läroanstaltsungdomsarbetets ställning

Om valet av pilotkommuner och arbetet

Pilotkommunerna bidrar med värdefull information för utvecklingen av skol- och läroanstaltsungdomsarbetet på nationell nivå. Pilotkommunerna väljs med hänsyn till geografiskt läge, kommunstorlek och olika administrativa strukturer. Vi söker finsk- och tvåspråkiga kommuner med grundskolor, gymnasier och läroanstalter för pilotprojektet. Den sökande kommunen bör ha skolungdomsarbete åtminstone på grundskolenivå.


Skolcoacher som anställts av skolor, eller andra yrkesgrupper som utför liknande arbete under annan titel, tolkas inom Nuoska som en del av helheten för skolungdomsarbete och inkluderas i utvecklingsarbetet. Både undervisnings- och ungdomstjänsterna ska vara engagerade i pilotkommunens arbete.


Tillsammans med pilotkommunerna kartläggs skol- och läroanstaltsungdomsarbetets nuläge. Utifrån detta planeras nödvändiga workshoppar och deras innehåll. Det ordnas 2–4 workshoppar under en överenskommen tidsperiod. Workshopparna riktar sig till ledningen för undervisnings-, ungdoms- och elevvårdstjänster samt till personal som arbetar med elev- och studerandevård och skolungdomsarbete. Pilotfasen pågår mellan hösten 2025 och hösten 2026.


Ansökan om att bli pilotkommun


Ansökningsperioden är öppen 15.8–15.9.

Intresserade kommuner kan ansöka genom att fylla i formuläret på sidan https://link.webropolsurveys.com/S/29FDC0E8648C163A

Nuoska behandlar ansökningar redan under ansökningstiden. Alla kommuner som lämnar in ansökningsformuläret får besked om beslutet.


Nuoska är ett av undervisnings- och kulturministeriets finansierade tre kompetenscenter inom ungdomsområdet. Kompetenscenter Nuoska genomförs av Juvenia – forsknings- och utvecklingscentrum inom ungdomsområdet och Utvecklingscentralen Lärorik under åren 2024–2026.


För mer information, vänligen kontakta:

Veronica Hellström & Essi Helin


Bild: Geralt/Pixabay

Tutustu myös näihin artikkeleihin