Digikehitys ei pysähdy – pysyvätkö pk-yritykset mukana?
Digiliiketoiminnan kartoitukset toivat esiin, missä vaiheessa eteläsavolaiset pk-yritykset olivat digikehityksessään ennen Digiportaat-hankkeen koulutuksiin ja sparrauksiin osallistumista. Kartoitukseen vastanneet 119 yritystä arvioivat omaa digiosaamistaan kuuden eri osa-alueen kautta. Tulokset olivat selkeät: valtaosa pk-yrityksistä toimi digitaalisuudessa perustasolla. Vahvuuksia löytyi erityisesti yritysten omista digitaalisista prosesseista ja arjen toiminnan hallinnasta. Digityökalujen käyttö arjessa oli monilla kohtuullisen sujuvaa, ja perusvalmiudet jo saatu rakennettua. Laajempi liiketoiminnan kehittäminen digitaalisesti vaati kuitenkin vielä panostusta.
Erityisesti strateginen digikehittäminen osoittautui heikoksi kohdaksi. Monilta pieniltä yrityksiltä puuttuu edelleen digistrategia sekä selkeät tavoitteet ja mittarit, joiden avulla kehitystä voi seurata ja ohjata. Ilman näitä peruspalikoita digitaalisuuden hyödyntäminen jää helposti satunnaiseksi, eikä digiin panostaminen tuota pysyviä hyötyjä. Myös kasvuun ja skaalaukseen liittyvät osa-alueet olivat vasta harvalla suunnitelmissa.
Moni yritys kaipasi lisäksi apua digitaaliseen markkinointiin, sisällöntuotantoon ja arjen työkalujen tehokkaaseen käyttöön. Yrityksissä etsitään käytännön ratkaisuja, joilla voi parantaa yrityksen näkyvyyttä ja sujuvoittaa omaa toimintaa, mielellään ilman suuria investointeja. Esille nousi myös kiinnostus tekoälyn ja hakukoneiden hyödyntämiseen markkinoinnissa.
Hankkeen koulutukset ja sparraus tuottivat tulosta. Mukana olleet yritykset ottivat selkeitä kehitysaskelia ja vahvistivat omaa digiosaamistaan. Seurantamittausten perusteella erityisesti prosessien sujuvuudessa ja strategisessa ajattelussa nähtiin myönteistä muutosta. Voikin todeta, että pk-yritykset kehittyvät, kun ne pääsevät itse aktiivisesti kokeilemaan ja ratkomaan omia digiin liittyviä haasteitaan tuetusti.
Hankkeen kokemusten perusteella on selvää, että pk-yritysten digiosaamisen kehittäminen tarvitsee pitkäjänteistä tukea. Monet yritykset eivät lähde liikkeelle yksin, ja usein syynä ovat rajalliset resurssit ja epävarmuus siitä, mistä ylipäätään kannattaisi aloittaa. Pienille yrityksille on tärkeää, että tarjolla oleva tuki on helposti saatavilla, käytännönläheistä ja suoraan omaan arkeen sovellettavissa. Pk-yritykset eivät hyödy yksin jäämisestä. Siksi on tärkeää, että alueellisia kehittämishankkeita ja matalan kynnyksen tukipalveluita ei unohdeta. Digikehitys ei pysähdy, mutta yritysten on pysyttävä mukana.
Lue koko artikkeli:
Digiportaat: askelmia asiakaslähtöiseen digiliiketoimintaan
Digistrategia ja kasvu haastavat pk-yrityksiä – vahvuudet arjen digitekemisessä