


AMKmicro
– Jatkuva oppiminen ja pienet osaamiskokonaisuudet työelämän osaamisen kehittäjänä
AMKmicro-hankkeen päämääränä on vahvistaa ammattikorkeakoulujen kyvykkyyttä kehittää jatkuvan oppimisen, erityisesti pienten osaamiskokonaisuuksien tarjontaa, suunnittelua, toteuttamista ja tunnettuutta työelämän ja työikäisen väestön osaamisen ylläpitämiseksi, nostamiseksi ja uudistamiseksi.
Hankkeen tavoitteet
- Korkeakoulujen kyvykkyyden vahvistuminen jatkuvan oppimisen oppimismuotoiussa ja oppimisen sisältöjen tunnistamisessa työelämä lähtökohdista käsin ja yhdessä työelämän toimijoiden kanssa ennakointia hyödyntäen.
- Korkeakoulujen yhtenäiset toimintamallit työelämäyhteistyössä toteutettavan jatkuvan oppimisen, erityisesti pienten osaamiskokonasuuksien suunnitteluun, laadunvarmistukseen, toteutukseen, arviointiin sekä koulutuksen tuottaman osaamisen todentamiseen kansallisen viitekehysluonnoksen vakiotiedot huomoiden.
- Jatkuvaan oppimiseen, erityisesti pieniin osaamiskokonaisuuksiin liittyvät yleiset laaduntekijät, jotka ovat päteviä sekä kansallisessa että eurooppalaisessa kontekstissa.
- Jatkuvan oppimisen, erityisesti pienten osaamiskokonaisuuksien tunnettuuden ja arvostuksen lisääntyminen korkeakouluissa ja työelämässä.
Hankkeen työpaketit ja vastuukorkeakoulut
TYÖPAKETTI 1: Kyvykkyyden vahvistaminen, vetovastuu Laurea
TYÖPAKETTI 2: Työelämäyhteistyömallit jatkuvaan oppimiseen, vetovastuu Metropolia
TYÖPAKETTI 3: Laaduntekijät, vetovastuu Haaga-Helia
TYÖPAKETTI 4: Tunnettuus ja viestintä, vetovastuu Hamk
TYÖPAKETTI 5: Koordinointi, vastuu ja toteutus Xamk
5 AMK:n verkosto
AMKmicro-hankkeen toteuttajat muodostavat 5AMK-verkoston
Verkostoon kuuluvat Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Hämeen ammattikorkeakoulu, Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu, Laurea-ammattikorkeakoulu ja Metropolia Ammattikorkeakoulu.
5AMK-verkosto on toiminut yhteistyössä vuodesta 2017. Verkoston toiminta perustuu pitkäkestoiseen yhteistyöhön ja -ymmärrykseen jatkuvan oppimisen toimintakentällä. Vuosien aikana verkosto on toteuttanut monia yhteistyöhankkeita.
Yhteistyöhankkeet
JOPPI – Jatkuvan oppimisen Suomi ESR + -koordinaatiohanke on jatkuvan oppimisen asiantuntija ja sillanrakentaja. Koordinaatiohanke vahvistaa yhteistyötä opetus- ja kulttuuriministeriön valtakunnallisen jatkuvan oppimisen teeman alla. Luomme jatkuvan oppimisen toimijoille mahdollisuuksia jakaa parhaita käytäntöjä ja uusia toimintamalleja. JOPPI tukee valtakunnallisen jatkuvan oppimisen teeman hankkeiden kehittämistyötä ja välittää oivalluksia, ratkaisuja ja toimintamalleja laajaan käyttöön.
AMKmicro on osa JOPPI-hankkeita.
https://www.oph.fi/fi/hankkeet/joppi-jatkuvan-oppimisen-suomi-esr-koordinaatiohanke
Projektin kuvaus
POIJU-hanke lisää Jyväskylän ja Tampereen yliopiston sekä Jyväskylän ja Tampereen ammattikorkeakoulun henkilöstön kyvykkyyttä pieniin osaamiskokonaisuuksiin liittyvien koulutusten suunnittelussa, pedagogisessa toteuttamisessa ja hallinto-osaamisessa. Kyvykkyyttä lisätään luomalla pieniin osaamiskokonaisuuksiin mallinnuksia painottaen asiakaslähtöisyyttä ja olemassa olevaa työelämän tarvetta sote- ja turvallisuusaloilla.
Hankkeessa luotavassa pedagogisessa mallinnuksessa lisätään koulutustoimijoiden kyvykkyyttä luoda joustavia jatkuvan oppimisen muotoja työikäiselle väestölle. Erityisesti huomio kiinnitetään korkeakoulujen henkilöstön digipedagogiseen osaamiseen.
Hankkeen avulla muotoillaan uudenlaisia työelämää paremmin palvelevia opetusmenetelmiä ja -käytäntöjä, jotka mahdollistavat tehokkaamman ja joustavamman oppimisen pienissä osaamiskokonaisuuksissa. Hankkeessa kehitetään opetushenkilöstölle digitaalinen työkalupakki, ja valmennusmalli, joka tukee työkalupakin käyttöönottoa ja auttaa henkilöstöä soveltamaan oppimaansa käytännössä. Hankkeessa toteutettava hallintohenkilöstön kyvykkyyden kehittämistyö pohjaa OKM:n korkeakoulujen pieniä osaamiskokonaisuuksia koskevaan viitekehysluonnokseen. Tavoitteenaon luoda yhteisiä käsitteitä ja hallinnollisia toimintakäytänteitä.
Hankkeen tavoitteet ja toimenpiteet
- Valmentaa korkeakoulujen henkilöstöä pienten osaamiskokonaisuuksien tuottamiseen
- Mallintaa työelämävuoropuhelu pienten osaamiskokonaisuuksien tarvelähtöiseen toteuttamiseen (työpaketin vetäjinä Jamk ja Karelia)
- Mallintaa pienten osaamiskokonaisuuksien erilaiset tuottamisen vaihtoehdot huomioiden mm. TKI-hankkeiden tuottama sisältö, tutkintokoulutusten osat sekä non-formaali ja informaali koulutustarjonta (työpaketin vetäjinä Centria ja Savonia)
- Mallintaa pienten osaamiskokonaisuuksien laadunhallinta ja opintohallinto huomioiden pienten osaamiskokonaisuuksien kansallinen viitekehys ja opin.fi-alusta (työpaketin vetäjinä SeAMK ja VAMK)
- Vertailla ja hakea kokemuksia pienten osaamiskokonaisuuksien toteuttamisesta muissa EU-maissa (työpaketin vetäjinä Lapin AMK ja KAMK)
Hankkeen tavoitteet ja toimenpiteet
Osaaminen tulee 2020-luvulla olemaan merkittävin kasvun edellytys, ja osaavan työvoiman saatavuus määrittää asemaamme kansainvälisessä kilpailussa. Jatkuva osaamisen ylläpitäminen, kehittäminen ja päivittäminen vaativat uusia keinoja hankkia osaamista. Pienet osaamiskokonaisuudet ovat keino vastata työelämän koulutustarpeisiin ja monet EU-maat ovat ottaneet ne vastikään käyttöönsä. Suomalaisessa korkeakoulukentässä pienet osaamiskokonaisuudet ovat uusi käsite, sillä niiden kansallisiin tarpeisiin vastaava käsitteen määrittelytyö on vastikään valmistunut keväällä 2024.
Hanke toteutetaan Itä-Suomen yliopiston, Lapin yliopiston, Oulun yliopiston, Tampereen yliopiston, Turun yliopiston, Vaasan yliopiston ja Åbo Akademin ryhmähankkeena.
Hanke muodostuu viidestä työpaketista (TP), joihin jokainen yliopisto osallistuu erilaisin painotuksin ja vastuin. Hankkeen työpakettien teemat muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden:
TP 1: Koordinaatio
TP 2: Asiakaslähtöinen jatkuva oppiminen
TP 3: Jatkuva oppiminen ja pienet osaamiskokonaisuudet yliopistoissa
TP 4: Koulutustarjonnan suunnittelun yhteistyömalli
TP 5: Viestintä
Yliopistoverkosto jatkuvan oppimisen edelläkävijänä – UEFConnect
Ota yhteyttä
Hankkeeseen liittyviä artikkeleja ja julkaisuja
- TYÖPAKETTI 3: Iloranta E. & Laine K, 2025 : Pienet osaamiskokonaisuudet työikäisten koulutustasoa ja työllisyyttä nostamaan – eSignals Pro
- TYÖPAKETTI 3: Iloranta E. & Laine K, 2025 : https://esignals.fi/pro/2025/06/02/pienet-osaamiskokonaisuudet-suomessa-tilannekatsaus-kevaaseen-2025/
Hankkeen tiedot
AMKmicro – Jatkuva oppiminen ja pienet osaamiskokonaisuudet työelämän osaamisen kehittäjänä
Tiedot
Budjetti
Asiasanat
Yhteistyökumppanit



