Kaksi näkökulmaa virtuaalituotantojen tarinankerrontaan – matkatuliaiset VP Gathering 2025 konferenssista
Kiteytimme tähän juttuun kaksi konferenssipuheenvuoroa, jotka käsittelevät tarinankerrontaa erilaisista näkökulmista. Puheenvuorot ovat katsottavissa kokonaisuudessaan YouTubessa.
Mata Haggis-Burridge, Breda University of Applied Sciences:
Haggis-Burridge on pelisuunnittelija ja kirjoittaja sekä luovien ja viihdepelien professori Bredan ammattikorkeakoulussa. Hänellä on 25 vuoden kokemus pelien, animaatioiden, lyhytelokuvien ja tarinoiden kirjoittamisesta. Haggis-Burridge on ollut mukana virtuaalituotantoihin liittyvässä hankkeessa (VP Studio Network), jonka puitteissa hän on laatinut useita mikrokäsikirjoituksia virtuaalituotantoihin. Tässä työssä syntyneiden havaintojen pohjalta hän jakaa vinkkinsä, mitä kannattaa ottaa huomioon, kun lyhyisiin käsikirjoituksiin pohjautuvia tuotantoja tehdään pienillä ja keskikokoisilla LED-seinillä.
Näytön koko
- Käsikirjoittajan on huomioitava, miten henkilöhahmot liikkuvat tilassa ja ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Kohtaukset kannattaa suunnitella niin, että henkilöhahmojen jalkoja ei näytetä, sillä taustan kanssa yhteensopivan lattian tai maan rakentaminen ei ole välttämättä kannattavaa pienissä tuotannoissa. Tästä syystä esimerkiksi takaa-ajokohtauksia ei kannata kirjoittaa mukaan.
- Koska kameraa ei voi pienellä seinällä panoroida kovin laajalti, olisi suositeltavaa suunnitella kohtaus, joka koostuu rajatuista erillisistä otoista ja suppeista kameran liikkeistä
- Jo käsikirjoitusvaiheessa kannattaa selvittää mahdolliset saatavilla olevat, sekä digitaaliset että fyysiset lavasteet ja rekvisiitta, jotka ”kirjoittaa” mukaan tarinaan.
Miksi virtuaalituotanto?
- Virtuaalituotantoteknologian tulee tehdä filmintekemisestä helpompaa:
- voit luoda monimutkaisia, suuria, fantastisia ja kaukaisia kuvauspaikkoja; jotain, mitä et voi toteuttaa helposti aidossa ympäristössä
- saat tuotantoon helposti kaukana olevia joukkoja, jotka eivät väsy milloinkaan tekemään sitä, mitä kohtauksessa tarvitaan (esimerkiksi taistelemaan) verrattuna avustajiin
- voit kontrolloida muun muassa vuorokaudenaikaa ja sääolosuhteita
Kirjoittaminen
- Älä mieti liikaa asioiden selittämistä auki. Riittää, että käsikirjoituksesta löytyy päähenkilö(t) haastavassa tilanteessa. Luota tuotantotiimin, näyttelijöiden ja yleisön tulkintaan. Ohjaaja ja tuotantotiimi vievät kirjoittajan visiota eteenpäin.
- Lyhytfilmeissä tärkeää on suppeus; lopun voi jättää avoimeksi, jolloin katsoja muodostaa itse loppuratkaisun.
- Yksinkertaisen ja hyvän lyhytelokuvan kaava: päämäärä, konflikti ja lopputulema. Tämä mahdollistaa päähenkilön sopeutumisen ja muuttumisen tarinan sisällä.
Mata Haggis-Burridge myös muistuttaa, että reunaehdot ja rajat voivat usein ruokkia inspiraatiota. Käytettävissä olevan teknologian ja studion fasiliteettien muodostamat raamit voivatkin siis olla keino mitä mainiompien tarinoiden kertomiseen sen sijaan, että niiden antaisi rajoittaa omaa luovuutta. Loppujen lopuksi kyse on kiinnostavien tarinoiden kertomisesta, jota teknologia tukee.
Dr. Jodi Nelson-Tabor, Final Pixel Academy:
Jodi Nelson-Tabor on virtuaalituotantojen kouluttajana toimivan Final Pixel Academyn johtaja, näyttelijä, elokuvantekijä sekä tutkija. Hän kertoi puheenvuorossaan, kuinka virtuaalituotannoille ennustetaan kasvua ($3.21 miljardista vuonna 2025 $11.02 miljardiin vuonna 2034), minkä vuoksi ala tarvitsee panostuksia nykyisten työntekijöiden kouluttamiseen, vahvempaa alan ja koulutuksen välistä yhteistyötä, valmiuksia vastata alan nopeasti muuttuviin vaatimuksiin sekä vankkaa työmarkkinatietoa luoville aloille, jotta voidaan paremmin ymmärtää työnantajan tarpeita. Nelson-Tabor listaa nipun ydintaitoja ja kehittämistoimenpiteitä, joita tämänkaltaisessa muuttuvassa ympäristössä tarvitaan:
- ongelmanratkaisutaidot
- kriittinen ajattelu
- resilienssi
- mukautumiskyky
- koulutusohjelmat
- alan työpajat ja master class -luennot
- poikkitieteellinen yhteistyö
Puheenvuorossaan Nelson-Tabor painottaa, että virtuaalituotannot ovat monialainen tiimilaji, joka yhdistää luovaa, teknistä ja tarinankerrontaosaamista. Virtuaalituotannot voidaan nähdä erinomaisena esimerkkinä alojen välisiä siiloja rikkovasta toiminnasta. Se myös haastaa alaa ajattelemaan, miten monialaista yhteistyötä tulisi toteuttaa ja miten tekemisessä olisi samalla mahdollista huomioida moninaisuus, yhdenvertaisuus ja osallisuus.
Sosiaalisen kestävyyden lisäksi virtuaalituotannoilla on vaikutusta ekologisen kestävyyden kehittämiseen esimerkiksi pienentämällä tuotantojen/alan hiilijalanjälkeä. Final Pixel on jo tuotannoissaan osoittanut, että virtuaalituotanto voi olla jopa 90 % vähäpäästöisempi, 50 % edullisempi ja 50 % nopeampi verrattuna ”perinteisiin” tuotantoihin, eikä luovuudestakaan täydy tinkiä, päinvastoin.
Muuttuvassa ja epävarmassa maailmassa sekä alan kehityksessä mukana pysymiseen Nelson-Tabor ehdottaa seuraavia toimenpiteitä:
- tue elinikäistä oppimista
- vaali monialaista yhteistyötä
- omaksu ketteriä työnkulkuja
- investoi nouseviin teknologioihin
- vahvista johtajuutta etenkin siirtymällä hierarkisesta johtamisesta tiimi- ja vertaismalleihin, joissa yksilöt auttavat toisiaan kukoistamaan ja panostavat yhteiseen tavoitteeseen.
Nelson-Tabor nostaa puheenvuorossaan esiin Sahil Bloomin tulevaisuuden näkemyksen: me ihmiset kaipaamme aina aitoa, henkilökohtaista yhteyttä, etsimme merkitystä, tarkoitusta ja selkeyttä huolimatta siitä, että teknologiamme kehittyy ja olemme sen ympäröiminä.
Lopuksi Nelson-Tabor heittää ilmoille hyvän haasteen: “Let’s rethink creativity and focus on storytelling as a universal approach.”
Osallistuminen VP Gathering 25 seminaariin oli osa Virtuaalistudiosta liiketoimintaa -hankkeen toimenpiteitä. Hanke oli käynnissä 1.3.2024 – 30.8.2025 ja se oli Euroopan Unionin osarahoittama Kymenlaakson liiton myöntövaltuudella.
Lähteet
Haggis-Burridge, M. 2025. Considerations in writing short films for VP. Breda University of Applied Sciences. YouTube. Videoleike. Julkaistu 3.7.2025. Saatavissa: https://youtu.be/gZRjTsAci1g?si=jAb-wBPEDLZjUTU- [viitattu 7.8.2025].
Nelson-Tabor, J. 2025. Shaping the Future of Digital Storytelling. Breda University of Applied Sciences. YouTube. Videoleike. Julkaistu 3.7.2025. Saatavissa: https://youtu.be/NHMNDfqNmU8?si=0uwrSXJJWlgmdxCa [viitattu 7.8.2025].