
Meduusa-studio
Virtuaalituotantotila Kouvolan kampuksella
Meduusa-studio on Kouvolan kampuksella sijaitseva virtuaalistudio, joka tuo kansainvälisen tason teknologian ja koulutuksen kokeiltavaksi ja opiskeltavaksi.
Virtuaalituotantoteknologia itsessään paitsi mahdollistaa uudenlaisen tuotantomallin, tuo myös kestävän kehityksen aatteisiin sopivaa säästöä matkustamisen ja fyysisen lavastuksen merkittävän vähenemisen näkökulmasta.
Huipputeknologiaa ja asiakaslähtöistä tuotantoa
Mitä on virtuaalituotanto?
Virtuaalituotanto mullistaa elokuva- ja audiovisuaalisen alan yhdistämällä pelimoottorit, liikettä seuraavan kameran ja LED-seinät luodakseen vaikuttavia ja todentuntuisia kohtauksia. Tämä teknologia mahdollistaa realististen ympäristöjen luomisen ja kuvaamisen studiossa, mikä säästää aikaa, kustannuksia ja ympäristöä.
Mitä kaikkea Meduusa-studiossa voi tehdä?

Virtuaalituotannot
Virtuaalituotannot
Virtuaalituotanto yhdistää reaaliaikaisen 3D-grafiikan, LED-seinät ja kameratekniikan, jolloin elokuvat, mainokset ja pelisisällöt voidaan kuvata valmiiksi lavastetuissa digitaalisissa ympäristöissä. Se tuo tekijöille luovan vapauden ja mahdollisuuden nähdä lopullinen lopputulos heti kuvaushetkellä.

Motion Capture
Motion Capture
Liikkeenkaappaus (motion capture) tallentaa näyttelijän tai esiintyjän liikkeet tarkasti digitaalisessa muodossa, jotta ne voidaan siirtää suoraan 3D-hahmoihin. Menetelmä mahdollistaa luonnollisen ja realistisen animaation elokuviin, peleihin ja virtuaalituotantoihin.

Holografinen projisointi
Holografinen projisointi
Holografinen projisointi luo kolmiulotteisen, ilmassa leijuvan kuvan, jota voi tarkastella useasta kulmasta ilman erillisiä laseja. Se tarjoaa vaikuttavan ja futuristisen tavan esittää sisältöä esimerkiksi tapahtumissa, näyttelyissä ja esityksissä.
Virtuaalistudion tekniikka
LED-volume
Meduusa studion pienempi seinä on Spider Series – Mini 4-in-1 -led-kabineteista koottu 4 metriä leveä ja 2,62 metriä korkea kuvausseinä.
Seinässä on korkea kontrasti (jopa 10 000:1), erittäin kirkas (kirkkaus jopa 1500 nits) ja erittäin korkea virkistystaajuus (refresh / päivitystaajuus jopa 7680 Hz) eli siinä on erinomainen projektiokuvausominaisuus, vähentää esimerkiksi moiré‑ilmiötä kameralla kuvatessa.
Meduusa studion uusi 10 metriä leveä ja miltei 4 metriä korkea seinä otetaan käyttöön lokakuussa 2025 ja koostuu samoista led-kabineteista.


Kamera
Meduusa studiolla on käytössä kaksi kameraa:
Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K Pro on elokuvatuotantoon suunniteltu kompakti, mutta erittäin suorituskykyinen kamera. Siinä on Super 35 -kokoinen 6K HDR-kenno, joka tuottaa elokuvatasoista kuvaa laajalla dynaamisella alueella ja luonnollisilla väreillä.
Blackmagic URSA Mini Pro 12K on ammattilaistason elokuvakamera, jossa on 12K-resoluution Super 35 -kennon. Sen 80 megapikselin kuvakenno tuottaa erittäin yksityiskohtaista kuvaa ja mahdollistaa jälkituotannossa rajaukset ja erottelut ilman laadun heikkenemistä.
Mocap
MoCap – Liikkeenkaappaus
Meduusa Studiolla on kaksi liikkeenkaappausjärjestelmää:
OptiTrack X22
OptiTrack X22 on huippuluokan liikkeenkaappausjärjestelmä, jota käytetään paljon elokuva- ja pelituotannoissa. Se perustuu tarkkoihin infrapuna-kameroihin ja heijastaviin merkkeihin (markers), jotka kiinnitetään näyttelijän tai esineen päälle. Kamerat seuraavat markkereiden liikettä reaaliajassa ja muuntavat sen digitaaliseksi dataksi. Näin pienimmätkin liikkeen vivahteet tallentuvat tarkasti 3D-malliin. OptiTrack X22 sopii erityisen hyvin tilanteisiin, joissa tarvitaan äärimmäistä tarkkuutta ja useiden henkilöiden yhtäaikaista kaappausta, kuten isoissa elokuvakohtauksissa tai vaativissa peliprojekteissa.
Rokoko
Rokoko on kevyempi liikkeenkaappausjärjestelmä. Se toimii ilman ulkoisia kameroita käyttäjän yllä olevan puvun ja sensorien avulla. Käyttöönotto on nopeaa, ja liikkuminen on vapaata missä tahansa tilassa, sillä järjestelmä ei vaadi erillistä studiolaitteistoa. Rokoko soveltuu hyvin pienempiin tuotantoihin, etäkäyttöön ja tilanteisiin, joissa tarvitaan tehdä ketterästi liikkeenkaappaus.


Valaisukalusto
Meduusa Studion valokaluston rungon muodostavat Aputure Amaran 300C RGBWW valo-ohjauksella, Aputure Nova p300C soft light led-paneelit myös RGBWW -ohjauksella ja Aputure Infinibar PB12 –efektivalot.
Voimme ohjata valaistusta käyttäen Unreal Engine pelimoottoria, josta otamme valo-ohjauksen tiedot ethernet-kaapelia pitkin ja muutamme signaalin valojen ymmärtämään DMX-muotoon. Tämä tuo aivan uuden kulman suunnitella valaistus virtuaalituotantoon.
Demotuotantoja ja kokeiluja
Portaali materiaaleihin
Ostajan opas
Kokosimme yhteen vinkkejä ja huomioita virtuaalituotannoista
Unreal-pohjat
Meduusa-studion uusi virtuaalituotantotila valmistuu lokakuussa 2025. (Uudet pohjat tulossa.)
Tekninen raideri
Studion tekninen raideri toimitetaan pyynnöstä.
Virtuaalistudiosta liiketoimintaa -hanke
Virtuaalistudiosta liiketoimintaa -hanke oli käynnissä 1.3.2024 – 31.8.2025, ja se oli Euroopan Unionin osarahoittama Kymenlaakson liiton myöntövaltuudella.


Hankkeen toimenpiteitä

Käyttäjätietoa studion kehittämiseen
Käyttäjätietoa studion kehittämiseen
Selvitimme haastatteluilla, mitä studion kehittämisessä tulisi huomioida.

Virtuaalituotannon koulutustarpeet
Virtuaalituotannon koulutustarpeet
Kartoitimme alasta kiinnostuneiden koulutustarpeita työpajassa.

Virtuaalistudion visioita aluekehittämiseen
Virtuaalistudion visioita aluekehittämiseen
Esittelimme kolme virtuaalituotantoihin pohjautuvaa visiota Kymenlaakson kehittämiseksi.

Toimintamalliluonnos: Virtuaalituotannot Meduusa-studiolla
Tämä nelikenttä avaa Meduusa-studion toimintamallia virtuaalituotantojen näkökulmasta. Y-akselilla on tarkastelussa läsnä – verkossa -tapahtuva toiminta. X-akseli kertoo virtuaalituotannoissa tarvittavan osaamisen laajuudesta.
Verkon välityksellä voidaan tarjota verkostoja ja tutoriaaleja etenkin opiskelijoille, sekä inspiraatiota meillä ja kumppaneidemme studioilla kuvatuista tuotannoista ja kertoa siten ulospäin, minkälaiset tuotannot ovat mahdollisia toteuttaa.
Meduusa-studion fyysiset tilat ovat opiskelijoiden ja TKI-toiminnan käytössä erilaisten kokeilujen ja demojen tekemiseen sekä yhdessä oppimiseen. Myös työelämä on tervetullut osallistumaan demotason työskentelyyn.
Laajempaa ja monipuolisempaa osaamista tarvitaan, kun studiolla tehdään täysimittaisia tuotantoja yhteistyössä työelämän kanssa. Tällöin tekemisen monialaisuutta lisäävät esimerkiksi puvustus ja näyttelijät.
Esimerkkejä virtuaalituotannoista arvioituna niiden monialaisuuden ja virtuaalisuuden asteen mukaan
Tässä nelikentässä virtuaalisuuden asteella tarkoitetaan yksinkertaista-monimutkaista virtuaalituotantoa tai sitä millä asteella tai kuinka laajasti erilaista virtuaalistudion tekniikkaa tuotannoissa on käytetty. Yhteistyön monialaisuus liikkuu virtuaalituotantojen ydinosaamisesta laajempaan ja yleisempään tuotanto-osaamiseen.
Nelikenttään sijoitetut tuotannot (valkoiset laatikot) ovat eurooppalaisilla virtuaalistudioilla toteutettuja kuvauksia. Kartoitus toimi eräänlaisena työkaluna oman ymmärryksen lisäämiseen ja alan benchmarkaukseen. Nelikenttä auttaa hahmottamaan tuotantojen laajuutta sekä antaa tukea tulevien tuotantojen suunnitteluun. Mustapohjaiset tekstit ovat ehdotuksia tyypillisistä tuotannoista tai kohtauksista, joihin virtuaalituotannot soveltuvat.
Esimerkkeinä olevat tuotannot on nelikenttään sijoittanut Virtuaalistudiosta liiketoimintaa -hankkeen tiimi sekä joukko virtuaalituotantoihin perehtyneitä opiskelijoita. Nelikenttä edustaa tämän ryhmän näkemyksiä virtuaalisuuden asteesta ja yhteistyön monialaisuudesta.

Hankkeen kokemuksia

Tuote- ja muotikuvaukset virtuaalistudiolla
Tuote- ja muotikuvaukset virtuaalistudiolla
Tuote- ja muotikuvaustyöpaja osoittautui hyväksi tavaksi esitellä teknologiaa ja innostaa yhdessä oppimiseen.

Kamera käy, Kymenlaakso!
Kamera käy, Kymenlaakso!
Seminaari esitteli visioita aluekehittämiseen paikallisille elinkeino- ja kehittämistoimijoille.

Selfieseinä Nuorten Meripäivillä
Selfieseinä Nuorten Meripäivillä
Liikuteltava virtuaalistudio toimi eeppisenä kuvausseinänä Nuorten Meripäivillä.

Virtuaalituotannon koulutustarpeet
Virtuaalituotannon koulutustarpeet
Selvitimme minkälaista täydentävää koulutusta ja työpajoja alueen media-alan toimijat tarvitsisivat päästäkseen kiinni virtuaalituotantojen tekemiseen.

Tarinankerronta virtuaalituotannoissa
Tarinankerronta virtuaalituotannoissa
Kiteytimme tähän juttuun kaksi konferenssipuheenvuoroa, jotka käsittelevät tarinankerrontaa virtuaalituotannoissa.

Vain mielikuvitus on rajana virtuaalituotannoissa
Vain mielikuvitus on rajana virtuaalituotannoissa
Lue lisää virtuaalituotannon perusideasta ja käyttökohteista.
Kysy lisää palvelusta
Henri Brandt
TKI-asiantuntija
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
henri.brandt@xamk.fi
