Kasvua elämystaloudesta – Mistä lähden liikkeelle?
Mitä kaikkea on elämystalous?
Elämystalouden alle voidaan luokitella kaikki sellainen liiketoiminta, jossa pääasiallinen tuote tai palvelu on elämys. Elämyksiä voidaan toteuttaa kaikilla liiketoiminta-aloilla. Yksinkertaistettuna elämystalous on kaikkea, jossa yritykset luovat ja myyvät muistettavia kokemuksia ja tunteita. Elämykset voivat olla mm. osa matkailua, viihdettä, urheilua, kulttuuria tai muita aktiviteetteja, jotka rikastuttavat yksilön elämää ja tarjoavat henkistä pääomaa. Merkityksellisyyden kokemus on yksi elämystalouden keskeisistä tavoitteista. Hyvin toteutettu elämys jättää pysyvän tunnejäljen kokijaansa ja elämysten toteuttajan tässä onnistuessaan on ymmärrettävä kuluttajien tarpeita ja odotuksia.
Elämykset voivat olla paikan päällä toteutuvia, digitaalisissa ympäristöissä toteutuvia tai näiden yhdistelmiä. Tunnetusti matkailu on yksi elämystalouden keskeisistä osa-alueista, mutta kasvumahdollisuuksia elämystalouden saralla on valtavasti mm. valmistavassa puuteollisuudessa ja elintarviketeollisuudessa. Olemme nähneet jo vierailu- ja osaamiskeskuksia suuremmilta teollisuuden toimijoilta, jotka palvelevat elämystalouden rajapinnassa. Jatkossa voisimme kannustaa kaikkia yrityksiä pohtimaan elämystalouden mahdollisuuksia.

Interreg Central Baltic -ohjelmakauden yksi kärkitavoitteista on uusien skaalautuvien kasvuyritysten lisääminen
Ensimmäisellä kehityskierroksella Suomesta on mukana 11 alle seitsemän vuotiasta etelä-savolaista matkailu- ja luovan alan yritystä, joille haetaan kasvua elämystuotteista. Koko Baltiasta kasvua haetaan ohjelman aikana yhteensä 60 yritykselle.
Ohjelma on jakaantunut neljään eri moduuliin: Ymmärrys ja lähtötilanne, kasvun ideointi ja suunnittelu, elämystuotteiden testaus ja valmistelu sekä lanseeraus ja mittarointi. Vaiheet rakentuvat täsmäkoulutuksista, asiantuntijasparrauksista, opintomatkoista ja verkkokoulutuksista. Tärkeässä roolissa on avoin keskusteluyhteys ja tuki kasvun suunnitteluun ja toteuttamiseen koko prosessin ajan.
Viereisessä kuvassa keskellä edessä on projektipäällikkö Heli Pöyry ja hänen ympärillään osa hankkeen ensimmäisellä kierroksella mukana olevista yrityksistä. Vasemmalta Antti Kuitunen (Palsin tila), Liisa Pappinen (Käärmekallion eläinpiha), Katja Antonoff (Yöveden Ateljeekoti), Eeva Ojalehto (Unelma Elämä), Saara Liukkonen (Landhaus Kekkola), Olli Luukkonen (Metsäsydän), Heli Pitkänen (Kuplas), Mikko Jokipii (Dinosaurock), Kirsi Kuusisto (Xamkin matkailun lehtori), Jaana Kivalainen (Lotjaniemivillat) ja Piia Mäkilä (Huoneistomajoitus Unelma). Yritysten uudet elämystaloustuotteet on määrä lanseerata viimeistään kesäsesongille 2026.

Mistä lähden liikkeelle elämystaloustuotteiden kehityksessä?
Kaikki lähtee liikkeelle elämystalouden kokonaisuuden ymmärtämisestä, jota voi opiskella itsenäisesti tai esim. hakemalla mukaan seuraavalle Scaling Up-ohjelmakierrokselle keväällä 2026. Kun teoreettinen ymmärrys elämyksen muodostumiseen vaativista tekijöistä on hankittu, on yritysten hyvä kartoittaa nykyiset palvelut ja miettiä minkälaiset elämystuotteet sopivat tukemaan oman yrityksen olemassa olevaa toimintaa. Tätä varten on hyvä kartoittaa potentiaaliset asiakassegmentit, tutkia mahdolliset uudet myyntikanavat ja täten analysoida mistä kasvua on mahdollista saada. Elämystuotteiden avulla on konkreettinen mahdollisuus laajentaa nykyistä asiakassegmenttiä ja täten saavuttaa toivottua kasvua.
Tärkeässä roolissa elämystaloustuotteiden onnistuneessa myynnissä on asiakaskokemuksen visualisointi. Faciliteettien näyttämisen sijaan olisi hyvä pystyä visualisoimaan ja sanoittamaan mitä asiakas saa, kokee, voi, pystyy, tuntee, näkee, kuulee jne. Tunteen, merkityksellisyyden ja asiakkaan kokemien huippuhetkien visualisoinnilla myynnin ajurina on kriittinen merkitys. Alalla, jossa haetaan kasvua muistettavilla kokemuksilla ja tunteilla, ei riitä pelkät kuvaukset toimintaympäristöstä.
Tunteen, merkityksellisyyden ja asiakkaan kokemien huippuhetkien visualisoinnilla myynnin ajurina on kriittinen merkitys.

Yksi lähestymistapa elämystaloustuotteisiin on erilaiset luovat työpajat. Kuvan ryhmäharjoituksessa Aparaaditehtaalla Viron Tartossa hankeyritykset pääsivät testaamaan luovuuttaan kehittämällä kierrätysmateriaaleista luovia ratkaisuja erilaisiin yhteiskuntamme sosiaalisiin haasteisiin. (Kuvaaja Heli Pöyry)
Miten tunnistan potentiaaliset uudet asiakasryhmät elämystaloustuotteille?
Asiakasryhmien määrittelyssä ja tunnistamisessa voi käyttää hyödyksi mm. kaikille avoimia Visit Finlandin tarjoamia segmentointimalleja ja työkaluja. Nämä auttavat matkailupalveluiden tarjoajia tuote- ja palvelukehityksessä ja viestinnän suunnittelussa valitulle kohderyhmälle. Matkailijasegmenttejä voi myös soveltaa vapaasti strategiseen työhön sekä kaikkeen myynnin edistämiseen. Potentiaalisten uusien asiakassegmenttien määrittämisen jälkeen kannattaa valita uusien elämystuotteiden testausryhmään haluttuja asiakassegmenttejä. Testauksen ja palautteen jälkeen on helpompi tehdä elämystuotteille lopullinen palvelupolku ja käsikirjoitus. Hyvä suunnittelu ja palvelun laadun varmistaminen on avain asemassa elämystuotteiden käytännön toteutuksessa. Jo elämystuote sanana lupaa, että palvelu sisältää elämyksellisyyden elementit ja tämä tulee varmistaa toteutuksessa hyvän tuotesuunnittelun ja asiakaskokemuksen ymmärryksen avulla.
Lisätietoja
Scaling experiences -hankkeen tavoitteena on skaalata osallistujayritysten liiketoimintaa ja tuotekehitystä uudelle tasolle elämystalouden liiketoimintamallin avulla. Kehitysohjelmaan pääsee mukaan n. 80 uutta, kasvavaa pk-yritystä Etelä-Savosta, Etelä-Karjalasta, Virosta ja Latviasta. Ohjelma on suunnattu luoville aloille sekä matkailu- ja ravintola-alan yrityksille, jotka ovat perustettu seitsemän vuoden sisällä. Ohjelmassa on kaksi kierrosta, joihin haetaan mukaan hakulomakkeella. Ensimmäinen kierros 9/2025-5/2026 ja toinen kierros 9/2026-5/2027.
Hankkeen hallinnoija: Tartu County Tourism Foundation
Osatoteuttajat: Tartu Centre for Creative Industries, Association of local Authorities of Lääne-Viru, NGO Vidzeme Creative Hives, Latgale Region Tourism Association, XAMK South-Eastern Finland University of Applied Sciences
Rahoittaja: Interreg Central Baltic Programme by the European Union