Mitä hyötyä tästä oikeasti on? Yrittäjien kouluttaminen tarve edellä

Ensin kysyttiin: missä sinä tarvitset apua?

Yrittäjien osallistuminen alkoi digiosaamiskartoituksella ja henkilökohtaisella keskustelulla yritysneuvojan kanssa. Näissä kartoitettiin paitsi osaamisen nykytila, myös konkreettiset kehittämistarpeet yrityksen liiketoiminnassa. Tässä vaiheessa käytiin läpi liiketoiminnan tavoitteita, pullonkauloja ja asiakasymmärrystä. Näiden pohjalta syntyi käsitys siitä, millaisille koulutuksille on tarvetta.

Koulutusten pyöriessä yrittäjiltä kerättiin jatkuvasti palautetta ja koulutustoiveita. Uusia koulutuksia järjestettiin esille nousevien teemojen, kuten tekoälyn, Instagramin tai verkkokirjoittamisen, ympärille. Näin koulutukset olivat osa ketterää ja reagoivaa palvelua.

Käytännönläheisyys koulutuksissa

Tarvelähtöisyys näkyi myös koulutusten toteutuksessa. Esimerkiksi verkkokirjoittamisen koulutuksessa osallistujat saivat ennakkotehtävänä lähettää omia tekstejään kouluttajalle, joka käytti niitä esimerkkeinä ja antoi palautetta. Tällainen osallistava työskentely vei oppimisen suoraan kiinni yrittäjän omaan tekemiseen. Samalla osallistujat näkivät toistensa ratkaisuja, mikä vahvisti vertaistukea ja lisäsi näkökulmia.

Monissa koulutuksissa osallistujia pyydettiin jo ennen koulutuspäivää arvioimaan osaamistaan ja kertomaan toiveistaan. Tämän pohjalta kouluttaja pystyi mukauttamaan sisällöt juuri tämän ryhmän tarpeisiin ja taitotasoon sopivaksi.

Saatu hyöty näkyi palautteissa

Koulutusten jälkeen kerätyt palautteet olivat yksiselitteisiä: keskiarvot liikkuivat arvosanassa 4,7/5, ja erityisesti kiitettiin koulutusten käytännönläheisyyttä ja sovellettavuutta. Esimerkiksi digimainonnan koulutuksissa yrittäjät kokivat oppineensa selkeämmin seuraamaan kampanjoiden tuloksia ja kohdentamaan mainontaa tehokkaammin.

Tärkeintä oli kuitenkin se, että opittua otettiin käyttöön heti koulutuksen jälkeen. Kun opittua sovelletaan yrittäjän omaan arkeen, siitä tulee merkityksellistä ja motivoivaa.

Tarvelähtöisyys on koko koulutuksen ydin

Koulutuksen suunnittelussa on helppo lähteä sisällöistä, aikatauluista ja kouluttajista käsin. Digiportaiden kokemus osoittaa, että vaikuttava koulutus rakennetaan toisinpäin. Ensin ymmärretään yrittäjän arkea ja vasta sen jälkeen päätetään, mitä koulutetaan ja miten.

Yrittäjän aikaa ei pidä tuhlata. Kun koulutus tarjoaa vastauksia juuri niihin kysymyksiin, jotka jo valvottavat öisin, syntyy tuloksia.

Lue koko artikkeli:
Digiportaat: askelmia asiakaslähtöiseen digiliiketoimintaan
Koulutus, joka näkyy ja tuntuu tuloksissa

Tutustu myös näihin artikkeleihin