Nuorisotyö on koulussa nuorta ja koko yhteisöä varten
Kevään 2025 aikana olemme Nuoskassa käyneet järjestelmällisesti läpi kirjallisuutta ja muuta dokumentaatiota, joka käsittelee koulu- ja oppilaitosnuorisotyötä. Mukana on ollut tutkimuksia, artikkeleita ja opinnäytetöitä. Tarkoituksena on ollut hahmottaa yleisimpiä määritelmiä ja tunnistaa samalla olennaisia tietoaukkoja, joita täydennetään ja täsmennetään myöhemmin yhdessä kentän toimijoiden kanssa.
Tarkastelun kohteena ovat olleet erityisesti koulunuorisotyön tavoitteet, sisällöt ja roolit. Työn edetessä sisällöistä puhuttaessa on koettu olennaisena puhua myös erikseen työn periaatteista. Tulemme tarkastelemaan rooleja myös suhteessa muihin monialaisen yhteistyön ammattilaisiin kuten opetushenkilöstöön, kuraattoreihin ja kouluvalmentajiin. Etenkin kouluvalmentajan rooli suhteessa koulunuorisotyöhön on erityisen kiinnostava. Ovatko ammattiryhmät lähes samaa työtä tekeviä vai erikseen määriteltävissä?
Työtä vaikeuttaa osaltaan nimikkeiden moninaisuus. Vaikka esimerkiksi koulunuorisotyöntekijä ja kouluvalmentaja ovat jo varsin yleisiä termejä, on nuorisotyöllistä toimintaa toteutettu kouluissa ja oppilaitoksissa kymmenillä eri nimikkeillä. Nimikkeiden kirjavuus ja työmuodon määritelmän vakiintumattomuus on aiheuttanut hämmennystä esimerkiksi silloin, kun työntekijä on vaihtanut paikkakuntaa ja siirtynyt työmuotoa eri tavoin määrittelevään oppilaitokseen. (Ks. kuva 1.)

Alustava jäsennys: mitä koulunuorisotyö on?
Tekemämme kirjallisuuskatsauksen pohjalta koulunuorisotyö jäsentyy tässä vaiheessa määrittelytyötä seuraavasti:
Koulunuorisotyö tukee nuoren kasvua kohti aikuisuutta ja toimii muille ammattilaisille kasvatuskumppanina koulun arjessa. Työtä ohjaavat periaatteet korostavat nuorilähtöisyyttä, non-formaaliutta ja vapaaehtoisuutta – nuorisotyö koulussa tarjoaa turvallisen, kiireettömän ja joustavan aikuisresurssin, joka asettuu nuorten ja nuoruuden puolelle. Koulunuorisotyössä korostuvat kouluyhteisöön ja opintoihin kiinnittymisen tukeminen, sosiaalisten suhteiden ja nuoren toimijuuden vahvistaminen sekä kouluviihtyvyyden ja yhteisöllisyyden edistäminen.
Tämä määritelmä ei ole lopullinen – se on alustava hahmotus, jota täsmennetään ja testataan analyysiä edistäen ja yhteiskehittämisen kautta.
Määrittelyn tarkoitus ja seuraavat vaiheet
Määrittelytyöllä tuetaan prosesseja, jossa koulu- ja oppilaitosnuorisotyötä kirjataan osaksi opetus- ja opiskeluhuoltosuunnitelmia. Tällä pyritään vakinaistamaan ja vahvistamaan nuorisotyöllistä resurssia kestävänä osana kuntien hyvinvointistrategioita ja koulujen perustehtävää.
Jotta koulu- ja oppilaitosnuorisotyö voidaan vakiinnuttaa ymmärrettävällä ja yhdenmukaisella tavalla eri puolilla Suomea, tarvitaan selkeä ja laajasti tunnistettu määritelmä sekä työnimikkeistön yhtenäistämistä.
Määrittelytyö jatkuu Nuoskan toimintakauden ajan. Tavoitteena on, että kauden päättyessä on käytettävissä valtakunnallisesti yhteinen määritelmä ja sanasto sekä suomen- että ruotsinkielisenä.
Koulunuorisotyö on nuorelle kasvun kumppani ja koulun muulle henkilöstölle kasvatuksen kumppani – ja jatkossa yhä näkyvämpi ja selkeämmin sanoitettu osa kouluyhteisön arkea.
Heikki Kantonen, TKI-asiantuntija, Osaamiskeskus Nuoska, Juvenia
Armi Itätalo, asiantuntija, Osaamiskeskus Nuoska, Opinkirjo
Kuva: Gerd Altman, Pixapay
Kirjallisuuskatsauksen keskeisiä lähteitä
Eerikäinen, V. & Pöyry, S-M. 2024. Nuorisotyötä ammatillisissa oppilaitoksissa. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Xamk inspiroi 80. Saatavilla: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-577-2
Hännikäinen-Uutela, A-L. & Penttinen, P. 2023. Koulunuorisotyö. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Xamk oppimateriaalit 2. Saatavilla: https://www.theseus.fi/handle/10024/793287
Jurvanen, S., Kauppinen, E., Kiilakoski, T., Kivijärvi, A., Laine, S., Nyman-Kurkiala, P. & Siegfrids, A. 2021. Mitä koulunuorisotyö on? Tutkimuskatsaus koulunuorisotyön määritelmiin ja tavoitteisiin. Näkökulma 75. Nuorisotutkimusseura. Saatavilla: https://nuorisotutkimus.fi/nakokulma75/
Kantonen, H., Hännikäinen-Uutela, A-L. & Kiilakoski, T. 2021. Nuorisotyötä kouluissa ja oppilaitoksissa. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Xamk kehittää 165. Saatavilla: https://www.theseus.fi/handle/10024/505526
Kivijärvi, A., Kauppinen, E. & Kiilakoski, T. 2024. Poikkeusoloista uuden kynnykselle. Kunnallinen nuorisotyö suomessa 2023. Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisuja, 186 Kenttä. Saatavilla: https://edition.fi/nuorisotutkimusseura/catalog/view/967/951/3478-1
Kivijärvi, A., Kauppinen, E., Kiilakoski, T. & Leskinen, J. 2022. Hidasta kasvua ja lisääntyviä vastuita. Kunnallinen nuorisotyö suomessa 2021. Kanuuna-verkosto, Nuorisotutkimusseuran/Nuorisotutkimusverkoston julkaisuja 238. Saatavilla: https://edition.fi/nuorisotutkimusseura/catalog/view/970/965/3491-1
+ monia muita