Paperilta pikseleihin: Harshin ja Markon yrittäjyyspolku Happiness Gamesin parissa

Xamkin vilkkaassa Game Track -tapahtumassa, demojen ja digitaalisten prototyyppien keskellä, yksi esittelypiste herätti erityistä huomiota – lautapeli. Kyseessä oli Scram, jonka on luonut kansainvälinen opiskelijayrittäjä Harsh Manek Savonlinnasta yhdessä kotkalaisen tiimikaverinsa Marko Haajan kanssa. Kaksikko on lähtenyt liikkeelle poikkeuksellisella tavalla suomalaisessa startup-ekosysteemissä yrityksensä, Happiness Gamesin, kautta.

Harsh ja Marko kohtaamassa ensimmäistä kertaa Xamkin Game Track tapahtumassa 2024

Palo peleihin – ja erityisesti nopeisiin sellaisiin

Harshin yrittäjyyden kipinä syttyi vuonna 2023, pitkissä lautapeli-illoissa ystävien kanssa – aikana, jolloin suuri osa maailmaa kamppaili yhä pandemian tuomien rajoitusten kanssa. Silloin hän tunsi, että jotain puuttui.

”Useimmat pelit, joita pelasimme kotona Intiassa, olivat pitkiä ja intensiivisiä,” hän muistelee. ”Pidän nopeista, kilpailuhenkisistä peleistä – kahden tai viiden minuutin kierroksista, jotka ylläpitävät energian. Niinpä aloin suunnitella itse sellaista.”

Suunnitelmasta syntyi lopulta Scram, nopeatahtinen ja vuorovaikutteinen peli, jonka Harsh kehitti alkujaan yksin ja testasi sitä ystäviensä kanssa pelkillä paperiarkeilla. Vastaanotto oli innostunut. Ystävät kyselivät jatkuvasti, onko peliä myynnissä. ”Silloin minulla ei ollut mitään myytävää,” Harsh nauraa. ”Mutta koska niin moni halusi pelin, päätin tehdä siitä tuotteen.”

Fyysisistä prototyypeistä digitaaliseen kehitykseen

Lautapelien valmistajien löytäminen ei ollut helppoa. ”Useimmat valmistajat halusivat isoja tilauksia, mutta minä tarvitsin vain prototyyppejä,” Harsh selittää. Ottaessaan yhteyttä valmistajiin ympäri Aasiaa hän löysi lopulta kotikaupungistaan paikallisen tehtaan, joka suostui ottamaan pienen tilauksen.

Lopulta Harsh toi pelin Suomeen muutettuaan Savonlinnaan, ilman varmuutta siitä, mitä seuraavaksi tapahtuisi. Mutta asiat etenivät nopeasti. Hän osallistui Xamkin Game Track -tapahtumaan Kotkassa, jossa hänestä tuli ensimmäinen lautapelin esitellyt osallistuja. Juuri siellä hän tapasi tulevan tiimikaverinsa, Markon.

Ratkaisevia palvelukokemuksia

Harsh nostaa startupinsa vauhdin syyksi erityisesti Xamkin yrittäjyys-palveluiden tuen, kuten Xamk Startup Fundin, Startup Hotline -palvelun ja *ship Startup Festivalin.

Rahoituksen avulla Harsh ja Marko pystyivät rekisteröimään yrityksensä virallisesti, hoitamaan välttämättömät kulut kuten kirjanpidon sekä saamaan lakipalveluita tavaramerkin rekisteröintiin. Kaikki tämä onnistui pitämällä kustannukset kurissa nokkelilla tee-se-itse-ratkaisuilla ja asiantuntijoiden tuella.
”En olisi osannut kuvitellakaan, kuinka paljon apua saisimme Markon kanssa,” Harsh myöntää. ”Tuki oli nopeaa ja todella avuliasta – paljon enemmän kuin odotin.”

Harsh ja Marko pitchaamassa Scram startupyritystään *ship Startup Festivalissa 2025

Kulttuuri, tiimityö ja toisiaan tukeva kumppanuus

Markon tapaaminen oli käännekohta. Hänen teknisen asiantuntemuksensa myötä Marko otti johdon digitaalisen Scramin kehittämisessä, erityisesti moninpelitoiminnoissa. Harsh kertoo: ”Yhteistyö Markon kanssa on sujunut todella mutkattomasti. Olemme samalla aaltopituudella niin työskentelytavoissa kuin tulevaisuuden tavoitteissakin. Tukeva kumppani on ollut valtava voimavara.” Vaikka tiimissä on vahvaa teknistä osaamista, he etsivät nyt apua pelin ulkoasun ja käyttökokemuksen hiomiseen ennen julkaisua.

Suomen kesä ja tauosta nauttiminen

Sen sijaan, että Harsh ja Marko näkisivät suomalaisen kesäkulttuurin haasteena, he ottavat sen vastaan hymyn kera. ”Olin hämmästynyt siitä, kuinka kaikki käytännössä hidastuu kesän ajaksi,” Harsh kertoo. ”Siksi päätimme, miksemme nauttisi siitä itsekin? Kesä on loistava hetki ladata akkuja, pitää kunnon tauko ja palata syksyllä täynnä energiaa.” Vaikka kesä on rauhallisempaa aikaa, tiimi suhtautuu optimistisesti tuleviin yhteistyökuvioihin Xamkin tutkimus-, kehitys- ja innovaatioprojektien (TKI) kanssa – he ovat luvanneet yhdistää Happiness Gamesin opiskelijaharjoittelijoihin, jotka auttavat pelin käyttökokemuksen suunnittelussa ja viimeistelyssä syyslukukauden alettua.

Oppeja yrittäjyyteen tavoitteleville opiskelijoille

Mitä Harsh sitten sanoisi toiselle opiskelijalle, joka harkitsee yrittäjyyttä? ”Tee vaan hyvää työtä,” hän vastaa yksinkertaisesti. ”Jos työ tehdään kunnolla, joku kyllä huomaa sen. Jos ihmiset jatkuvasti sanovat ’Ostaisin tämän’, ota siitä vinkki.” Vaikeista paperiprototyypeistä digitaaliseen kehitykseen ja sijoittajakeskusteluihin asti Harshin matka osoittaa, että intohimolla, sinnikkyydellä ja oikealla tuella opiskelijayrittäjät voivat muuttaa ideansa todeksi – jopa mantereiden yli.

Tutustu myös näihin artikkeleihin