Tiimini on toinen perheeni – Tiivi innostuu yhdessä tekemisestä ja kehittämisestä
Yhteistyö eri alojen ihmisten kanssa on Tiiville työn suola. Hän kertoo innostuvansa yhdessä tekemisestä, kehittämisestä, ideoinnista ja uuden oppimisesta.
– Minulla on hienot työkaverit, yhteistyökumppanit ja mahtava viestinnän ja markkinoinnin tiimini, joka on kyvykäs ja hauska toinen perheeni. Työyhteisö on ollut myös turvasatama elämän eri kriiseissä.
Tiivi kertookin työnsä olevan kaikkein parhaimmillaan ja pahimmillaan monipuolista.
– Työni on monipuolista ja se innostaa ja inspiroi. Sen kääntöpuolena on kutenkin nopeatempoisuus ja kuormittavuus. Isoja ja pieniä viestinnän, markkinoinnin tai vaikuttamisen teemoja päätyy työpöydälleni päivittäin, Tiivi toteaa.
Xamkissa on tekemisen meininki
Tiivin mukaan Xamkissa vallitsee tekemisen meininki. Yhteinen päämäärä ja halu ratkaista yhteiskunnan haasteita yhdistää työntekijöitä yli tiimirajojen.
– Porukka haluaa aikaansaada asioita yhdessä: ratkoa erilaisia työelämän ja yhteiskunnan haasteita tutkimalla ja kehittämällä sekä kouluttamalla vastuullisia osaajia.
Tiivi korostaakin luottamuksen merkitystä menestymisen edellytyksenä.
– Meillä on hyvä keskinäinen luottamus omassa tiimissämme. Yli 1000 työntekijän organisaatiossa on tärkeää lähiyhteisöjen lisäksi edistää luottamusta yli tiimien ja yksikkörajojen sekä pitää yhteinen suunta kirkkaana.
– Turbulenssia ja taklattavia haasteita riittää omalla alueellamme, Suomessa ja maailmalla. Mutta meillä on mahdollisuus yhdessä muuttaa tulevaisuutta. Kuten aluetutkija Timo Aro totesi, jos Xamkia ei olisi, se pitäisi keksiä uudelleen.
Portinvartijoista sparraajiksi
Tiivi Pukkila-Nupponen on ollut mukana viestinnän ja markkinoinnin kehityksessä koko ammattikorkeakoulujärjestelmän historian ajan. Hän on nähnyt, kuinka työkalut, kanavat ja toimintatavat ovat muuttuneet – mutta myös sen, mikä on säilynyt.
– Vuonna1995 sain luvan käyttää internettiä. Aloitin tuolloin työt Mikkelin väliaikaisessa ammattikorkeakoulussa ja sain käyttööni elämäni ensimmäisen sähköpostin ja internet-yhteydet. Sitä ennen olin sujuvasti tottunut käyttämään lankapuhelinta ja telefaxia.
Tuon jälkeen on nähty mediakentän murros, jossa mediasisältöjä voi tuottaa sosiaalisessa mediassa kuka tahansa meistä.
– Työkalut ja työn tempo ovat muuttuneet radikaalisti 30 vuodessa. Viestintä- ja markkinointialustojen ja sisällön määrän kasvu on ollut räjähdysmäistä teknologisen kehityksen myötä. Mutta viestinnän ja markkinoinnin perusperiaatteet ja tavoitteet ovat entisellään. Markkinointi ja viestintä ovat viime kädessä ihmisen välistä viestintää ja vuorovaikutusta, johon pätee samat periaatteet kuin ennenkin: selkeys, ymmärrettävyys, johdonmukaisuus ja luotettavuus. Ihmisiä koskettavat edelleen tarinat, tunteet ja aitous.
Organisaatioviestintä ei ole enää yksisuuntaista tiedottamista, vaan vuorovaikutteista ja osallistavaa.
– Jos kolmekymmentä vuotta sitten viestintä oli enemmän yksisuuntaista tiedottamista organisaatiolta yleisölle, nyt koko yleisö on aktiivinen toimija, joka odottaa vuorovaikutusta, luo omia sisältöjä, kommentoi ja osallistuu keskusteluihin. Samalla organisaatioiden viestintäyksiköiden rooli on muuttunut yksisuuntaisen tiedon välittämisen portinvartijoista asiantuntijoiden ja esihenkilöiden sparraajiksi ja organisaation viestintäkyvykkyyden edistäjiksi.
Markkinointi ja kampanjat ovat nyt jatkuvaa virtaa ja mainonnan analytiikkaa seurataan miltei reaaliajassa. Markkinoinnin kanavat ja teknologia ovat muuttuneet perinteisestä printtimainonnasta ja suoraposteista digitaaliseen ympäristöön, dataohjautuvaan mainontaan ja tekoälyyn.
– Ennen kampanjoiden tai sisältöjen valmistelu kesti pitkään ja tuloksia mitattiin lähinnä pidemmällä aikavälillä. Nykyään markkinointia kohdennetaan yksilö- ja segmenttitasolla, datan avulla pystytään seuraamaan asiakaspolkuja ja optimoimaan viestejä reaaliaikaisesti.
– Viestinnän ja markkinoinnin täytyy ratkaista ongelmia ja tarjota arvoa sekä rakentaa merkityksiä. Strategisella viestinnällä ja markkinoinnilla rakennetaan brändiä, luodaan suuntaa ja erottaudutaan muista.
Asioiden ja itsensä jatkuvaa kehittämistä
Tiivi nauttii työssään kehittämisestä ja uuden ideoimisesta. Työvuosien myötä Tiivi onkin saanut olla kehittämässä Xamkin viestintää ja markkinointia entistä strategisemmaksi maineen ja luottamuksen rakennusaineeksi.
– Työssäni olen saanut kasvaa ja kehittyä niin ihmisenä kuin esihenkilönä. Olen opiskellut useaan eri otteeseen ja syventänyt osaamistani muun muassa viestinnän johtamisessa ja couchaustaidoissa.
Tiivin esihenkilöpolku on sisältänyt myös haastavia vaiheita, kuten kahden tiimin yhdistämisen Xamkin viestintä- ja markkinointipalveluissa. Ne ovat kasvattaneet ja opettaneet.
– Olin samaan aikaan sekä innoissani että peloissani siitä, miten kahden erilaisen tiimin yhdistäminen onnistuu, miten yhdessä uudistamme työtämme sekä rakennamme uuden korkeakoulun tulevaisuutta. Esihenkilönä fuusiota edeltävät vuodet koettelivat ja kasvattivat.
Tiivi näkee jatkuvan oppimisen osana elämää – ei vain työelämää. Hän korostaa, että keskeneräisyys on inhimillistä.
– Ihminen on läpi elämänsä keskeneräinen, joten jatkuva kehittyminen on väistämätöntä työssä ja elämässä muutenkin. Kokemus ja ikä tuo toki varmuutta siitä, että kyllä nämä minunkin työni hoituvat ihan hyvin ja riitän keskeneräisenä.
Jos sinulla olisi supervoima, mikä se olisi?
– Supervoimani olisi hyvin käytännöllinen. Blokkaisin kaikki myyjien kylmäsoitot ja viestit sekä tuki-ilmoittelupyynnöt pois arjestani. Saan niitä useita kymmeniä viikossa, Tiivi toteaa. Tämän vapautuvan ajan käyttäisin kehittämistyöhön, johon on valitettavan vähän aikaa.
– Samalla supervoimallani antaisin osaaville asiantuntijoillamme enemmän aikaa ja rohkeutta viestiä eli osallistua oman alan yhteiskunnalliseen keskusteluun tai jopa avata uusia keskusteluja popularisoimalla tutkimus- ja kehittämistyötään. Me viestinnän ammattilaiset autamme ja tuemme.
Muutoksella voi olla pitkä kaari
Pitkän työuran myötä Tiivi on hoksannut, että muutos on oikeasti hidasta ja sen läpivieminen vaatii yhteistä ymmärrystä muutoksen tarpeellisuudesta, pitkäjänteisyyttä ja toistoja. Samat teemat toistuvat niin strategioissa kuin käytännössä vuodesta toiseen.
– Joidenkin asioiden eteenpäin vieminen ja kehitys saattaa kestää jopa 30 vuotta. Mutta pitää myös ymmärtää se, että jos joku idea ei ole toiminut 10 vuotta sitten se ei tarkoita, etteikö se voisi toimia tänä päivänä.
Joogaa, metsäkävelyitä, pilatesta ja tanssia
Vapaa-ajallaan Tiivi harrastaa tanssia, pilatesta, joogaa ja metsäkävelyä. Hän uskoo jatkuvaan kehittymiseen – niin työssä kuin elämässä.
– Ihminen on läpi elämänsä keskeneräinen. Pyrin kehittymään tyynemmäksi viisaaksi naiseksi ja esihenkilöksi.
Jos viestintä ei olisi ollut hänen uransa, hän olisi todennäköisesti hakeutunut opiskelemaan oikeustieteitä ja siinä rinnalla psykologiaa. Tiivi voisi kuvitella työskentelevänsä HR-tehtävissä, couchina tai jopa joogaohjaajana – tosin tiukan sotilaallisella otteella.
– Ehkä sellaisellekin joogalle löytyisi kysyntää?
