Verkkosivut, markkinointi ja analytiikka – Digisparrausten kolme kestosuosikkia

Verkkosivut – yrityksen digitaalinen kivijalka

Monen yrittäjän digikehitysmatka alkoi verkkosivuista. Sivusto saattoi olla jo vuosia vanha, vaikeasti muokattava tai yksinkertaisesti sellainen, ettei se enää vastannut yrityksen liiketoimintaa. Sparrauksessa käytiin läpi sivuston rakenne, sisällöt, löydettävyys ja visuaalisuus. Usein pienillä muutoksilla, kuten paremmilla otsikoilla, selkeämmällä valikolla tai mobiilinäkymän siistimisellä, saavutettiin iso harppaus kohti parempaa asiakaskokemusta.

Tärkeää oli myös yrittäjän oma oppiminen. Sparrauksissa opeteltiin, miten verkkosivujen sisältöjä voi päivittää itse, jotta sivuston ylläpito ei olisi riippuvainen ulkopuolisesta tekijästä.

Digitaalinen markkinointi – näkyvyyttä ja vaikuttavuutta

Kun verkkosivujen perusta oli kunnossa, seuraava luonnollinen askel oli näkyvyyden kasvattaminen. Digimarkkinoinnin teemat nousivat esiin lähes jokaisessa sparrauksessa, oli kyse sitten Meta-mainonnasta, uutiskirjeistä tai hakukoneoptimoinnista.

Yrittäjät kaipasivat konkreettista apua: miten kampanja rakennetaan, kenelle mainos kannattaa kohdistaa ja mistä näkee, toimiiko se? Sparrauksissa ei tehty markkinointia yrittäjän puolesta, vaan toteutettiin asioita yhdessä, jotta oppi jäisi pysyväksi. Näin yrittäjä sai rohkeutta jatkaa itsenäisesti ja ymmärsi, ettei digitaalinen markkinointi ole vain yksittäinen toimenpide, vaan jatkuvaa kehittämistä.

Analytiikka – mitä asiakkaat oikeasti tekevät?

Verkkosivujen ja kampanjoiden kehittäminen ei ole järkevää ilman seurantaa. Analytiikka oli kolmas kantava teema digisparrauksissa. Usein lähdettiin liikkeelle Google Analyticsin perusasioista: montako kävijää sivuilla käy, mistä he tulevat ja mitä sisältöjä luetaan.

Sparrauksissa yrittäjille syntyi konkreettinen ymmärrys siitä, miten dataa voi hyödyntää päätöksenteossa ja ennen kaikkea, mitä kannattaa seurata ja miksi. Parhaimmillaan analytiikka ei jäänyt taustatyökaluksi, vaan siitä tuli luonnollinen osa yrityksen kehittämistä.

Kolme teemaa, yksi tavoite: konkreettinen kehitys

Verkkosivut, markkinointi ja analytiikka eivät ole erillisiä saarekkeita, vaan toisiaan tukevia osa-alueita. Digiportaiden sparrauksissa yhdistettiin nämä teemat yrittäjän omiin tavoitteisiin ja vietiin kehitys konkreettisesti eteenpäin. Näin digiosaaminen ei jäänyt teoriaan, vaan näkyi suoraan liiketoiminnassa.

Lue koko artikkeli:
Digiportaat: askelmia asiakaslähtöiseen digiliiketoimintaan
Näin rakennetaan osaamista menestyvään verkkokauppaan

Tutustu myös näihin artikkeleihin