Virtuaalituotannon koulutustarpeet

Virtuaalistudiosta liiketoimintaa -hanke kiinnostui selvittämään minkälaista täydentävää koulutusta ja työpajoja alueen media-alan toimijat tarvitsisivat päästäkseen kiinni virtuaalituotantojen tekemiseen. Samaan aikaan Xamkin kulttuurin koulutusalalla, Game Designin koulutusohjelmassa oli virinnyt ajatus virtuaalituotantoihin keskittyvän ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon perustamisesta. Järjestimme koulutuksen kanssa yhteisen työpajan koulutustarpeiden kartoittamiseksi.

Työpaja alkoi virtuaalituotantojen yleisellä alustuksella ja kuinka nykyinen studio on rakentunut Kouvolan kampuksen Meduusa-studiolle. Lisäksi esiteltiin alustava ehdotus virtuaalituotantojen YAMK -koulutuksen kursseista. Tämän jälkeen työpajaosuudessa käsiteltiin seuraavia aihealueita omissa teemapöydissään:

  • kurssisisällöt YAMK-koulutukseen
  • tiimimalli ja opiskelijoiden osaamistaustat
  • studion visio ja virtuaalituotannon tulevaisuuden tarpeet
  • muut yksittäiset koulutukset, kurssit ja studioon tarvittavat resurssit

Erilaisilla media-alan taustoilla mukaan tulleet työpajaosallistujat kiersivät teemapöytiä pareittain ja teemapöydän fasilitaattorin kanssa keskustellen. Osallistujien ajatukset ja keskustelut kerättiin muistiin liimalapuille. Lopuksi teemapöytien huomiot koottiin yhteen prosessikaavioon, jonka aikana osallistujien oli vielä mahdollista kommentoida ja käydä keskustelua, jos uusia ajatuksia vielä heräsi. Yhteiskehittäminen toi esiin uusia näkökulmia ja ajatuksia, joita tämänkaltaisessa käyttäjälähtöisessä studion toiminnan ja koulutuksen kehittämisessä tarvitaan.

Työpajaosallistujia Meduusa-studiolla teemapöytien äärellä.
Osallistujat pohtivat koulutussisältöjä pienryhmissä.

Työpajan anti kirjoitettiin puhtaaksi ja jäsenneltiin digitaaliselle Miro-alustalle. Työpajaosallistujat saivat käydä alustalla kommentoimassa tehtyä yhteenvetoa. Lisäksi pyysimme kommentteja muilta aiheesta kiinnostuneilta:

Poimintoja työpajasta:

  • Studion työkieli englanti, koska ala on vahvasti kansainvälinen ja terminologia pitkälti englanniksi tällä hetkellä
  • Meduusan Virtuaalituotantostudiolle olisi hyödyllistä laatia ”ostajan opas”, joka muun muassa kertoo tuottajalle, milloin virtuaalituotannon tekeminen studion LED-seinällä on parempi ratkaisu kuin esimerkiksi viherstudion käyttäminen sekä mitä virtuaalituotantojen aikataulutuksessa ja budjetoinnissa tulee huomioida
  • Yksittäisiä avoimia kursseja (YAMK-tutkinnon ulkopuolella) tulisi järjestää muun muassa pelimoottorityöskentelystä, valaisusta ja virtuaalituotannon perustekniikoista
  • Virtuaalituotantoihin liittyvä aineeton omaisuus / immateriaalioikeudet tärkeää nostaa esiin

Tarkempaan työpajakoontiin voit tutustua täältä.

Työpaja oli osa Virtuaalistudiosta liiketoimintaa -hankkeen toimenpiteitä. Hanke oli käynnissä 1.3.2024 – 31.8.2025 ja se oli Euroopan Unionin osarahoittama Kymenlaakson liiton myöntövaltuudella.

Tutustu myös näihin artikkeleihin