Xamkin Kotkan kampuksen uudet simulaatiotilat ja -opetus kiinnostavat eurooppalaisia

BIP:in kohderyhmänä olivat INGENIUM-verkoston opettajat ja henkilöstö, jotka tarvitsevat simulaatiopedagogista osaamista työssään. Koulutukseen osallistui 18 opettajaa ja henkilöstön jäsentä kuudesta eri yliopistosta. Koulutuksen järjestivät lehtorit Jarno Hämäläinen ja Hannu Salonen, jotka työskentelevät Xamkin terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikössä.

– Kampus on upea, erittäin hyvin suunniteltu ja moderni. Jarno ja Hannu ovat loistavia opettajia, ja minulla on ollut todella mukavaa oppia uutta, kommentoi Simeon Slavchev, innovaatiovastaava ja työpaketti 5:n koordinaattori Sofian lääketieteellisestä yliopistosta (MUS).

Slavchevia kiinnosti tutustua Xamkin parhaisiin käytäntöihin ja kerätä ideoita ja konsepteja simulaatiotilan kehittämiseksi MUS:ssa.

BIP:n osallistujia ja luennoitsijoita Kotkan kampuksella.

Teoriasta käytäntöön

BIP-ohjelman aikana osallistujat oppivat, miten simulaatiopedagogiikkaa voidaan hyödyntää opetuksessa ja oppimisessa. He oppivat asettamaan oppimistavoitteita ja rakentamaan simulaatioskenaarioita. Xamkin tarjoaman teorian ja esimerkkien pohjalta osallistujat suunnittelivat omia simulaatioitaan.

– Pääsemme harjoittelemaan teoreettista opetusta käytännössä ja juuri siitä sairaanhoitajan työssä on kyse. Siksi simulaatio toimii pedagogiikassa, kertoo Sarah Darwiche, sairaanhoitaja ja lehtori Skövden yliopistosta, korostaen simulaatiopedagogiikan merkitystä.

Ideoita kotiin vietäväksi

BIP-ohjelmassa osallistujat oppivat toimimaan simulaatio-ohjaajina, ymmärtämään inhimillisten tekijöiden, inhimillisten virheiden ja systeemiajattelun merkitystä opetuksessa ja oppimisessa. Darwiche kertoo oppineensa paljon asioita, joita hyödyntää työssään Ruotsissa. Erityisesti keskustelut inhimillisistä virheistä ja kollegoiden motivoinnista olivat opettavaisia.

– Opiskelijat pitävät simulaatioista, mutta miten motivoida kollegoita, Darwiche pohtii.

Osallistujat pääsivät ryhmätöinä suunnittelemaan simulaatioita.

Myös Slavchev kertoo halunneensa kerätä ideoita simulaatiopedagogiikan lähestymistavoista ja siitä, miten esittää tietoa opiskelijoille sekä turvallisessa että rakentavassa ja käytännönläheisessä ympäristössä. Osallistujat saivat Kotkasta mukaansa hyödyllistä tietoa, jota voivat soveltaa omissa organisaatioissaan.

Verkostoitumista Itämeren äärellä

Viikon aikana osallistujat pääsivät myös tutustumaan Kotkaan. He vierailivat Sapokan vesipuistossa ja Merikeskus Vellamossa, kävivät saunassa ja uimassa Itämeressä sekä viettivät yhteisiä illallisia. BIP-ohjelmat tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden verkostoitua muiden INGENIUM-kumppaneiden henkilöstön kanssa sekä tutustua uusiin kulttuureihin ja toimintatapoihin. Darwiche toteaa viikon ylittäneen hänen odotuksensa.

En uskonut, että keskustelisimme näin paljon – ajattelin, että se olisi vain luento, luento, luento – mutta keskustelut ovat olleet todella hyviä kaikkien kanssa. Ja koska kaikki ovat niin eri paikoista, keskustelut ovat olleet todella, todella hyviä, kertoo Darwiche.

Darwichen kommentti osoittaa, kuinka arvokasta monitieteinen yhteistyö ja yhdessä oppiminen on!

BIP:in osallistujat tutustumassa Sapokkaan Kotkassa.
Darwiche sekä toinen BIP:in osallistuja Sapokassa.

Kiinnostuitko BIP-ohjelmista? Hienoja uutisia! INGENIUM-kumppanit järjestävät BIP-ohjelmia myös ensi lukuvuodella. Tilaa INGENIUMin uutiskirje tai seuraa INGENIUMia somessa kuullaksesi hauista.

INGENIUM

  • Xamk on osa Eurooppa-yliopisto INGENIUMia, joka on kymmenen eurooppalaisen korkeakoulun muodostama kampus.
  • Yhteiset opinnot ja tutkinnot, tutkimusyhteistyö, tiedon ja kokemusten jakaminen, opiskelijavaihto, henkilökunnan liikkuvuus ovat keskiössä.
  • INGENIUM on Euroopan Unionin osarahoittama.

Lisätietoja

Tutustu myös näihin artikkeleihin